داخل ابر بالای سرشان پر از ایدههای جدید هست و در راهروهای قرمز نمایشگاه الکامپ دنبال کسی میگشتند که به حرفهایشان گوش کند. یکی پلتفرم ساخته، یکی وبسایت بالا آورده و یکی هم دیوایس طراحی کرده قرار دارای بود. آنها نوجوانهایی بودند که بعد از ماهها کار کردن روی پروژههای خود، در بیستوهشتمین الکامپ وارد بازی بزرگان فناوری کشور شده بودند.
چشمهایشان از هیجان ایدهها برق میزد. بیشترشان در کمپهای ابرآروان همدیگر را پیدا کرده بودند. بعضی از روبیکمپ و تکوتوک هم از مدرسه طرح دوستی ریخته بودند و حالا در غرفه «تینواستارز» الکامپ ساعتها روی پا میایستادند تا از سوی سرمایهگذاران یا منتورها دیده شوند.
زینب اکبری اهل بم و ۱۹ ساله، تنها کسی هست که اینجا یک دیوایس طراحی کرده. آدمها دور او حلقه میزدند و زینب بارها و بارها خودش، تیم ۵ نفرهشان و پروژه جالبشان را معرفی میکرد. آنها دیاگ سنتی را به دیاگ هوشمند تبدیل کردهاند. دیوایسی که وقتی به خودرو متصل شود امکان داردد خطاهای ماشین را روی گوشی بهصورت تصویری و بدون نیاز به دانش تخصصی به راننده نشان دهد.
رادین و امیرحسین حدود ۱۲ سال دارند و کوچکترین برنامهنویسهای این تیماند. آنها یک آزمونساز هوشمند طراحی کردهاند که بر اساس مقطع تحصیلی، سطح دشواری و نوع درس، نمونهسوالهای تستی و تشریحی تولید انجام میدهد و در پایان دو فایل PDF از سوالها و پاسخها به کاربر میدهد.
رادین و دوستش سال گذشته هم در نمایشگاه شرکت کرده بودند. او برنامهنویسی را تازه از امسال یاد گرفته و حالا به دنبال سرمایهگذار میگردد. نسخهی اصلی محصولشان هنوز منتشر نشده، اما نمونهی اولیهاش توجه خیلیها را جلب کرده هست.
فاطمه حیدریزاده و تیمش هم پروژه ممو را راهاندازی کردهاند. سه نفر از آنها اهل تهران هستند و سه نفر دیگر اهل هرمزگان. یکی از آنها اهل روستایی در قشم و دو نفر دیگر هم مثل او اهل سیریک هرمزگانند.
بیان میکند با لپتاپ و کلاسهای آنلاین آروانکلاد برنامهنویسی را یاد گرفتهاند و پروژه ممو را طراحی کردهاند. پلتفرمی شبیه به دفتر خاطرات. جایی که در آن امکان داردید عکس و فیلم و متن و صدا را آپلود و خاطره آن روز خاص را برای خودتان ثبت کنید. بعد هم روی آن قفل میگذارید که دست کسی به جز خودتان به آن نرسد. این تیم پنجنفره از ۱۷ سالگی باهم کار میکنند و به این پروژه رسیدهاند. حالا برای آن دنبال سرمایهگذار یا منتور و مشاور میگردند.
محمدعلی محمدینیا ۱۷ سال دارد و یک پلتفرم برای مشاوره و پیشبینی بازار رمزارزها طراحی کرده هست. مزیت رقابتی این پلتفرم این هست که علاوه بر دادههای تکنیکال، اخبار اقتصادی و متغیرهای بیرونی را هم در تحلیل لحاظ انجام میدهد تا پیشبینیها دقیقتر باشد.
او بیان میکند این پروژه را حدود ۶ ماه پیش شروع کرده و تاکنون میانگین خطای پیشبینیهایشان کمتر از ۲۰ درصد بوده هست. در همین مدت، پیشنهادهای متعددی برای سرمایهگذاری دریافت کردهاند. محمدعلی و همتیمیهایش همکلاسیهای مدرسهی علامه حلی تهران هستند و امیدوارند با جذب سرمایه، نسخهی حرفهایتری از پلتفرمشان را توسعه دهند.
شهرزاد جعفری به همراه تیمش پلتفرم کاریزن را طراحی کرده. او و فاطمه یکی دیگر از اعضای تیم اهل مرودشت هستند. بقیه اعضا هم از کرمان، سیستان بلوچستان و بندرعباس به این تیم پیوستهاند. شهرزاد با هیجان هر بار این توضیحات را برای مخاطبانی که اطرافش جمع شده بودند تکرار میکرد:
«آیا تا به حال برای سایت شما مشکلی رخ داده؟ این اپلیکیشن به محض ثبت سایت، بهصورت خودکار آن را اسکن و مشکلات امنیتی یا باگها را شناسایی انجام میدهد. سپس راهحلهای فوری و قابل اجرا برای رفع آسیبپذیریها ارائه میدهد. شما برای این کار نیاز به دانش فنی تخصصی ندارید. کافی هست با ایمیل ثبتنام و هویتسنجی، سپس آدرس یا IP سایت را وارد کنید؛ سیستم بهسرعت اسکن را آغاز کرده و گزارش همراه با راهکارهای پیشنهادی در اختیارتان قرار دریافت میکند.»
شهرزاد طاهرزاده و فاطمه کمالی، دو دختر ۱۷ ساله از سیریکِ هرمزگان، اپلیکیشنی به نام ویکو طراحی کردهاند؛ اپی که قرار هست یک همراه برای یادگیری پیدا کند. چیزی مثل یک پارتنر زبان یا همتمرین برای درس.
در ویکو، کاربر حوزهی مورد علاقه، مهارتی که میخواهد یاد بگیرد، سطح فعلی و زمانی که برای تمرین دارد را وارد انجام میدهد. سپس اپلیکیشن بهصورت خودکار فردی را که از نظر هدف و سطح شباهت دارد، پیشنهاد میدهد. کاربر امکان داردد پروفایلها را ببیند و پارتنر دلخواهش را انتخاب کند. بعد از آن، دو نفر با هم مسیر یادگیری را پیش میبرند و اپلیکیشن پیشرفت و نمودار یادگیری هر دو را ثبت و نمایش میدهد.
آنوشا غفاری و یسنا حسینی، دو نوجوان اصفهانی، اپلیکیشنی ساختهاند که به کودکان و نوجوانان استفاده از هوش مصنوعی را آموزش میدهد. آنوشا ۱۳ ساله و یسنا ۱۶ساله هست. آنها از طریق شرکت در برنامههای روبیکمپ با یکدیگر آشنا شدند و پس از آن تصمیم گرفتند اپلیکیشنی طراحی کنند که مفاهیم و ابزارهای هوش مصنوعی را به زبانی ساده و قابل فهم به همسنوسالهای خودشان یاد بدهد.
آنوشا آنقدر در کارش جدی هست که برای خودش کارت ویزیت طراحی کرده و آماده هست که با سرمایهگذاری بیشتر پروژهاش را گسترش دهد.
محمدرضا سبحان یکی از منتورهای تینواستارز توضیحات بیشتری درباره بخش دانشآموزی نمایشگاه الکامپ به پول و تجارت میدهد. به گفتهی او، تینواستارز یک رویداد برای نوجوانهاست که هر سال در نمایشگاه الکامپ برگزار خواهد گردید، با این هدف که نوجوانها ایدههای خلاقانهی خودشان را مطرح و ارائه کنند.
قبل از شروع نمایشگاه، شرکتکنندهها در یک دورهی منتورینگ شرکت میکنند تا یاد بگیرند چطور ایدهشان را به شکل حرفهای ارائه دهند. در این دورهها، منتورها به آنها کمک میکنند تا طرح خودشان را آماده کنند، ساختار کسبوکار را اصلاح کنند و برای ارائه در نمایشگاه آماده شوند.
سبحان برای دانشآموزانی که دوست دارند در نمایشگاه بعدی ایدههایشان را ارائه دهند توضیح میدهد:
فرآیند انتخاب بچهها از مسیرهای مختلف انجام خواهد گردید. بعضی از آنها مستقیماً از طریق تیتوتک درخواست میکنند. بعضی دیگر از طریق مجموعههایی مثل کاریز آروانکلاد یا مدرسه کارآفرینی روبیکمپ به این برنامه معرفی میشوند.- محمدرضا سبحان ، منتور بخش تینواستارز الکامپ۲۸
به گفتهی او، هدف اصلی تینواستارز این هست که نوجوانها در یک مسیر واقعی تجربه کنند چطور خواهد گردید از یک ایده به کسبوکار رسید. آنها یاد میگیرند ایدهشان را بسازند، ارائه دهند، بازخورد بگیرند و توسعه دهند. منتورها هم در محل حضور دارند، به صورت حضوری با هر تیم صحبت و نکات نهایی را برای بهبود ارائه و مدل کسبوکار به آنها منتقل میکنند.
انتهای هدف تینواستارز این هست که دانشآموزان در هر شهر و روستایی که زندگی میکنند، کار در این اکوسیستم را یاد بگیرند و کم کم وارد بازار شوند. هدفی که همه این دانشآموزها را در روزهای الکامپ برای رسیدن به این هدف ساعتها روی پا نگه دارای بود.
دیدگاهها