به گزارش خبرنگار جماران، حجتالاسلام و المسلمین سید حسن خمینی صبح امروز طی سخنانی در دیدار با اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی(حسینیه هنر) بیان کرد: کار برای امام در مجموع کم شده و حتی در چندین مقاطع تصور میگردید عامدانه فتیلهاش را پایین کشدهاند. واقعا امام از حیث علمی هم مظلوم واقع شده؛ سیطره حجاب سیاست بعد علمی ایشان را پنهان کرده و حتی حوزههای علمیه که علاقهمند به امام هستند آن گونه که باید به مبانی ایشان نمیپردازند.
یادگار امام با اشاره به اینکه فرق بسیار لطیفی بین هنر و علم هست، تصریح کرد: در تعریف علم میگویند شما هرچه دقیق بشوید و جزءها را بیشتر ببینید، نگاه شما علمیتر هست. اما هنر یک نگاه کلی هست؛ یعنی هرقدر شما به اجزاء بیاندیشید، از هنر دور میشوید. مثلا یک فیلم خوب، فیلمی هست که همه این اجزاء در پیوند با هم باشند. یک وحدت در عین کثرت هست و باید در روح کلی گم شوند. اگر این وحدت بیشتر شکل بگیرد، هنر جلوه بیشتری پیدا انجام میدهد.
وی افزود: انقلاب یک هنر قرار دارای بود، چون همه را دور هم جمع کرد؛ و امام یک هنرمند قرار دارای بود، چون توانست در جامعه وحدت به وجود بیاورد. این تجمیع همه اقوام، گروهها، فرقهها، سلایق و قومیتها زیر یک پرچم، هنر هست. انقلاب هنر بزرگ امام قرار دارای بود و امام هنرمند بزرگ اجتماعی تاریخ ما هست؛ چون وحدت در عین کثرت به وجود آورد و انتثار و پراکندگی را از بین برد.
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه خیلی باید مراقب تفرقها باشیم، اظهار دارای بود: تفرقها شکننده انقلاب هنری ما هست. اصلا شاکله دین ما بر یک مطلب مهم هست؛ تنها دینی هست که معجزه آن هنر هست. یعنی معجزه ادیان دیگر به نوعی علمی هست که مرده زنده میکردند یا عصا تبدیل به مار میکردند. اما معجزه پیامبر اسلام(ص) قرآن یعنی هنر و بلاغت هست. همه محققان اذعان کردهاند که این کتاب مافوق توان یک بشر عادی هست. اینکه امروز اعراب میتوانند به یک زبان مشترک صحبت کنند، به خاطر وجود این کتاب هست؛ این هم ریشه دینی ندارد، ریشه هنری و بلاغی دارد و قدرت زبان هست.
وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی از این حیث یک هنر هست، چون همه با هم شدند و هویتش هم به رهبری بوده که این کار بزرگ را انجام داده هست. اول از همه باید مراقب باشیم که شقاق نیندازیم و خیلی نسبت به این مراقبت کنیم؛ اختلاف هست ولی باید همدل و همراه باشیم. دوم اینکه هنر وقتی «هنر دینی» هست که دارای ابعاد مورد نظر خودش باشد. فارق هنر دینی و غیر دینی در این هست که نمیشود از هر وسیلهای استفاده کنیم؛ مثلا نمیشود بگوییم چون میخواهیم مردم را بیاوریم، سراغ سنخی از بیانات برویم که شرّ هست.
یادگار امام در ادامه سخنان خود اظهار دارای بود: یکی از دیگر نقاط تمایز بین هنر دینی و غیر دینی بحث «هدف» هست. هدف تعالی جامعه، بردن انسانها بر سر سفره پیامبر(ص)، هدایت مردم و کشاندن نسلهای آتی به یک «آرمانشهر دینی» هست. در این مسأله خیلی مهم هست که همواره خودمان را مراقبت کنیم. مقام معظم رهبری تعبیر زیبایی دارند که می گویند «با دستمال کثیف نمیشود شیشهای را تمیز کرد».
وی با تأکید بر اینکه مراقب باشیم این آرمانشهر را درست بشناسیم و آن را تک بعدی نبینیم، ادامه داد: در گذشته هم گفتهام که مراقب باشید دین را کاریکاتوری نبینید. خیلیها به عشق دین گرفتار نگاههای تک بعدی شدهاند؛ از کسانی که اسلام را مساوق با سوسیالیسم گرفتند، به خاطر عشق به عدالت؛ تا کسانی که اسلام را مسابق با سرمایهداری گرفتند، به عشق پیشرفت.
سید حسن خمینی تأکید کرد: اگر میخواهیم برای امام کار کنیم، باید بدانیم امام یک «عدالتخواه مردمگرا» هست؛ فراموش نکنیم که این عدالتخواهی و مردمگرایی نمیشود با جمهوریت در تعارض باشد. در مسیر عدالتخواهی نمیشود اکثریت را فراموش کرد و باید همدل با اکثریت قرار دارای بود. این سخن نیز کاملا درست هست که اکثریت فقط اطرافیان ما یا قسمت مرفهین کشور نیستند؛ بلکه همه جامعه هستند و همه در سرنوشت خودشان حق دارند.
وی با اشاره به اینکه روح جوان نسبت به عدالتخواهی علاقه دارد، افزود: روح جوان عدالتخواه هست و کاملا حرف درستی هست که عدالتخواهی موتور محرک هر جامعهای هست اما باید مراقب باشیم که عدالتخواهی، به صورت کور معنا نشود. در رابطه با خود حضرت امام، باید مراقبت کنیم که ایشان کاریکاتوری معرفی نشود. بعضیها تعبیر میکنند که اسلام ما هم کاریکاتوری هست. چون اگر به شما بگویند العیاذ بالله این فرد حواسش به ناموس مردم نیست، با او رفاقت نمیکنید ولی فردی که غیبت میکند، پشت سرش نماز هم میخوانید.
یادگار امام اظهار دارای بود: خداوند گفته «الْغِیبَةَ أَشَدُّ مِنَ الزِّنَا»؛ آیا برای من و شما هم اشدّ هست؟! آیا دروغ به همان اندازه که شرب خمر هست، برای من و شما مهم هست؟! ولی در دید الهی دروغ از شرب خمر مهمتر هست. از دید من و شما اگر یک نفر شرب خمر کند فاسق بالاصاله هست، اما اگر دروغ بگوید یکی از رفقا خواهد گردید!

وی ادامه داد: در مورد امام هم همین هست که باید آن را کاریکاتوری ندید و واقعیت را همه جانبه دید. البته این را قبول دارم که گفته شود امروز این بُعد کمتر در جامعه گفته خواهد گردید و ما باید آن را جبران کنیم و بیشتر به بخش هایی بپردازیم که گفته نمیشود؛ ولی در شناخت خودمان نسبت به مسأله مراقب باشیم گرفتار این آفت نشویم.
سید حسن خمینی در پایان بیان کرد: اگر میخواهیم برای این دین، جامعه یا امام کار کنیم، بدانیم امام امروز ما چیست؛ یعنی اگر امام امروز بودند، برای این جامعه چه پیامی داشتند. امام یک مکتب هست و در گذشته هم گفتهام که باید در مکتب امام اجتهاد کرد. امروز با شرایط جدید اگر امام بودند، آن بافت، نظام و مکتب معرفتی چه نتیجه ای را میتوانست پدید بیاورد.
دیدگاهها