به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از پدال، ساینا وانت احتمالا با نام سایپا ۲۵۲ تولید خواهد گردید. این مدل، پیشرانه و تجهیزات پراید خواهد دارای بود تا برگ زرین دیگری در تاریخ پرافتخار خودروسازی ایران باشد
در حالیکه خودروسازی جهان به سمت تولید وانتهای قدرتمند با پیشرانههای هیبریدی و الکتریکی میرود، سایپا همچنان بر موتور قدیمی M۱۳ تاکید دارد و پلتفرم ناخوشایندش را رها نانجام میدهد. این سنت خجالتآور، حالا با محصولی جدید به نام وانت ساینا ادامه خواهد دارای بود.
سایپا تصمیم دارد سدان ساینا را با اعمال تغییراتی، به یک وانت سبک وزن و کمتوان تبدیل کند تا آن را در کنار محصولاتی مانند سایپا ۱۵۱ و آریسان بفروشد. در آغاز طرحهایی برای تولید وانت بر پایه مدلهای سهند یا اطلس مطرح شده قرار دارای بود، اما سرانجام پلتفرم ساینا به عنوان گزینه اصلی انتخاب گردید. حتی در سال ۱۴۰۱ تصاویری از سهند وانت با نام سایپا ۲۵۱ به رسانههای رسید، اما این پروژه هیچگاه تولید نداشت.
محصول جدید سایپا فعلاً با نامهای «ساینا وانت» یا «سایپا ۲۵۲» شناخته خواهد گردید. انتشار اخبار مربوط به این پروژه پرسشهایی را نیز به همراه داشته هست؛ شامل اینکه آیا افزودن نسخه وانت یک سدان قدیمی امکان داردد پاسخگوی نیاز بازار باشد یا اینکه این پروژه نیز تکرار همان فرمول قدیمی خودروسازی ایران در بازتولید مدلهای سالخورده هست؟
ساینا وانت از همان پیشرانه ۱.۳ لیتری M۱۳ با توان ۷۰ اسببخار و گشتاور ۱۱۲ نیوتنمتر استفاده خواهد کرد؛ موتوری که سالهاست در محصولات اقتصادی سایپا بهکار میرود. هرچندین صحبتهایی از بهروزرسانی این موتور شده، اما تاکنون جزئیات فنی جدیدی منتشر نشده هست.
مهمترین تفاوت وانت ساینا با سایپا ۱۵۱ در ظرفیت حمل بار آن هست. این وانت بنابه ادعای واهی، قادر خواهد قرار دارای بود حدود ۶۵۰ کیلوگرم بار جابهجا کند؛ یعنی حدود ۱۵۰ کیلوگرم بیشتر از پراید وانت. البته این افزایش ظرفیت بدون افزایش توان موتور صورت دریافت میکند و همچنان گیربکس ۵ سرعته دستی روی آن نصب خواهد گردید. رسانهی پدال، صحت این اطلاعات را تایید نانجام میدهد و شرایط گفته شده را باتوجه به ساختار فنی ساینا، غیرممکن میبیند.
طراحی داخلی ساینا وانت نسبت به سایپا ۱۵۱ کمی مدرنتر و ارگونومیکتر خواهد قرار دارای بود، اما همچنان با حداقل امکانات رفاهی و ایمنی عرضه خواهد گردید. شامل تجهیزات اعلامشده امکان دارد به دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری (ESP) و ایموبلایزر اشاره کرد. این سطح امکانات در مقایسه با استاندارد جهانی وانتهای کوچک، در پایینترین سطح ممکن قرار دارد.
پروژه ساینا وانت بیش از آنکه یک محصول بهطور کامل جدید باشد، ادامه مسیری آشناست: استفاده از پلتفرمهای قدیمی برای ارائه ظاهری تازه و حفظ توازن مالی شرکت. هرچندین از دید سایپا این اقدام منطقی ظاهراً، اما واکنش بازار به چنین محصولی همچنان با ابهام همراه هست.
دیدگاهها