به گزارش پول و تجارت به نقل از مهر، حجتالاسلام سیدمحمدحسن ابوترابیفرد، خطیب نماز جمعه تهران، در خطبههای پیش از نماز جمعه امروز در دانشگاه تهران اظهار کرد: در محضر خداوند سبحان توصیه خواهد گردید که ادب در سخن، نگاه و رفتار، رعایت حقوق انسانها و پاسداری از عدالت همواره مورد توجه قرار گیرد. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده هست: اُذن للذین یقاتلون بالظلم و إن الله علی نصرهم لقدیر؛ بدین معنا که خداوند به کسانی که در برابر ظلم میجنگند اجازه داده و همواره یاریگر آنان هست.
وی ادامه داد: یکی از مباحث کلیدی و تحولآفرین قرآن کریم و ادبیات دینی، مفهوم جهاد هست. دین مبین اسلام با نگرشی ویژه به جامعه انسانی، تحول در جوامع بشری را هدف قرار داده و به تعالی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و دفاعی توجه دارد. جهاد در این دین جایگاهی استثنایی و ویژه دارد و واژه جهاد و مشتقات آن ۳۵ بار در قرآن ذکر شده هست.
خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: این واژه از ریشه جهد به معنای نهایت تلاش و کوشش برای رسیدن به هدف هست و در ساختار زبان عربی نشاندهنده نوعی همکاری، تقابل و رقابت میان گروهها هست. در جهان، گروههایی در مقابل یکدیگر قرار میگیرند و این مفهوم را به خوبی توجیه انجام میدهد.
حجتالاسلام ابوترابیفرد خاطرنشان کرد: مطالعات آیات قرآن و تاریخ پیامبر اسلام نشان میدهد که مسلمانان در ۱۳ سال حضورشان در مکه مکرمه حتی اجازه جهاد دفاعی نداشتند و با وجود ستم و آزارهای فراوان مشرکان، مأموریت جهاد دفاعی صادر نشده قرار دارای بود. همین فشارها باعث گردید جمعی از مسلمانان به حبشه هجرت کنند و سرانجام مهاجرت به مدینه منوره صورت گرفت.
خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: هجرت مسلمانان به مدینه، گامی بزرگ در راستای ایجاد قدرت برای دفاع از حق، هویت دینی و اعتقادی آنان قرار دارای بود و نشاندهنده اهمیت و جایگاه ویژه جهاد در اسلام هست. این حرکت استراتژیک زمینهساز تحول در جامعه اسلامی و مقابله با ظلم گردید.
جهاد در قرآن مجید، پاسداری از عدالت و دفاع مشروع در برابر ظلم هست
خطیب نماز جمعه تهران، با اشاره به نزول نخستین آیات جهاد در مدینه، جهاد را بهعنوان دفاع مشروع و مقابله با ظلم معرفی کرد و تأکید کرد که قرآن کریم انسانها را به تلاش برای رفع ستم و برقراری عدالت فرا میخواند.
حجتالاسلام ابوترابیفرد، اظهار کرد: در سال دوم حضور مسلمانان در مدینه منوره، نخستین آیات مربوط به جهاد نازل شده هست.
وی با اشاره به آیات ۳۹ و ۴۰ سوره مبارکه حج بیان کرد: این آیات با بهترین بیان، فلسفه کلیدی جهاد را در اندیشه دینی و اسلامی تبیین انجام میدهد؛ اذنه للذین یقاتلون و ان الله علی نصرهم لقدیر.
ابوترابیفرد افزود: نگاهی به تاریخ حیات اجتماعی و سیاسی انسانها نشان میدهد که جنگ یکی از پدیدههای اجتنابناپذیر هست، اما قرآن به ریشههای نادرست جنگها اشاره انجام میدهد که ناشی از طغیان، زیادهخواهی و تعرض به حقوق دیگران هست. وی تأکید کرد که جامعه اسلامی باید در برابر کسانی که آتش جنگ را برافروختهاند، با قدرت بایستد و از خود دفاع کند.
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: آیه اذنه للذین یقاتلون به معنای دستور و فرمان الهی برای کسانی هست که مورد ظلم واقع شدهاند و باید با قدرت در میدان دفاع حضور یابند. نیز خداوند وعده نصرت ویژه الهی را به آنان داده هست. وی در ادامه با اشاره به آیه الذین أخرجوا من دیارهم بغیر حق این آیه را نمادی از وضعیت امروز ملت فلسطین و قهرمانان غزه دانست که به ناحق از خانه و کاشانه خود بیرون رانده شدهاند.
ابوترابیفرد بیان کرد: امروز شاهد تقابل اردوگاه استکبار و کفر با مدافعان عدالت، انسانیت و صلح هستیم که چگونه مورد تهاجم قرار گرفتهاند. این نخستین آیات جهاد در مدینه منوره قرار دارای بود که تأکید دارای بود بشریت باید برای رفع ستم و جلوگیری از تجاوز به حقوق انسانها قیام کند.
وی افزود: این مسئولیت بر دوش همه انسانها، بهویژه ایمانآورندگان به پیامبر خاتم هست تا برای برقراری صلح جهانی و جلوگیری از تعدی به حقوق بشر تلاش کنند.
ابوترابیفرد یادآور گردید که اولین گام در ادبیات قرآن، تلاش برای رفع اختلافات هست و بیان کرد: امتم واحده فبعث الله النبیین مبشرین و منظرین و کتاب الحق لیحکم بین الناس، انبیا الهی برای رفع اختلاف و نزاع در جامعه بشری آمدهاند.
وی با اشاره به دوران حکومت امام عصر (عج) بیان کرد: ما در این دوران شاهد تحقق تجربه عالی انسانی در جهت وحدت و صلح خواهیم قرار دارای بود.
قیام انسانها باید بر پایه عدالت باشد
حجتالاسلام ابوترابیفرد در ادامه سخنان خود تأکید کرد که قرآن کریم بشریت را در یک کلاس بزرگ و واحد قرار داده و انسانها را به مرتبه عالی انسانیت دعوت کرده هست. هدف از این دعوت، قیامی بر پایه عدالت هست نه صرفاً کسب قدرت یا منافع شخصی.
وی به آیه لقد أرسلنا رسلنا و أنزلنا معهم الکتاب و المیزان اشاره کرد و بیان کرد: این آیه بیانگر مدرسهای بزرگ هست که معلمان آن پیامبران و کتابهای آسمانی بهویژه قرآن کریماند. هدف این مدرسه تربیت انسانهای عادلی هست که هرگز ظلم نمیکنند و با قدرت در برابر ظالم میایستند.
قدرت انسانهای عادل، راه سوم جلوگیری از جنگ
ابوترابیفرد افزود که یکی از راههای ریشهکن کردن جنگ در جامعه بشری، قدرت انسانهای عادل، آراسته به علم و ایمان هست. قرآن بیان میکند: خداوند به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دادهاند، وعده قدرت داده هست. این قدرت برای دفاع و جلوگیری از جنگ هست، نه برای تهاجم. او تأکید کرد که قدرت باعث خواهد گردید دشمن جرات تعرض نداشته باشد.
قدرت؛ لازمه جلوگیری از پایمال شدن حقوق مسلمانان
وی با ذکر نمونههای تاریخی بیان کرد: اگر مسلمانان در جنگ جهانی اول و دوم قدرتمند بودند، حقوقشان پایمال نمیگردید، سرزمینهایشان تجزیه نمیگردید و امروز صهیونیستها جولانگاه فلسطین نبودند. ابوترابیفرد این موضوع را گام سوم قرآن برای حفظ عدالت و جلوگیری از جنگ دانست.
تعادل قدرت؛ سنت قطعی الهی برای جلوگیری از فساد
ابوترابیفرد بیان کرد: خداوند اجازه نمیدهد هیچ گروه یا فردی تمام قدرت را در دست گیرد، چون این موضوع به فساد و نابودی میانجامد. به همین دلیل سنتی قطعی قرار داده که گروهی در مقابل گروه دیگر بایستند تا از حکمرانی باطل جلوگیری شود.
وی افزود: امروز در محور مقاومت، در فلسطین، لبنان، عراق، یمن و دیگر نقاط جهان اسلام، شاهد مردان عدالتخواهی هستیم که در برابر استکبار میایستند و اجازه نمیدهند منافع ملتها به زور مصادره شود.
ابوترابیفرد تأکید کرد: این مقاومت تجلی سنت الهی هست که عدالت و تعادل قدرت را حفظ انجام میدهد و نویدبخش پیروزی نهایی حق بر باطل خواهد قرار دارای بود.
این خبر ادامه دارد
دیدگاهها