از صراحت تا خلاقیت در دنیای دیجیتال؛ روایت تولیدکنندگان محتوا در گردهمایی بزرگ آپارات
کد خبر : ۸۱۲۵۴۵
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۵
-
زمان : ۱۷:۳۴
|
دسته بندی: فناوری

از صراحت تا خلاقیت در دنیای دیجیتال؛ روایت تولیدکنندگان محتوا در گردهمایی بزرگ آپارات

رویداد ACE آپارات با حضور چهره‌های رسانه و تولیدکنندگان محتوا برگزار گردید؛ جایی برای گفتگو درباره صداقت، تداوم، استقلال محتوا و جامعه مخاطبان.

به گزارش پول و تجارت، رویداد بزرگ تولیدکنندگان محتوای ایران با عنوان Aparat Content Event (ACE) روز پنج شنبه ۲۴ مهرماه برگزار گردید. در این گردهمایی چهره‌هایی مثل علی ضیا، مهراب قاسم‌خانی، احمد هاشمی و مهشاد گودرزی حضور داشتند و سه پنل تخصصی درباره زندگی تولیدکنندگان محتوا، اقتصاد محتوای دیجیتال و ایجاد جوامع مخاطب وفادار نیز در آن برگزار گردید.

کپی لینک

رسانه؛ از مخاطب تا شریک محتوا

در آغاز برنامه، علی ضیا، مجری و برنامه‌ساز، با موضوع «ظهور و تحول رسانه در بستر ویدیو» سخن بیان کرد و تاکید کرد: «در تولید محتوا نمی‌شود تنهاتر شوید؛ باید بتوانید با خود واقعی‌تان با مردم ارتباط بگیرید.»

او مهم‌ترین اصل موفقیت را صداقت دانست و اضافه کرد: «دنیا به سمتی رفته که تغییر شخصیت برای تولید محتوا دیگر جواب نمی‌دهد. مردم می‌خواهند خود واقعی شما را ببینند. دروغگو دشمن خداست، چه در زندگی، چه در تولید محتوا.» به گفته‌ ضیا، رشد واقعی رسانه آن‌جاست که مخاطب دیگر صرفا بیننده نباشد بلکه شریک محتوا شود.

کپی لینک

پشت صحنه‌ دنیای تولیدکنندگان محتوا

در اولین پنل که پنلیست‌های آن حسن امیری، آیدین زواری و علی لرستانی‌پور بودند، درباره فشارها و چالش‌های روانی و شغلی این حوزه صحبت کردند. علی لرستانی‌پور که هفت سال سابقه در این عرصه را دارد بیان کرد: «در تولید محتوا طبیعی هست که چندین اوقات دچار افسردگی شوید. این بخشی از مسیر هست.»

آیدین زواری درباره وایرال شدن بیان کرد: «وایرال شدن ناخواسته امکان داردد زندگی را نابود کند. بعضی‌ها دچار توهم شهرت می‌شوند.» حسن امیری هم یادآور گردید: «زندگی شخصی از هر چیز مهم‌تر هست. باید بپذیریم که همواره نفر اول نیستیم و حتی ممکن هست حذف شویم.»

در جمع‌بندی این پنل، پنلیست‌ها تاکید کردند که تولیدکنندگان محتوا باید به‌روز، پوست‌کلفت و متعهد باشند تا بتوانند در این فضا دوام بیاورند.

کپی لینک

تاریخ، روایت و فرزند زمانه بودن

در ادامه‌ برنامه، احمد هاشمی، تولیدکننده پادکست «مورخ»، بیان کرد: «اگر دغدغه‌های مشترک جامعه را درک کنیم، امکان داردیم محتوایی ماندگار بسازیم.» او در ادامه اضافه کرد:

«تلاش، تداوم، ایده و شناخت دغدغه‌ها مهم‌ترین شرایط کار در این فضاست. امروز در جنگ روایت‌ها، فرزند زمانه بودن یعنی اهمیت دادن به محتوا نه فرم.»

کپی لینک

اقتصاد محتوا؛ از زمان تا سرمایه

دومین پنل با مدیریت حسین کلهر و با حضور رضا مهدوی، حسین دلاور و میثم زرگرپور برگزار گردید. میثم زرگرپور در آغازی این پنل بیان کرد: «ما گران‌فروش‌ترین‌های جهانیم، چون بهای محتوای ما زمان هست. اگر می‌خواهیم درآمد پایدار داشته باشیم باید محتوا را کسب‌وکار ببینیم.»

حسین دلاور از تجربه‌ی برند «آخرین خودرو» بیان کرد: «به سرمایه‌گذاران چیزی نمی‌گویم؛ آن‌ها را به نرخ اینگیجمنت ارجاع می‌دهم.» اما شاید مهم‌ترین نکته را رضا مهدوی درباره برند شخصی مطرح کرد:

«در پرسونال برندینگ به ما آدرس اشتباه دادند. گفته‌اند باید توجه بگیریم حتی اگر خودمان را خرج کنیم؛ اما در واقع باید روی خودمان کار کنیم، چون فرد از محتوا جلوتر هست.»

کپی لینک

مهراب قاسم‌خانی و نقد الگوریتم‌ها

در بخش ویژه‌ی رویداد، مکالمهیی میان مهراب قاسم‌خانی، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس، و منصور ضابطیان انجام گردید. قاسم‌خانی که خود را «پرفالورترین فیلم‌نامه‌نویس جهان» نامید، بیان کرد: «نمی‌دانم این افتخار هست یا نه، چون در زمانی که فعالیت نوشتاری نداشتم، دنبال‌کنندگانم بیشتر شدند و این عجیب قرار دارای بود.»

او درباره‌ی سلطه‌ی الگوریتم‌ها بر محتوا بیان کرد: «از زمانی به بعد محتواها برای ذائقه‌ی مخاطب ساخته گردید و استقلال خالق از بین رفت. وقتی محتوا را فقط برای خوش‌آمد مخاطب تولید کنیم، در واقع از او سوءاستفاده می‌کنیم. وظیفه‌ی تولیدکننده این هست که یک گام جلوتر از مخاطب باشد، نه دنباله‌رو او.»

قاسم‌خانی هشدار داد که تسلیم شدن در برابر الگوریتم‌ها، کیفیت محتوا و آزادی بیان خالق را از بین می‌برد.

کپی لینک

از دویدن تا ساختن کسب‌وکار

در بخش بعدی، مهشاد گودرزی، بنیان‌گذار اپلیکیشن «مونوپی»، درباره تولد کسب‌وکارش از دل محتوا بیان کرد: «۱۰ سال پیش مدیر مالی بودم و بعد از بیماری شروع به دویدن کردم. استوری دویدن‌هایم باعث گردید مردم از من سؤال کنند و این گردید جرقه‌ی مونوپی.»

او ادامه داد: «سال اول با اینفلوئنسر مارکتینگ فقط ۵۰ هزار دنبال‌کننده جذب کردیم، اما وقتی روی UGC و کانتنت مارکتینگ تمرکز کردیم، ۳۰۰ هزار فالور گرفتیم. به نیازهایتان با دقت پاسخ دهید تا موفق شوید.»

کپی لینک

چگونه جامعه‌ مخاطب وفادار بسازیم؟

سومین و آخرین پنل رویداد با مدیریت احمد نعیمی و با حضور پرستو بهنام‌نیا، ابوالفضل حسن‌زاده و فرزاد فخری‌زاده برگزار گردید. پرستو بهنام‌نیا بیان کرد: «من همواره نظر واقعی خودم درباره محصولات را گفته‌ام و هیچ‌وقت از کسی نخواستم چیزی بخرد. صداقت باعث همراهی مخاطب خواهد گردید.»

ابوالفضل حسن‌زاده نیز تاکید کرد: «برای جذب مخاطب وفادار باید غرق در کار باشید و مسیرتان را دائم تغییر ندهید.» فرزاد فخری‌زاده با اشاره به کتاب‌های «گاو بنفش» و «قبایل» بیان کرد:

«برای شکل‌گیری جنبش، جمع هزار نفر زیاد هست. تمرکزتان را بر پیوند و تعامل بگذارید؛ همان کافی هست تا ارتباط موثر و جامعه‌ی مخاطب شکل بگیرد.»

رویداد ACE نشان داد که محور اصلی تولید محتوا صداقت، تداوم و درک جامعه هست. از سخنان علی ضیا تا تحلیل‌های قاسم‌خانی و تجربه‌ی مهشاد گودرزی، همه بر این نکته تأکید داشتند که برای ماندگاری در دنیای محتوا باید خود واقعی را نشان داد، دروغ نگفت، و از الگوریتم‌ها نترسید.

در دنیایی که هر کلیک و هر فالو معنا دارد، پیام نهایی این گردهمایی ساده اما بنیادین قرار دارای بود: «در تولید محتوا، خودتان باشید، به نیاز مخاطب گوش دهید و با او صادق بمانید. همین کافی هست تا حذف نشوید.»

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه