ممنوعیت تلفن همراه در مدارس می‌تواند احساس تنهایی دانش‌آموزان را افزایش دهد
کد خبر : ۸۱۲۵۹۷
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۵
-
زمان : ۲۱:۰۰
|
دسته بندی: فناوری

ممنوعیت تلفن همراه در مدارس می‌تواند احساس تنهایی دانش‌آموزان را افزایش دهد

نتایج پژوهش جدیدی نشان می‌دهد ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس، برخلاف تصور رایج، ممکن هست به سلامت روان چندین از دانش‌آموزان آسیب بزند.

ممنوعیت تلفن همراه در مدارس ممکن هست به سلامت روان چندین از دانش‌آموزان آسیب بزند. شواهد علمی موجود درباره تأثیرات منفی تلفن همراه بر عملکرد تحصیلی و تمرکز دانش‌آموزان هنوز قطعی نیست، اما پژوهش‌ تازه‌ای نشان می‌دهد حذف کامل این ابزار از محیط‌های آموزشی امکان داردد اثرات ناخواسته‌ای بر سلامت روان و احساس تعلق اجتماعی دانش‌آموزان داشته باشد.

در سال‌های اخیر، نگرانی درباره پیامدهای استفاده بیش از حد از صفحه‌نمایش و شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در میان نوجوانان افزایش یافته هست. بسیاری بر این باورند که استفاده از تلفن همراه در کلاس باعث کاهش تمرکز و افت تحصیلی خواهد گردید. بااین‌حال، نتایج مطالعه‌ای جدید در هلند نشان داده هست که ممنوعیت کامل استفاده از تلفن‌های هوشمند ممکن هست موجب احساس تنهایی بیشتر در چندین دانش‌آموزان شود، به‌ویژه در میان کسانی که از نظر اجتماعی آسیب‌پذیرترند.

سانیوگیتا خاره، پژوهشگر دانشگاه رادبود در هلند که سرپرستی مطالعه را بر عهده داشته هست، بیان می‌کند: «اگر مدارس تصمیم به اجرای ممنوعیت کامل تلفن‌های هوشمند بگیرند، باید به این نکته توجه داشته باشند که دانش‌آموزان اجتماعی‌تر شاید کمتر آسیب می‌بینند، اما دانش‌آموزانی که در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند ممکن هست احساس انزوا و دوری بیشتری پیدا کنند.» او معتقد هست این وضعیت ممکن هست در آغاز اجرای سیاست رخ دهد و در صورت سازگاری تدریجی دانش‌آموزان با شرایط جدید، کاهش یابد.

بیشتر بخوانید
  • مطالعه جنجالی: ممنوع‌کردن موبایل تأثیری روی نمرات و سلامت دانش‌آموزان ندارد
    19 بهمن 03
    مطالعه ' 3
  • نامه ۴۰ هزار دانش‌آموز: ورود گوشی به مدرسه آزاد شود/ آموزش‌و‌پرورش: آزاد هست اما در دست ناظم
    09 شهریور 04
    مطالعه ' 4
  • نسل مضطرب؛‌ موبایل تا ۱۴ سالگی و شبکه‌های اجتماعی تا ۱۶ سالگی ممنوع!
    18 خرداد 04
    مطالعه ' 5

به‌گزارش نیوساینتیست، در هلند از ابتدای ژانویهٔ ۲۰۲۴، ورود تلفن و سایر دستگاه‌های هوشمند به کلاس‌های درس ممنوع گردید. پژوهشگران برای بررسی تأثیر این تصمیم، از دو مدرسه متوسطه که این سیاست را اجرا کرده بودند، در دو نوبت پیش و پس از آغاز ممنوعیت نظرسنجی کردند.

در این پژوهش، دو نوع احساس تنهایی بررسی گردید. نوع اول تنهایی اجتماعی قرار دارای بود، یعنی اینکه دانش‌آموز تا چه اندازه احساس انجام می‌دهد عضوی از یک گروه یا جمع دوستانه هست و دیگران او را می‌پذیرند. نوع دوم تنهایی هیجانی که به احساسی اشاره دارد که فرد در روابط نزدیک و صمیمی تجربه انجام می‌دهد؛ مثلاً اینکه آیا کسی را دارد که بتواند با او درد دل کند و احساس نزدیکی عاطفی داشته باشد یا خیر.

ممنوعیت تلفن همراه تغییر محسوسی در احساس تنهایی اجتماعی ایجاد نکرد، اما سطح تنهایی هیجانی در میان چندین دانش‌آموزان اندکی افزایش یافت. به گفته پژوهشگران، یکی از دلایل این مسئله امکان داردد این باشد که چندین از دوستان صمیمی دانش‌آموزان در همان مدرسه حضور ندارند و ممنوعیت تلفن، مانع از تماس و ارتباط روزانه آن‌ها با یکدیگر خواهد گردید. افزون بر این، مشخص گردید دانش‌آموزانی که از پیش در موقعیت‌های اجتماعی دچار مشکل بودند، پس از اجرای ممنوعیت احساس انزوای بیشتری داشتند.

ممنوعیت کامل استفاده از تلفن همراه در مدارس امکان داردد باعث شود بعضی از دانش‌آموزان، به‌ویژه کسانی که از نظر اجتماعی حساس‌ترند، بیشتر احساس تنهایی کنند

البته یکی از محدودیت‌های پژوهش آن هست که مدارس مورد بررسی با مدارسی که سیاست منع کامل ندارند، مقایسه نشده‌اند و بنابراین نامکان دارد با قطعیت بیان دارای بود که این نتایج بازتاب روندی کلی هست یا صرفاً مربوط به شرایط خاص همان مدارس. جاناتان کانتر، پژوهشگر مؤسسهٔ RAND در آمریکا، در این باره بیان می‌کند: «برای ارزیابی دقیق اثر سیاست‌های ممنوعیت تلفن همراه باید داده‌های دقیق‌تری درباره نوع و زمان اجرای این سیاست‌ها در مدارس مختلف در دسترس باشد. هم‌اکنون پژوهشگران در تلاش‌اند این خلأ داده‌ای را برطرف کنند.»

مطالعات مشابه در کشورهای دیگر نیز به نتایج متنوعی دست یافته‌اند. پژوهش‌هایی در انگلستان و ایالات متحده نشان می‌دهد سیاست‌های سختگیرانه در زمینه استفاده از تلفن همراه، اگرچه ممکن هست زمان استفاده از گوشی را کاهش دهند، لزوماً به بهبود سلامت روان، کاهش اضطراب یا بهبود عملکرد تحصیلی منجر نمی‌شوند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که به‌جای تکیه بر ممنوعیت مطلق، باید راهکارهای آموزشی و فرهنگی برای استفاده سالم و مسئولانه از فناوری در مدارس اتخاذ شود.

در ایران نیز مسئله استفاده از تلفن همراه در مدارس طی سال‌های اخیر محل بحث بوده هست. طبق گزارش پول و تجارت، ورود تلفن همراه به مدارس کشور به‌طور کلی ممنوع نیست، اما استفاده از آن در کلاس‌های درس محدود شده هست. وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده هست که همراه داشتن گوشی بلامانع هست، ولی استفاده از آن در ساعات درس به‌منظور جلوگیری از ایجاد مزاحمت و تمرکززدایی ممنوع هست. در همین حال، در کارزار آنلاینی بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموز از این وزارتخانه خواسته‌اند تا محدودیت‌های موجود کاهش یابد و امکان استفاده منطقی از تلفن در محیط مدرسه فراهم شود.

ظاهراً بحث درباره تلفن همراه در مدارس نه تنها یک موضوع آموزشی، بلکه مسئله‌ای روان‌شناختی و اجتماعی هست که نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد. حذف کامل گوشی شاید بتواند بخشی از مشکلات ناشی از حواس‌پرتی یا وابستگی به شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهد، اما ممکن هست پیامدهایی مانند افزایش احساس تنهایی و کاهش تعاملات دوستانه را نیز در پی داشته باشد. شاید بهترین رویکرد، یافتن تعادلی میان استفاده مسئولانه از فناوری و حفظ ارتباطات انسانی باشد؛ رویکردی که هم سلامت روان و هم مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان را تقویت کند.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه