با اجرای صورتحساب الکترونیک (که از اول دی ماه برای همه کسب و کارها الزامآور خواهد شد) عملاً امکان فاکتورسازی جعلی از بین رفته هست.
هر فاکتور باید در لحظه صدور در سامانه مالیاتی ثبت شود و این سامانه به صورت خودکار صحت اطلاعات طرفین معامله را از پایگاههای داده مختلف راستیآزمایی انجام میدهد. رتبهبندی شرکتها به طور خودکار مبتنی بر سوابق معاملاتی، میزان فروش و تقاطعگیری دادههای سازمان امور مالیاتی با بانک مرکزی، شبکه بانکی، گمرک، بیمه و شهرداریها انجام خواهد گرفت تا اعتبارسنجی صحیحی از وضعیت شرکت صورت بپذیرد.
علیرضا کلاهی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اهمیت حل مشکل فاکتورسازیهای جعلی شرکتهای صوری توسط صورتحساب الکترونیک در مکالمه با ایرنا خاطرنشان کرد: «اعتبارسنجی شرکتها به منظور مقابله با فاکتورسازی نیز اقدام مناسبی هست. یکی از مشکلات حوزه اقتصادی کشور همین فاکتورهای جعلی هستند که باید در مورد آنها چارهاندیشی میشد.»
وی افزود: «چندین شرکتها به این موضوع واقف نیستند که یک شرکت در زمینه صدور فاکتور صادقانه عمل نکرده هست، در ادامه این موضوع باعث بروز مشکل خواهد گردید. در همین راستا، اعتبارسنجی شرکتها و رتبهبندی آنها به منظور ایجاد سقفی برای صدور فاکتور از سوی شرکتها ایجاد شده که کمککننده خواهد قرار دارای بود.»
یکی از مزایای کلیدی هوشمندسازی مالیات بر ارزش افزوده، ایجاد امکان پرداخت مالیات پس از تسویه نهایی در معاملات نسیه هست. در نظام سنتی، مؤدیان موظف بودند حتی پیش از دریافت وجه معامله، مالیات بر ارزش افزوده آن را به دولت پرداخت کنند. این موضوع در اقتصاد ایران که بخش بزرگی از معاملات آن به صورت اعتباری انجام خواهد گردید، مشکلات زیادی ایجاد کرده قرار دارای بود. در واقع، تولیدکنندهای که هنوز پول فروش خود را دریافت نکرده قرار دارای بود، باید مالیات آن را پرداخت میکرد؛ امری که باعث فشار نقدینگی، کاهش سرمایه در گردش و حتی رکود تولید میشد.
هماکنون با استقرار صورتحساب الکترونیک و ثبت زمان واقعی تسویه، نظام مالیاتی این امکان را پیدا کرده تا پرداخت مالیات را منوط به تسویه نهایی معامله کند. این بدان معناست که مؤدی مالیاتی تا زمانی که وجه معامله را دریافت نکرده، موظف به پرداخت مالیات آن نیست.
دیدگاهها