بازی با شانس مشتریان؛ قرعه‌کشی دامی برای جلب خریدار/ برگزاری هر نوع قرعه‌کشی در ایران غیرقانونی است اگر...
کد خبر : ۸۱۲۷۰۹
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
-
زمان : ۰۸:۵۰
|
دسته بندی: اسلایدر

بازی با شانس مشتریان؛ قرعه‌کشی دامی برای جلب خریدار/ برگزاری هر نوع قرعه‌کشی در ایران غیرقانونی است اگر...

پول و تجارت: برگزاری هر نوع قرعه‌کشی در ایران بدون مجوز رسمی، غیرقانونی هست. قانون نظام صنفی صراحت دارد که فروش کالا از طریق قرعه‌کشی ممنوع هست و دریافت وجه برای شرکت در آن هم تخلف محسوب خواهد گردید و برگزاری قرعه‌کشی فقط با دریافت مجوز مجاز هست.

به گزارش پول و تجارت، روزنامه همشهری نوشت: این روزهاقرعه‌کشی وارد همه عرصه‌ها شده ‌و دیگر فقط بانک‌ها نیستند که امید برنده‌شدن در قرعه‌کشی را در دل‌ها زنده می‌کنند؛ از اپلیکیشن‌ها، فروشگاه‌ها و صرافی‌های دیجیتال گرفته تا فروشنده‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی، هر کدام به شکلی میان‌دار هستند.

جذب مشتری از این طریق در هر بستری فرمول خاص خود را دارد؛ آنهایی که در شبکه‌های اجتماعی فعالند، شرکت در قرعه‌کشی را با شرط دنبال‌کردن صفحه فروشگاه و معرفی آن به دیگران گره می‌زنند و آنهایی که در دنیای واقعی حاضر هستند، بر شیوه‌هایی مانند قرار‌گرفتن در لیست به شرط رسیدن به سقف خرید اعلام‌شده، تأکید می‌کنند.

نیم‌نگاهی به دنیای تبلیغات گره‌خورده با قرعه‌کشی نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها با قلقلک‌دادن حس طمع و امید مردم در تلاش هستند تا مصرف بیشتر را در میان مردم جا بیندازند. همین نگاه کفایت انجام می‌دهد تا تب قرعه‌کشی در عرصه‌های مختلف زندگی روزمره بالا بگیرد و از خیابان‌های شهر گرفته تا تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، جمله «شاید شما برنده خوش‌شانس ما باشید.» بارها، تکرار و تکرار شود.

اما در این بازار پرهیاهوی شانس، قانون چه بیان می‌کند؟ برگزاری هر نوع قرعه‌کشی در ایران بدون مجوز رسمی، غیرقانونی هست. قانون نظام صنفی صراحت دارد که فروش کالا از طریق قرعه‌کشی ممنوع هست و دریافت وجه برای شرکت در آن هم تخلف محسوب خواهد گردید و برگزاری قرعه‌کشی فقط با دریافت مجوز مجاز هست؛ با این حال، بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین و حتی حضوری از این نظارت می‌گریزند. در واقع باید بیان کرد که در این حوزه قانون وجود دارد اما مانند موضوعات دیگر، موج تبلیغ قرعه‌کشی برای فروش یک محصول چنان بلند هست که در بیشتر موارد، قانون از آن جا می‌ماند.

همین نقطه ضعف کافی هست تا در میان وسوسه «برنده جایزه بزرگ» چندین اوقات این سؤال را از خود بپرسید که چطور امکان دارد از این ترفند قدیمی بازی نخورد؟

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه