به گزارش پول و تجارت، روزنامه ایران نوشت: آمار قابل توجهی ازبازماندگان از تحصیل، در میان دانشآموزانی هست که به جای حضور در کلاس اول، در مقطع پیشدبستانی تحصیل میکنند. طبق آمار، ۹ هزار دانشآموز در پیشدبستانی داریم که طبق سن قانونی باید در مدرسه باشند، اما خانوادههایشان آنها را در پیشدبستانی ثبتنام کردهاند.
به گفته معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، این کار خلاف قانون و مقررات هست. رضوان حکیمزاده در بیان کردوگو با «ایران» بیان میکند:«یکی از موارد بسیار مهم برای محاسبه نرخ جذب خالص دانشآموزان ابتدایی این هست که طبق دستورالعملهای موجود، تمام کودکان شش سال تمام در پایه اول ابتدایی ثبتنام کنند و بر این اساس میتوانیم از تفاضل تعداد کودکان ثبتنام شده شش سال تمام، با موالید شش سال تمام تشخیص بدهیم چه تعدادی از کودکان در مدرسه نیستند.»
او با اشاره به اینکه تحصیل در پیشدبستانی به جای اول دبستان، به آمار بازماندگان از تحصیل دامن میزند، بیان میکند:«وقتی چندین از دانشآموزان در حالی که شش سال تمام هستند و باید در کلاس اول مدرسه حضور داشته باشند ولی در پیشدبستانی حضور پیدا میکنند، در ذیل آمارهای بازماندگان از تحصیل قرار میگیرند. در حالی که اینها به معنای واقعی بازمانده از تحصیل نیستند، چون بازمانده از تحصیل کسی هست که اصلاً در مدرسه حضور ندارد. این رویه متأسفانه آمار و استخراج اطلاعات دقیق درباره دانشآموزان بازمانده از تحصیل را با مشکل مواجه انجام میدهد.»
حکیمزاده در پاسخ به این سؤال که جلوگیری از ورود بهموقع دانشآموز در مدرسه به بهانههای مختلف، چه آسیبی برای او در سال آینده تحصیلی در پی دارد، بیان میکند:«طبق قوانین موجود به این موضوع تأکید خواهد گردید که وقتی کودک شش سال تمام هست، وارد کلاس اول شود، اما اینکه چندین والدین، کودکان خود را به طور سلیقهای در پیشدبستانی ثبتنام کنند، خلاف قانون و مقررات موجود درباره سن مقطع ابتدایی کودکان هست. نیز این اقدام ما را در ارائه عملکرد درست به نهادهای بالادستی دچار اشکال انجام میدهد.»
این موضوع برای کودکان نیز چالشهایی به همراه خواهد دارای بود. معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در اینباره بیان میکند:«مسأله مهم این هست که دانشآموزان شش سال تمام همگی در یک رده سنی هستند، وقتی آنها در کنار همسالان خود قرار میگیرند، امکان دارد از آنها انتظارات مشابهی دارای بود. ولی وقتی یک کودک را از گروه همسالان خود جدا کنیم، او تازه سال بعد وارد کلاس اول خواهد گردید و دیگر با بقیه همسن نیست و یک سال از آنها بزرگتر هست. این تفاوتها مشکلات متعددی در پی دارد که هم به خود دانشآموز و هم به مدرسه مربوط خواهد گردید.
چندین از کودکان شش سال تمام، در اعضای خانواده و اقوام، دانشآموزانی با سن مشابه خود دارند و در حالی که آنها در کلاس اول هستند، او تازه وارد پیشدبستانی شده هست، بنابراین اقدام به این کار هیچ ضرورتی ندارد. این تصمیم در آینده برای خانوادهها مشکلاتی ایجاد خواهد کرد که بعضی از خانوادهها از آن غافل هستند.»
او در مقایسه سن ورود به ابتدایی در کشور ما با سایر کشورها بیان میکند:«اگر سن شروع اول ابتدایی در کشورهای دنیا را بررسی کنیم، میبینیم اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دنیا سن شروع کلاس اول را از شش سال میدانند، اما تعداد محدودی از کشورها، پنج سال تمام را برای ورود به اول ابتدایی در نظر گرفتهاند.»
حکیمزاده در پاسخ به این سؤال که آیا آماری از دانشآموزانی که در پیشدبستانی درس میخوانند ولی باید اول ابتدایی باشند دارید، بیان میکند:«هنوز آمار سال جدید را احصا نکردهایم و در حال انتقال اطلاعات به سامانه «سیدا»هستیم.
تا پایان مهرماه باید مشخص شود چه تعداد دانشآموز شش سال تمام در کلاس اول نیستند و اولین گام تفکیکی این هست که آنها را ثبتنام کنیم. از آنجا که بیشتر کودکستانها و مدارس غیردولتی اقدام به جذب این کودکان میکنند، اطلاعات کودک دقیق ثبت نمیشود، بنابراین در وهله اول آنها جزو بازماندگان عادی قلمداد میشوند. همکاران ما وقت زیادی برای کسب اطلاعات درباره آنها صرف میکنند، اما بعد متوجه میشوند این کودکان در پیشدبستانی هستند.»
او در پاسخ به این سؤال که کاهش سن ورود به دبستان به نفع کودکان هست یا نه، بیان میکند:«کاهش سن ورود به دبستان به نفع کودکان نیست. شروع آموزش ابتدایی طبیعتاً باید از شش سالگی باشد، اما اگر پیشدبستانی را در پنج سالگی اجباری و الزامی کنیم، میتواند در راستای تحقق عدالت آموزشی و استفاده بهتر از ظرفیتهای کودکان برای یادگیری مؤثر باشد، اما به این معنا نیست که دوره دبستان زودتر شروع شود، بلکه باید دوره پیشدبستانی را همگانی کنیم.»
دیدگاهها