روابط عمومی ایران در سال ۱۴۰۳: از میانگین حقوق ۴۰ میلیون تومانی تا حرکتهای بدون استراتژی
تریبون برای سومین بار گزارش جامعی از وضعیت حوزه کاری روابط عمومی در سالی که گذشت منتشر کرده هست. گزارشی که در آن با ۴۱۷ متخصص و فعال روابط عمومی مصاحبه شده هست و نشان میدهد میانگین درآمد فعالان درآوبط عمومی در پایتخت به ۴۱ میلیون تومان در سال گذشته رسیده هست که حدود ۱۵ میلیون تومان بیشتر از سایر مراکز استانهاست.
همانطور که گفته گردید نکته جالب دیگر این گزارش این هست که نزدیک به ۶۰درصد از «سازمانهای دولتی»، «شرکتهای خصوصی»، «شرکتهای خصوصی/دولتی» و «سازمانهای مردم نهاد»، برای تیمهای روابط عمومیشان مسیر شغلی تدوین نکردهاند اما جالب اینکه این رقم در سال ۱۴۰۳ هیچ تغییری نسبت به سال ۱۴۰۲ نداشته هست.
درآمد فعالان روابط عمومی چقدر هست؟
در سال ۱۴۰۳، میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی در سازمانهای دولتی، شرکتهای خصوصی، شرکت خصوصی/دولتی بهترتیب ۲۷، ۴۱، ۳۶میلیون تومان بوده هست. همچنین، میانگین درآمد متخصصان روابط عمومی با ۵ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۰ سال سابقه کار به ترتیب ۳۶ و ۴۵میلیون تومان هست.
میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ در کلانشهرها ۲۶ میلیون تومان و در مراکز استان و شهرهای کوچک ۲۵ میلیون تومان باقی مانده است
حقوق و دستمزد فعالان روابط عمومی در بقیه کلانشهرها با پایتخت متفاوت هست. این عدد در پایتخت به میانگین ۴۱ میلیون تومان در سال گذشته رسیده هست اما میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ در کلانشهرها ۲۶ میلیون تومان و در مراکز استان و شهرهای کوچک ۲۵ میلیون تومان بوده هست.
میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی با مدرک دکتری، ۴۳ میلیون تومان است
همچنین، براساس دادههای این گزارش، در حوزه روابط عمومی تحصیلات و درآمد همبستگی مثبت دارند. میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی با مدرک دکتری، ۴۳ میلیون تومان هست.
کدام شرکتها حقوق بیشتری به روابط عمومیها میدهند؟
طبق اعلام متخصصان روابط عمومی، در سال ۱۴۰۳ بودجه روابط عمومی ۴۲درصد از سازمانهای دولتی، شرکتهای خصوصی، شرکتهای خصوصی/دولتی و سازمانهای مردم نهاد کمتر از یک میلیاد تومان بوده هست.
متخصصان روابط عمومی شاغل در شرکتهای خصوصی و خصوصی/دولتی، «ارتباط با رسانه»، «تولید محتوا» و «برگزاری رویداد» را بهترتیب بهعنوان سه فعالیت اصلی خود معرفی کردهاند.
با وجود این که «ارتباط با رسانه» اصلیترین فعالیت متخصصان روابط عمومی هست این بخش بودجه کمتری در مقایسه با «تولید محتوا» دریافت کرده است
با وجود این که «ارتباط با رسانه» اصلیترین فعالیت متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ بوده، این فعالیت دومین اولویت اختصاص بودجه تیمهای روابط عمومی در این سال بوده هست. «تولید محتوا» اولویت اول متخصصان روابط عمومی برای اختصاص بودجه در سال ۱۴۰۳ بوده هست.
روابط عمومیها مستقیم زیر نظر مدیر
در سال ۱۴۰۳ میزان تیمهای روابط عمومی شرکتها که مستقیما زیر نظر مدیر عامل فعالیت میکنند نسبت به سال ۱۴۰۲ با ۲۰درصد رشد روبهرو بوده و به ۶۷درصد رسیده هست. در سازمانهای دولتی ۵۵درصد از متخصصان روابط عمومی مستقیما تحت نظر وزیر یا رئیس سازمان فعالیت میکنند.
۶۵درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کردهاند که عضوی از تیمشان در جلسات تعیین استراتژی سازمانها حضور دارد. با این وجود، ۶۴درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کردهاند که بالاترین عضو تیم روابط عمومی محل فعالیتشان، سخنگوی سازمان نیست.
۶۴درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کردهاند که بالاترین عضو تیم روابط عمومی محل فعالیتشان، سخنگوی سازمان نیست
براساس دادههای این بخش، ۳۴درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کردهاند که ماهانه بالای ۶ خبر برای رسانهها ارسال میکنند. «ارزش خبری بالا» و «ارتباط شخصی و دوستانه با خبرنگاران و سردبیران» بهترتیب بزرگترین عوامل افزایش انتشار خبر متخصصان روابط عمومی در رسانهها هستند.
همچنین، ۷۸درصد از مدیران سازمانها و کسبوکارها بدون هماهنگی با تیم روابط عمومی، با رسانهها مصاحبه انجام نمیدهند.
در ۶۰درصد از سازمانها و کسبوکارها، ارتباط با اینفلوئنسرها برعهده متخصصان و فعالان روابط عمومی هست. همچنین، ارتباط ۷۴درصد از سازمانها و کسبوکارها با پادکستها از طریق تیم روابط عمومی انجام خواهد گردید.
۷۸درصد از مدیران سازمانها و کسبوکارها بدون هماهنگی با تیم روابط عمومی، با رسانهها مصاحبه انجام نمیدهند
۲۰درصد از متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بودند که از خدمات آژانسهای روابط عمومی استفاده میکنند. این میزان با ۳۰درصد رشد به ۲۶درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده هست. در سال ۱۴۰۳، میزان استفاده از خدمات آژانسهای روابط عمومی در سازمانهای دولتی، شرکتهای خصوصی و شرکتهای خصوصی/دولتی بهترتیب ۲۴، ۲۵ و ۳۳ درصد بوده هست.
*نسخه کامل این گزارش را اینجا بخوانید.
- نوید مهری
دیدگاهها