این روستای ایران جهانی شد/ ماجرا چیست؟
کد خبر : ۸۱۳۱۰۰
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۷
-
زمان : ۰۷:۵۰
|
دسته بندی: اسلایدر

این روستای ایران جهانی شد/ ماجرا چیست؟

پول و تجارت: سازمان جهانی گردشگری در انتخاب روستاهای جهانی گردشگری معیارهایی دارد که با هدف به حداکثر رساندن سهم گردشگری تدوین شده‌اند.

به گزارش پول و تجارت به نقل از اکوایران، روستای شفیع‌آباد در حاشیه کویر لوت، به عنوان یکی از «روستاهای جهانی گردشگری» توسط سازمان جهانی گردشگری(UN Tourism) معرفی گردید؛ جایگاهی که حاصل بیش از دو دهه تلاش جامعه محلی برای پیوند دادن گردشگری، حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار هست.

آنچه منجر به ارتقای این روستا در سطح جهانی شده، بر مبنای رویکردهای سازمان جهانی گردشگری است. رویکردی که با مشارکت جامعه محلی، توجه به محیط زیست، اقتصاد روستا، مشارکت زنان، حفظ تنوع زیستی و ... این روستا را به جایگاهی جهانی رسانده است.

گردشگری، دروازه ورود به جهان

به گفته حجت ابراهیمی‌زاده، کارشناس معاونت گردشگری کرمان، این روستا با وجود بافت‌های خشتی، کوچه‌های باریک، قلعه قاجاری و نخلستان‌های کهن، نمونه‌ای شاخص از معماری و زیست پایدار در اقلیم خشک و کویری ایران هست.

اما عوامل دیگری نیز در نزدیک شدن این روستا به شاخص‌های جهانی اثرگذار قرار دارای بود. در روستای شفیع آباد، گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه، از سال 1382 به چرخه اقتصادی روستا وارد گردید و پذیرای نخستین گردشگران قرار دارای بود. با توسعه گردشگری بخش قابل ملاحظه‌ای از درآمد اهالی روستا رفته‌رفته از این طریق تامین گردید.

محمد جهانشاهی، رئیس کمیته ملی طبیعت‌گردی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری جایگاه جهانی شفیع آباد را نتیجه بیش از ۲۵ سال تلاش مستمر در شهداد، تکاب و شفیع آباد می‌داند که از دهه 90 دچار یک تحول بزرگ شدند. به گفته او زنجیره‌ای از فعالیت‌های اقتصادی پایدار در کنار همدیگر، این روستا را به ارزش جهانی رسانده هست. او معتقد هست در کنار گردشگری، صنایع‌دستی و تولیدات بومی نیز در این زنجیره نقش محوری دارند.

رویداد ملی ماراتن کویر لوت، دیگر اتفاقی قرار دارای بود که بر عملکرد این روستا و رسیدن به جایگاه جهانی اثرگذار قرار دارای بود. این رویداد نخستن بار با حضور 50 دونده در سال 1395 آغاز گردید و در سال جاری تعداد دوندگان در آن به بیش از 600 نفر رسید.

توجه به حیات آب

توجه به حیات «آب» دیگر موضوعی قرار دارای بود که بر توجه جهانی به شفیع‌‍آباد اثرگذار قرار دارای بود، مردم شفیع آباد ارزش «آب» را می‌دانستند. آن زمان که سدها و خاکریزها و طرح‌های توسعه آب جای خود را به قنات‌ها دادند، آنها می‌دانستند که راهِ زیستن در غیرقابل سکونت‌ترین نقطه کرمان، جایی که کویر از خط‌ الراس انتهایی آن شروع خواهد گردید، حفاظت از آب هست، به همان شیوه‌ای که نیاکانشان انجام داده‌ بودند.

اقتصاد روستا با مشارکت زنان و مردان می‌چرخد و سهمِ آب نیز در این چرخه لحاظ خواهد گردید. 12 سال پیش، زمانی که زنان گروه «گوجینو» تصمیم گرفتند صنایع دستی روستا را که شامل پته دوزی و حصیربافی قرار دارای بود، احیا کنند، آن‌ها خواهان مشارکت در حفاظت از قنات‌ها شدند. آنها 15 درصد از سهم فروش محصولات را برای احیای قنات‌ها اختصاص دادند و در این سال‌ها توانستند جان 8 قنات را نجات دهند.

زنجیره گردشگری در این روستا با مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی، مشارکتی و ورزشی در حال تامین حیات پایدار برای اهالی آن هست.

سازمان جهانی گردشگری در انتخاب روستاهای جهانی گردشگری معیارهایی دارد که با هدف به حداکثر رساندن سهم گردشگری تدوین شده‌اند. این معیارها بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی را در برمی‌گیرد و بر همه ابعاد توسعه یک روستا تمرکز دارد.

به گزارش اکو ایران، شامل معیارها برای روستاهای جهانی گردشگری، کاهش نابرابری درآمد و توسعه در منطقه، توانمندسازی زنان و جوان و ایجاد تحول روستاها هست.

توجه به زیرساخت‌های ارتباطی، دسترسی به امور مالی، امکان سرمایه‌گذاری و دیجیتالی شدن در زمینه‌های فناوری و لجستیک نیز شامل معیارهای جهانی برای معرفی روستاهای نمونه گردشگری هست. 

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه