به گزارش پول و تجارت، «افزایش قیمت بنزین» از نگاه کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی یک ضرورت هست و تاخیر در افزایش تدریجی قیمت بنزین طی سال های اخیر را اقدامی اشتباه می دانند.
آرش نجفی و حمیدرضا صالحی 2 عضو اتاق ایران در گفتگو با اقتصادنیوز با تأکید بر ضرورت اصلاح تدریجی قیمت بنزین، تاکید کردند که افزایش قیمت بنزین ارتباط چندانی با مکانیسم ماشه ندارد و در صورت افزایش قیمت، باید بسته های حمایتی غیرنقدی برای مردم تعریف شود.
آرش نجفی می گوید: « در صورت اصلاح قیمت بنزین، بسته های حمایتی می تواند به صورت غیرنقدی طراحی شود. در واقع دولت باید با استفاده از کارت های سوخت و از طریق همان سیستم، حمایت های لازم را انجام دهد.»
حمیدرضا صالحی نیز می گوید: «هر سال که اصلاح قیمت بنزین انجام نمی شود، حتی هزار تومان روی آن نگذاریم، در آینده هزینه تغییر بیشتر خواهد گردید و چالش های آن هم پیچیده تر می شود.»
صالحی: چرا افزایش قیمت بنزین با مردم در میان گذاشته نمی شود؟
حمیدرضا صالحی عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران در بیان کردوگو با پول و تجارت با اشاره به ضرورت اصلاح تدریجی قیمت بنزین، تأکید کرد که این موضوع ارتباط مستقیم به تحریم ها ندارد و اجرای آن بدون شفافیت و اطلاع رسانی کافی می تواند اعتماد مردم را تحت تأثیر قرار دهد. تصمیم افزایش قیمت بنزین از ۲۰ سال پیش و در برنامه سوم توسعه اتخاذ گردید و بهطور متعارف نسبت به تورم افزایش می یافت. در برنامه چهارم، موضوع توسط مجلس هفتم متوقف گردید. از آن زمان شاهد هیچ افزایش قیمتی نبودیم؛ افزایش واقعی که به نسبت تورم باشد.
وی افزود: در سال 98 که بنزین گران گردید دیدیم چه اتفاقاتی در جامعه افتاد. اگر در یک بستر تضمین شده و با یک شیب ملایم نیز متناسب با درآمد مردم قیمت بنزین افزایش می یافت، شاهد آن اتفاقات نبودیم. اکنون دوباره دولت قصد دارد حرکت اصلاحی انجام دهد، حرکتی که به نوعی اجتناب ناپذیر هست و دولت ناچار هست چندین میلیارد دلار سوبسید پرداخت کند. اما این افزایش ظاهراً تدریجی و با شیب بسیار کم صورت می گیرد. مسئله اصلی این هست که این موضوع با مردم در میان گذاشته نمی شود و دلیل آن گفته نمی شود.
به گفته عضو اتاق ایران، نیز مشخص نیست درآمدهای حاصل از این افزایش کجا صرف می شود. مردم باید بدانند درآمد حاصل از بنزین که یارانه آن به ماشین می خورد نه به فرد، به چه صورتی توزیع خواهد گردید.
بخش خصوصی زمانی وارد میدان می شود که اقتصاد در کنترل دولت نباشد
صالحی ادامه داد: نظر به اینکه مکانیسم ماشه هم فعال شده هست، دولت در مورد علت اصلاح قیمت به مردم پاسخ نمی دهد. مثلا درآـمد حاصل از این محل که چندین میلیارد می شود، مشخص نیست در چه اموری صرف می شود. برای سرمایهگذاری در خودروهای برقی کم مصرف هزینه می شود یا صرف یا سایر پروژه های زیربنایی؟
عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران تاکید کرد: این مسأله می تواند اعتماد مردم را کاهش دهد، آنها را نگران کند و این عدم اعتماد، کار را از ریل خود خارج کند.
عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره اعطای مجوز به چندین شرکت خصوصی برای واردات بنزین، بیان کرد: این موضوع درست هست اما بحث این قرار دارای بود که بخش خصوصی بنزین سوپر وارد کند که هنوز عملیاتی نشده هست. با این حال، زمانی می توان بخش خصوصی را وارد این عرصه کرد که اقتصاد در کنترل دولت نباشد و مشارکت واقعی داشته باشد. وقتی در اقتصاد کنترل دولت باشد و آزاد نباشد بخش خصوصی نمی تواند مشارکت کند.
تبعات عدم افزایش قیمت بنزین
صالحی ادامه داد: هر سال که اصلاح قیمت بنزین انجام نمی شود، حتی هزار تومان روی آن نگذاریم، در آینده هزینه تغییر بیشتر خواهد گردید و چالش های آن هم پیچیده تر می شود. اشتباهی که از سال ۱۳۸۴ به بعد انجام گردید گریبان جامعه را گرفته هست. اگر فارغ از تندروی ها عمل می گردید امروز مشکلی به نام برق و بنزین نداشتیم.
وی در پاسخ به سوال که در صورت اتخاذ تصمیم برای افزایش قیمت بنزین، اختصاص بسته های حمایتی به منظور جلوگیری از شوک اقتصادی به مردم چقدر ضروری هست، تأکید کرد: بسته های حمایتی ضروری هست اما در جنگ 12 روزه هم قرار قرار دارای بود بسته حمایت ارائه شود که نشد. در ایران دایره واژگانی بسته های حمایتی بار منفی دارد. با این حال، می توان مشوق هایی تعریف کرد که درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به طور مستقیم به جیب مردم برگردد.
صالحی بیان کرد: اگر قیمت بنزین افزایش یابد درآمدی ایجاد می شود. این درآمد می تواند صرف آموزش و پرورش، صرف ساخت بیمارستان ها، توسعه ناوگان کم مصرف، یا حمایت از خرید خودروهای برقی و هیبریدی شود.
صالحی در این باره که بخش خصوصی طرحی برای افزایش قیمت بنزین داده هست یا خیر، بیان کرد: مسائل بخش خصوصی از کف میدان در دولت مطرح می شود؛ اینطور نیست که دولت ها اجازه دهند بخش خصوصی وارد عمل شود. برای مثال سازمان بهینه سازی که تشکیل گردید، قرار قرار دارای بود نظر بخش خصوصی را بپرسند و از بخش خصوصی نماینده ای در این سازمان قرار دهند اما چنین اتفاقی نیفتاد.
نجفی: قیمت بنزین در هر حالتی باید اصلاح شود
آرش نجفی عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران نیز در بیان کردوگو با اقتصادنیوز بیان کرد: اصلاح و افزایش قیمت بنزین ربطی به تحریم ها ندارد و در هر صورت اصلاح قیمت بنزین یک ضرورت هست و باید انجام شود.
وی بیان کرد: مردم عادت کرده اند بنزین را با قیمت پایین مصرف کنند و در هر صورت نسبت به افزایش قیمت بنزین اعتراض می کنند. واقعیت امر این هست که قیمت بنزین اکنون بیش از حد پایین هست و در مقایسه با سایر قیمت ها در کشور نیاز به اصلاح دارد.
نجفی تأکید کرد: پیشنهاد ما این هست که این اصلاح قیمت در یک فرآیند پلکانی و طی چندین مرحله انجام شود. اگر قرار باشد قیمت بنزین بهصورت قطعی اصلاح شود، لازم هست برنامه های حمایتی مشخص و از پیش تعریفشده ای برای اقشار مختلف جامعه در نظر گرفته شود تا شوک اقتصادی به مردم وارد نشود.
عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره ضرورت اختصاص بسته های حمایتی برای مردم در صورت افزایش قیمت بنزین بیان کرد: بسته های حمایتی می تواند به صورت غیرنقدی طراحی شود. در واقع دولت باید با استفاده از کارت های سوخت و از طریق همان سیستم، حمایت های لازم را انجام دهد تا پرداخت ها در مسیر مصرف سوخت باقی بماند و ما نمیشود اجازه دهیم پول وارد سیستم اقتصادی شود.
دیدگاهها