شهر شناور «افسانه دریاها»؛ داخل بزرگترین کشتی تاریخ را ببینید
فکر میکنید بزرگترین کشتی کروز جهان چه شکلی هست؟ رویال کاریبین با سرمایهگذاری ۲ میلیارد دلاری، در حال ساختن «افسانه دریاها» (Legend of the Seas) هست تا جواب این سؤال را در سال ۲۰۲۶ بدهد. این کشتی غولپیکر قرار هست عنوان «بزرگترین» را از خواهرانش در کلاس آیکون برباید؛ همان کلاسی که همین چندین وقت پیش با کشتی «نماد دریاها» (Icon of the Seas) حسابی سروصدا کرد و حالا عضو جدیدش در راه هست.
«افسانه دریاها» قرار هست با ویژگیهای بهطور کامل انحصاری، مسافران را شگفتزده کند. تصور کنید در اولین کازینوی دوطبقهی تاریخ ناوگان قدم میزنید، نمایش برادوی «چارلی و کارخانه شکلاتسازی» را تماشا میکنید، یا در رستورانی شبیهسازیشده به نام «قطار سلطنتی»، یک شام سینمایی در مسیر «راه ابریشم» را تجربه میکنید.
این «شهر شناور» با هشت «محله» مجزا (از پارک آبی هیجانانگیز تا باغ مرکزی آرام) طوری مهندسی شده که ۷۶۰۰ مسافر هرگز احساس شلوغی نکنند. حتی اقامتگاههای آن از کابینهای خانوادگی تا یک «کشتی درون کشتی» فوق لوکس برای مهمانان سوئیتها متغیر هست.
اما با این همه نوآوری، تجمل بیسابقه و چالشهای پنهان، آیا «افسانه دریاها» حقیقتاً امکان داردد به استاندارد جدید سفرهای دریایی تبدیل شود؟
چکیده متنی و خلاصه صوتی
کشتی «افسانه دریاها» (Legend of the Seas) بهعنوان سومین، جدیدترین و بزرگترین شناور کلاس آیکون، در سال ۲۰۲۶ به آب انداخته خواهد گردید تا تعریف رویال کاریبین از «تعطیلات خانوادگی» را تکامل بخشد. این کشتی ۲ میلیارددلاری با تناژ ۲۵۰,۸۰۰ GT و با تداعی یک نام کلاسیک، نوآوریهای رادیکالی را معرفی انجام میدهد.
ویژگیهای انحصاری آن شامل اولین کازینوی دوطبقه در ناوگان، نمایش برادوی «چارلی و کارخانه شکلاتسازی»، و تجربیات خوراکشناسی غوطهورکننده مانند «قطار سلطنتی» با تم راه ابریشم هست. این کشتی ابتدا در مدیترانه و سپس در کارائیب با سفرهای متنوع ۶ و ۸ شبه مستقر خواهد گردید تا ضمن جلوگیری از اشباع بازار، مستقیماً با استراحتگاههای لوکس زمینی رقابت کند، اگرچه همچنان با چالشهای زیستمحیطی سوخت LNG و مدیریت ازدحام جمعیت مواجه هست.
مشخصات فنی کشتی افسانه دریاها
آمار و ارقام کشتی Legend گواهیاند بر اینکه مهندسی دریایی هنوز هم امکان داردد ما را شگفتزده کند:
ویژگی | توضیحات |
---|---|
تناژ ناخالص (GT) | ۲۵۰,۸۰۰ |
طول (متر) | ۳۶۵ |
تعداد عرشهها | ۲۰ (۱۸ عرشه برای مسافران) |
ظرفیت مسافر | ۷,۶۰۰ |
ظرفیت خدمه | ۲,۳۵۰ |
سرعت کروز | ۲۲ گره دریایی (۴۱ کیلومتر بر ساعت) |
موتورهای اصلی | ۶ موتور دوگانهسوز Wärtsilä |
پیکربندی موتور | 3x 14V46DF + 3x 12V46DF |
مجموع توان | ۶۷,۵۰۰ کیلووات (حدود ۹۰,۵۰۰ اسب بخار) |
سیستم پیشرانه | 3x 20 MW ABB Azipod |
تاریخ افتتاحیه / شروع به کار | ژوئیه ۲۰۲۶ |
تناژ ناخالص این کشتی به ۲۵۰,۸۰۰ GT میرسد؛ اندکی بیشتر از دو خواهرش «ستاره دریاها» و «نماد دریاها»، اما همین اختلاف جزئی کافی هست تا عنوان «بزرگترین کشتی کروز جهان» در زمان عرضه، به نام او ثبت شود: بخشی از یک الگوی ظریف در این صنعت برای حفظ تازگی و هیجان عمومی برای هر عضو جدید خانوادهی «آیکون».
این غول ۳۶۵ متری در کارخانهی نامآشنای مایر تورکو (Meyer Turku) در فنلاند، مرکزی که چندین از بزرگترین کشتیهای کروز جهان در آن جان گرفتهاند، ساخته گردید. هیجانانگیزترین لحظه در زندگی این سازهی فولادی نیز سپتامبر ۲۰۲۵ رقم خورد؛ زمانی که کشتی در مراسم «بهآباندازی» (floating out)، برای نخستینبار سطح آب را لمس کرد.
در این رویداد باشکوه که بیش از ۲۰ ساعت طول کشید، میلیونها گالن آب، حوضچه خشک را آرامآرام پر کردند تا این بدنهی عظیم، پس از ماهها کار فلزکاران و مهندسان، روی سطح آب قرار گیرد. از آن لحظه به بعد، پروژه وارد فاز تازهای گردید: از صدای چکش و جوش، به دنیای ظریف طراحی داخلی، نورپردازی و فضاهای انسانی.
شهری در هشت محله
چالش اصلی طراحی کشتیهای کلاس آیکون جدای از ساخت سازهای عظیم؛ به مدیریت انسانی ۷۶۰۰ مسافر و ۲۳۵۰ خدمه در آن برمیگشت.
راهحل رویال کاریبین، طراحی کشتی نه بهعنوان یک بدنه واحد، بلکه بهعنوان مجموعهای از هشت «محله» (Neighborhood) متمایز قرار دارای بود. این فلسفه که در کشتی جدید Legend نیز به کار رفت، برای پراکنده کردن طبیعی جمعیت و خلق فضاهای متنوع با اتمسفرهای بهطور کامل متفاوت درنظر گرفته گردید.
۸ محله با حالوهوای مخصوص به خود طراحی شدهاند تا مسافران احساس کنند در شهری شناور زندگی میکنند
این محلهها مهمترین تجربهی هیجان و آرامش مسافران روی عرشهها را شکل میدهند: مشابه کشتی «نماد دریاها» اینجا هم در یکسو، Thrill Island قرار دارد: قلمرو آدرنالین، جایی که پارک آبی عظیم Category 6 و مسیر طنابی معلق Crown’s Edge نفسها را در سینه حبس میکنند.
در سوی دیگر، Chill Island و The Hideaway در حکم پناهچندین اوقات آرامشبخش ظاهر میشوند؛ مجموعهای از هفت استخر، شامل استخر عظیم Royal Bay، بار درونآبی Swim & Tonic، و استخری بیکران ویژهی بزرگسالان.
محلهی Surfside برای خانوادههایی طراحی شده که با کودکان خردسال سفر میکنند. در نسخهی Legend، این محله میزبان چرخوفلک جدید و زمین بازی بازطراحیشدهای خواهد قرار دارای بود که فضای آن بیشتر شبیه پارکهای ساحلی دههی ۶۰ هست تا یک کشتی مدرن.
در میانهی کشتی به محلهی Central Park میرسیم؛ باغی واقعی با گیاهان زنده، صدای پرندگان مصنوعی، و مسیرهای سنگفرششدهای که یادآور پارکهای شهری هستند. در کنار آن، Royal Promenade با مجسمهی متحرک و درخشان خود به نام The Pearl، مرکز تعاملات اجتماعی روی کشتی خواهد قرار دارای بود.
این تقسیمبندی، نسخهی دریایی «طراحی شهری» هست؛ راهحلی برای جلوگیری از احساس «شلوغی» که امکان داردد تجربه تعطیلات را تحتتأثیر قرار دهد.
امضای افسانه: تجربهای فراتر از تکرار
ملموسترین نکتهای که کشتی Legend of the Seas را از خواهرانش متمایز انجام میدهد، جزئیات تجربهی سفر هست. رویال کاریبین میداند که برای حفظ هیجان، هر کشتی جدید باید ویژگیهای انحصاری خود را داشته باشد و Legend این امضا را با ترکیبی از نوآوریهای خوراکی، سرگرمی و روایت، پیش روی مسافران میگذارد.
از رستوران شبیهسازیشدهی قطار تا باشگاه شام با تم هالیوود، Legend تجربهی کروز را وارد مرحلهی تازهای کرده است
با بیش از ۴۰ رستوران، این کشتی به یک مقصد شناور خوراکشناسی شباهت دارد! اولین نوآوری را در Royal Railway Legend Station میبینیم، رستورانی تخصصی که اولین نمونه در کلاس آیکون (و دومین در کل ناوگان رویال کاریبین) بهشمار میرود.
این رستوران درون واگنی شبیهسازیشده ساخته شده که پنجرههایش نمایشگرهایی با مناظر در حال حرکتاند، زمین زیر پا اندکی میلرزد، و صداهای چرخهای قطار در فضا پخش خواهد گردید. نسخهی Legend از این تجربه، الهامگرفته از مسیر ابریشم مارکوپولو هست:
سفری پنجمرحلهای در طعمهای چین، هند و ایتالیا، با داستانسرایی و جلوههای بصری که مرز میان غذا و تئاتر را محو انجام میدهد. در این کشتی، فضای این رستوران بزرگسالانهتر طراحی شده تا برای قرارهای شبانه و شامهای خاص مناسبتر باشد.
سالن بزرگ Hollywoodland Supper Club دومین مکان ویژهی این استراتژی به شمار میآید؛ پاسخی مجلل به Empire Supper Club در کشتی آیکون و Lincoln Park Supper Club در کشتی استار. اینجا، نورها گرمترند، میزها و ظروف بهطور کامل حالوهوای فیلمهای قدیمی را یادآوری میکنند و موسیقی زندهی جاز در پسزمینه جریان دارد.
به گفتهی رویال کاریبین این تجربه، ادای احترامی هست به دوران طلایی هالیوود؛ جایی که هر شام، روایتی از تاریخ سینما میان سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۵۰ هست، همراه با غذاهای مجلل و نوشیدنیهای کلاسیک. سازندگان نیز فودهال محبوب AquaDome Market را بازطراحی کردهاند و با پنج غرفه غذایی بهطور کامل جدید و یک بار آبمیوه و اسموتی تازه، ارتقا دادهاند.
اما نقطهی اوج سرگرمی در Legend، جایی هست که نورها خاموش میشوند و صحنه روشن خواهد گردید: نخستین اجرای دریایی از موزیکال محبوب برادوی، «چارلی و کارخانه شکلاتسازی» اثر رولد دال در سالن رویال تئاتر لجند.
این انتخاب ادامهی همان سنت کلاس آیکونهاست که خاص هر کشتی باقی میماند: درست مانند «جادوگر شهر اُز» در کشتی آیکون و «بازگشت به آینده» در ستارهی دریاها. به علاوه نمایشهای جدیدی هم در AquaTheater با ترکیبی تماشایی از غواصان ارتفاع، آکروباتها، بازوهای رباتیک و رقصندگان و نیز پیست اسکیت روی یخ Absolute Zero، مجموعهی سرگرمیهای Legend را به کاملترین سطح خود میرسانند.
قماری بزرگتر: کازینوی دوطبقه
شاید مهمترین تغییر Legend of the Seas نسبتبه ابرکشتیهای کروز، جایی رخ میدهد که کمتر انتظار میرود: کازینو. رویال کاریبین برای اولینبار در تاریخ خود، یک کازینوی دوطبقه را در این کشتی معرفی خواهد کرد.
اگرچه هنوز اطلاعات کاملی از جزئیات این فضا منتشر نشده، اما این سرمایهگذاری قابلتوجه در فضای بازی نشان میدهد که غول کشتیسازی قصد دارد فصل تازهای را در تجربهی لوکس سفرهای دریایی آغاز کند. اگر تا روز گذشته برند رویال کاریبین بیش از هر چیز با تعطیلات خانوادگی شناخته میشد، حالا بهوضوح روی جذب گروهی از مسافران پرخرجتر با هزینههای بالاتر نیز تمرکز انجام میدهد.
این تغییر هویت کشتی را نیز تاحدی متحول انجام میدهد، زیرا جریان درآمدی پرسودی روی عرشه بهراه میاندازد. برخلاف سالنهای کوچک و تفننی نسلهای پیشین، این فضا برای بازیکنان حرفهای ساخته خواهد گردید، شبیه به استراحتچندین اوقات تراز اول در لاسوگاس.
پناهگاههای عمودی: از کابین تا قصر
اسکاندادن بیش از ۷۶۰۰ مسافر در یک کشتی واحد، چالشی هست که نیاز به تفکری فراتر از طراحی سنتی دارای بود. در کشتی «افسانه دریاها»، اقامتگاهها نه فقط برای خواب، بلکه بهعنوان بخش مهمی از تجربهی سفر محسوب میشوند.
این کشتی در مجموع ۲۸۰۵ کابین دارد که در ۲۸ دستهبندی مختلف تقسیم شدهاند. حدود ۷۰ درصد از آنها بالکن دارند و نکتهی قابلتوجهتر اینکه بیش از ۸۰ درصد برای سه نفر یا بیشتر طراحی شدهاند.
بیش از ۷۶۰۰ مسافر در ۲۸۰۵ کابین اقامت میکنند
در رأس این هرم اقامتی، شاهکاری به نام The Ultimate Family Townhouse قرار دارد: سوئیتی سهطبقه با مساحتی نزدیک به ۱۶۵ مترمربع که بیشتر به آپارتمانی لوکس شباهت دارد تا کابین دریایی. داخل سوئیت، سرسرهای داخلی طبقات را به هم متصل انجام میدهد، سینمای خصوصی در انتظار تماشای خانوادگی هست و تراس وسیعی با دسترسی مستقیم به محلهی خانوادگی Surfside چشماندازی بینظیر از دریا دارد.
در ردههای دیگر، نوآوریهایی مانند Infinite Balconies یا همان «بالکنهای بینهایت» به چشم میخورد، مکانی مشابه «بالکن فرانسوی» مدرن، که به مسافران اجازه میدهد تا با فشار یک دکمه، پنجره پانورامیک اتاق را پایین بیاورند و لبه اتاق را به یک بالکن با هوای آزاد تبدیل کنند. در کشتی Legend، ۶۹۳ کابین از این نوع تعبیه شدهاند و تجربهای تازه از تماس مستقیم با دریا ارائه میدهند.
اما نقطهی اوج طراحی اقامتگاه در این کشتی، مفهومی هست که رویال کاریبین آن را «کشتی درون کشتی» مینامد: محلهی سوئیتها (Suite Neighborhood). این بخش چهارطبقه بهطور کامل انحصاری، فقط برای مهمانان سوئیت طراحی شده و امکاناتی نظیر عرشه دوطبقه خصوصی و آفتابگیری به نام The Grove با استخر و جکوزی اختصاصی، رستوران دوطبقه Coastal Kitchen و دسترسی به سالنهای انحصاری را به مسافران پیشنهاد میدهد.
از سوئیتهای سهطبقه تا کابینهای خانوادگی، Legend ترکیب متنوعی از راحتی، لوکسگرایی و کارایی را به مسافران پیشنهاد میدهد
مهمانان ردهبالا نیز از خدمات پیشخدمت شخصی (Royal Genie) و دسترسی رایگان به رستورانهای تخصصی برخوردار میشوند.
بهاینترتیب رویال کاریبین با طراحی سطوح مختلف اقامت، از کابینهای خانوادگی تا سوئیتهای فوقانحصاری، عملاً چندینین نوع «تعطیلات» متفاوت را در یک شناور واحد معرفی انجام میدهد؛ شهری عمودی که هر طبقهاش تعریف متفاوتی از آسایش دارد.
دو اقیانوس، یک نقشه: آغاز متفاوت Legend
برای نخستینبار در تاریخ کلاس آیکون، کشتی جدید نه از آمریکا، بلکه از اروپا سفرش را آغاز خواهد کرد. فصل افتتاحیهی Legend، بهدلیل پیشرفت سریع در ساخت، زودتر از برنامه آغاز خواهد گردید؛ ۱۱ ژوئیهی ۲۰۲۶. این فصل سفرهای ۷ شبه در غرب مدیترانه را شامل خواهد گردید؛ مسیری محبوب که از دو بندر اصلی، بارسلونا در اسپانیا و چیویتا وکیا در نزدیکی رم، عبور انجام میدهد. هدف مسیر نیز دسترسی راحتتر گردشگران اروپایی در شلوغترین فصل تابستان عنوان خواهد گردید.
نوامبر ۲۰۲۶، کشتی از مدیترانه خداحافظی خواهد کرد و به فورت لادردیل در فلوریدا میرود تا از آنجا فعالیت دائمیاش را آغاز کند. در این مرحله، مسیرهای تازهای در انتظارش هست: سفرهای ۶ شبه به غرب کارائیب و ۸ شبه به جنوب کارائیب. این تفاوت برنامهها باعث خواهد گردید Legend مسیرهایی متفاوت از دو خواهرش، Icon و Star، داشته باشد و به بنادر تازهای برسد؛ شامل آروبا و کوراسائو.
برای اولین بار در تاریخ کلاس آیکون، کشتی جدید سفرش را از اروپا آغاز انجام میدهد
رویال کاریبین با این روش، هم از رقابت مستقیم قیمتی میان کشتیهای خودش جلوگیری انجام میدهد، هم تجربهی تازهای به مسافرانش میدهد و البته، همهی سفرها همچنان یک توقف مشترک دارند: مقصد اختصاصی شرکت، Perfect Day at CocoCay در باهاما؛ جایی که نامش دقیقاً حس واقعیاش را توصیف انجام میدهد.
جدال بر سر سوخت LNG
زیر عرشههای Legend of the Seas، فناوریای کار انجام میدهد که هم نماد پیشرفت هست و هم بحثبرانگیز. این کشتی، چهارمین شناور رویال کاریبین هست که با گاز طبیعی مایع (LNG) حرکت انجام میدهد و از شش موتور دوگانهسوز Wärtsilä بهره میبرد. به گفتهی شرکت، این سوخت انتشار دیاکسیدکربن را تا ۲۵ درصد کاهش میدهد و هماکنون بهعنوان پاکترین گزینه در صنعت دریایی شناخته خواهد گردید.
این کشتی نیز به سیستمهای بازیابی حرارت هدررفته و قابلیت اتصال به برق ساحلی مجهز هست، که همگی بخشی از مأموریت گستردهتر شرکت برای دستیابی به یک کشتی کروز با آلایندگی خالص صفر تا سال ۲۰۳۵ هستند.
کشتی Legend از شش موتور دوگانهسوز Wärtsilä بهره میبرد
بااینحال منتقدان و گروههای زیستمحیطی، استفاده از LNG را به چالش کشیدهاند و آن را نمونهای از «سبزشویی» میدانند. نگرانی اصلی به پدیدهای به نام «لغزش متان» برمیگردد، حالتی که در آن بخشی گاز نسوخته از موتورها خارج و مستقیماً وارد اتمسفر خواهد گردید.
متان بهعنوان مادهی اصلی LNG گاز گلخانهای قدرتمندی هست که نسبت به دیاکسیدکربن، تأثیرات بسیار شدیدتری در گرمایش زمین دارد. منتقدان تمرکز بر LNG را در بهترین حالت راهحلی «موقت و ناقص» و در بدترین حالت، «راهکار اقلیمی کاذب» میدانند. Legend of the Seas در مرکز این موازنه پرخطر میایستد: استفاده از بهترین فناوری موجود، درحالیکه این فناوری خود با چالشهای زیستمحیطی قابلتوجهی روبروست.
کشتی «افسانه دریاها» درواقع پیشنمایشی از آیندهی صنعت سفرهای دریایی هست. این شناور، نماد تلاشی پیچیده برای آشتی دادن میان اوج تجمل و نوآوریهای سرگرمکننده با مسئولیتهای فزاینده زیستمحیطی هست.
در مرکز این کشتی غولپیکر، یک تضاد اساسی نهفته هست: اتکای آن به سوخت LNG. در حالی که شرکت سازنده آن را «پاکترین گزینه موجود» میداند، منتقدان به خاطر پدیده «لغزش متان»، آن را راهحلی ناقص یا حتی «سبزشویی» میخوانند.
بنابراین، «افسانه دریاها» در این موازنه پرخطر ایستاده هست؛ نه فقط به عنوان یک مقصد تفریحی لوکس، بلکه به عنوان آزمونی برای درک اینکه آیا صنعت کروز امکان داردد میان تفریح بیحدومرز و پایداری واقعی، تعادل برقرار کند.
- پویش پورمحمد
دیدگاهها