تبلیغات فروش اقساطی لوازم خانگی بدون پیش‌پرداخت واقعی نیست
کد خبر : ۸۱۳۳۹۲
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۷
-
زمان : ۱۶:۱۱
|
دسته بندی: صنعت

تبلیغات فروش اقساطی لوازم خانگی بدون پیش‌پرداخت واقعی نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیان کرد: بسیاری از این تبلیغات واقعیت ندارند و واحدها در عمل حداقل ۲۵ درصد مبلغ کالا را به‌صورت پیش‌پرداخت دریافت می‌کنند.

به گزارش پول و تجارت اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، با اشاره به گسترش تبلیغات فروش اقساطی در بازار، بیان کرد: بسیاری از این تبلیغات واقعیت ندارند و واحدها در عمل حداقل ۲۵ درصد مبلغ کالا را به‌صورت پیش‌پرداخت دریافت می‌کنند. برخلاف شعارهایی مانند فروش بدون پیش‌پرداخت یا بهره کم، نرخ سود واقعی بسیار بالاتر از ارقام اعلام‌شده هست و مردم باید در مواجهه با این تبلیغات هوشیار باشند.

پازوکی اظهار کرد: تغییر قیمت لوازم خانگی در سال‌های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده مردم به جای خرید کالا بیشتر به دنبال تعمیر کالا باشند و فقط در شرایطی که نیاز مبرم داشته باشند و کالا قابل تعمیر نباشد، برای خرید کالا اقدام می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش تقاضا در خرید جهیزیه نیز مشهود هست، تصریح کرد: رکود بازار بر خرید جهیزیه هم تأثیر گذاشته هست. در گذشته زوج‌های جوان برای شروع زندگی حدود ۲۵ قلم کالای برقی می‌خریدند، اما اکنون این تعداد به حدود ۵ تا ۱۰ قلم کالای اساسی کاهش یافته هست. هم‌اکنون، لوازم ضروری مانند یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، جاروبرقی و تلویزیون در اولویت هستند و خرید کالاهای غیرضروری مانند سرخ‌کن، هواپز، مایکروفر، پلوپز یا گوشت‌کوب برقی کاهش یافته است

پازوکی ادامه داد که در گذشته خانواده‌ها حتی برای کالاهای فرعی مثل جارو شارژی یا همزن هزینه می‌کردند، اما امروز فقط اقلام ضروری خریداری خواهد گردید. طبیعی هست که خانواده‌هایی که خانه شخصی دارند یا از وضعیت مالی بهتری برخوردارند، هنوز خریدهای کامل‌تری انجام می‌دهند، اما در مجموع بازار جهیزیه دیگر آن رونق سابق را ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه درباره وضعیت فعالیت فروشگاه‌های قسطی لوازم خانگی بزرگ نیز بیان کرد: این فروشگاه‌ها هم‌اکنون با تبلیغات غیرواقعی در حال فعالیت هستند. برای مثال در تبلیغات می‌گویند با روزی ۵۰ هزار تومان و بدون پیش پرداخت ماشین لباس‌شویی می‌فروشند یا با بهره کم دریافت می‌کنند که هیچ کدام واقعی نیست. در عمل این واحدها حداقل ۲۵ درصد مبلغ کالا را به‌صورت پیش‌پرداخت می‌گیرند و نرخ بهره واقعی هم بیش از چیزی هست که اعلام خواهد گردید. لازم هست مردم نسبت به این تبلیغات آگاه‌تر شوند تا بتوانند انتخاب درست‌تری داشته باشند.

وی افزود: به علاوه مشخص نیست چه مبلغ هنگفتی سرمایه در این واحدها وجود دارد که محصولات خود را با اقساط ۲۴ ماهه می‌فروشند. در مقابل واحدهای صنفی نظر به مشکل تامین مالی، چنین قدرت خرید و فروشی ندارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پایان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت قیمت‌ها بعد از افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: ما از قیمت کارخانه‌ها خبر دقیق نداریم، اما دورادور شنیده‌ایم که تولیدکننده‌ها قرار هست تغییر قیمت داشته باشند. علت این وضعیت هم افزایش قیمت ارز و مواد اولیه داخلی هست. در داخل کشور افزایش یافته بنابراین تولیدکنندگان ناچار به تغییر قیمت شده‌اند، اما از جهات دیگر تقاضای مردم برای خرید به‌شدت کاهش پیدا کرده هست.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه