به گزارش پول و تجارت به نقل از گجت نیوز، بیایید نچندین اوقات به معنی واقعی لوگوی خودروها داشته باشیم. امروز ۸ لوگو را بررسی خواهیم کرد که سالها در مورد معنی آنها افسانهسرایی شده و دروغهای زیادی گفته شده هست.
این روزها لوگوی خودروها با نمادهای مهم تبدیل شدهاند و امکان داردد آنها را در لباسها، پوسترهای گوناگون و حتی بهصورت تتو ببینید. بسیاری فکر میکنند که معنی خاصی در پس لوگوی خودروها وجود دارد و مدت زیادی روی آنها کار شده هست. شاید این مسئله در مورد لوگوهای جدید درست باشد، اما لزوما در مورد برندهای باسابقه و معروف درست نیست. چندین اوقات یک لوگو صرفا داستان سادهای در پس خود دارد و سالها در مورد آن به ما دروغ گفتهاند.
لوگوی مرسدس بنز مفهوم کاملا مشخصی دارد. ستارهی سهپر نشان میدهد که موتورهای ساخته شده در این شرکت در حملونقل زمینی، هوایی و دریایی استفاده میشوند. هرچندین همه برندها اینگونه نیستند. لوگوی چندین خودروها در آغاز معنی کاملا احمقانهای داشته هست و صرفا گذشت زمان و موفقیت باعث شده در رابطه با آن داستانسرایی شود.
آبارث یک شرکت معروف ایتالیایی هست که در زمینه تیونینگ خودرو فعالیت انجام میدهد. آنها همواره پس از آماده کردن یک نسخه خاص لوگوی معروف خود را روی خودرو میچسبانند. در این لوگو یک سپر به رنگهای قرمز و زرد دیده خواهد گردید و یک عقرب نیز درون آن قرار دارد.
پیشتر گفته خواهد گردید سپر و عقرب درون آن نشانه اجداد کارلو آبارث (بنیانگذار شرکت) هستند. چندین نیز تاکید داشتند که این لوگو به خطرناک بودن و سریع بودن ماشینهای این شرکت اشاره دارد. حتی بحث مقاومت و بقا نیز چندین اوقات مطرح میشد. هرچندین وقتی به بررسی معنی واقعی لوگوی خودروها میپردازیم، همه اینها محو میشوند.
سپر نماد اروپا هست و رنگ قرمز نیز به ریشههای ایتالیایی برند اشاره دارد. رنگ زرد نماد شهر مرانو محسوب خواهد گردید. جایی که کارلو آبارث در طول جنگ جهانی دوم پناه گرفته قرار دارای بود. زمان تولد آبارث با صورت فلکی عقرب انطباق دارای بود. به همین خاطر تصمیم گرفت از عقرب در نماد شرکت خود استفاده کند. در واقع نه خبری از مقاومت در آن قرار دارای بود و نه خطر یا سرعت زیاد.
افسانه ساخته شده در مورد لوگوی بیام و خیلی جالب هست. چندین فکر میکنند که این شرکت در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش آلمان نازی هواپیما میساخت. پس از جنگ و بهخاطر محدودیتهای ایجاد شده بیام و به تولید ماشین رو آورد. لوگوی آنها نیز پرههای یک هواپیما را نشان میدهد. هرچندین ماجرا هیچ ارتباطی با هواپیما ندارد.
اگر معنی واقعی لوگوی خودروها را بررسی کنید، متوجه میشوید که رنگهای آبی و سفید لوگو بیام و بخشی از پرچم ایالت بایرن آلمان هستند. جایی که این برند در آنجا تاسیس گردید. نیز آنها در میان یاران هیتلر نبودند، بلکه صرفا در دهه ۱۹۲۰ در تبلیغات مجلههای مختلف لوگوی خود را روی پرههای هواپیما قرار میدادند. در آن زمان هواپیما بهعنوان نماد پیشرفت و نوآوری شناخته میشد. بیام و نیز میخواست نشان دهد خودروهای این شرکت در سطح بالایی قرار دارند.
البته هماکنون نیز بیام و بهعنوان یک شرکت پیشرو در عرصههای مختلف شناخته خواهد گردید. اولین خودرو هیدروژنی تولید انبوه بیام و بهزودی روانه بازارهای جهانی خواهد گردید.
در این مورد شرکت بوگاتی باعث نشده در مورد معنی لوگوی خودروها داستانسرایی شود. افراد زیادی با شنیدن نام بوگاتی فکر میکنند که با یک برند ایتالیایی فوق لوکس طرف هستند. شرکتی که در طول تاریخ خود همواره روی ساخت ماشینهای سوپراسپرت تمرکز داشته و توانسته چندین از سریعترین خودروهای جهان را تولید کند. هرچندین واقعیت کمی فرق انجام میدهد.
آتوره بوگانی بهعنوان بنیانگذار این برند در ایتالیا متولد گردید؛ اما شرکت خود را در مولشایم فرانسه تاسیس کرد. چراکه در سال ۱۹۰۹ فرانسه بهعنوان مرکز خودرو اروپا شناخته میشد. نیز اکثر خودروهای بوگاتی در فرانسه طراحی و تولید میشوند و هیچ ارتباطی با ایتالیا ندارند.
رنگ آبی روشن ماشینهای بوگاتی نیز ریشه فرانسوی دارد و به مسابقات سنتی این کشور اشاره انجام میدهد.
وقتی به معنی لوگوی خودروها نگاه میکنید، یکی از جالبترین داستانها به کادیلاک مربوط خواهد گردید. در سال ۱۹۰۲ دومین تلاش هنری فورد برای توسعه یک شرکت خودروسازی با شکست مواجه گردید. بنابراین گروهی از سرمایهگذاران شرکت را خریداری کرده و تصمیم گرفتند نام آن را تغییر دهند. آنها پس از مدتی تفکر به کادیلاک رسیدند. نام خانوادگی یک اشرافزاده فرانسوی که در اوایل دهه ۱۷۰۰ میلادی شهر دیترویت را پایهگذاری کرده قرار دارای بود. لوگوی کادیلاک نیز از نشان خانوادگی همان کاوشگر فرانسوی گرفته گردید.
آنها میخواستند کادیلاک را بهعنوان یک خودرو با اصالت و ریشهدار جلوه دهند. بنابراین نام یکی از خاندانهای قدیمی اروپایی را انتخاب کردند. مشکل اینجا قرار دارای بود که اصلی چنین اشرافزادهای وجود خارجی نداشت. آنتوان لومت یک فرد عادی فرانسوی قرار دارای بود که امیدوار قرار دارای بود با مهاجرت به آمریکا زندگی متفاوتی را آغاز کند. او هنگام ورود به آمریکا خودش را آنتوان دو لا موت کادیلاک نامید تا مورد احترام قرار بگیرد.
لومت حتی نشان خانوادگی همکلاسی خود را جعل کرد تا نشان دهد که یک شاهزاده واقعی هست. جالب اینکه یک نشان جعلی اکنون در سرتاسر جهان دیده خواهد گردید.
بسیاری باور داشتند لوگوی شورلت از صلیب یا یک نماد مذهبی گرفته شده هست و نشان دهنده قدرت هست. چندین نیز این لوگو را به اجداد بنیانگذاران فرانسوی این شرکت ربط میدادند. هرچندین وقتی به بررسی معنی لوگوی خودروها میپردازید، متوجه میشوید که لوگوی شورلت کاملا اتفاقی و صرفا بهخاطر زیبایی انتخاب شده هست.
ویلیام دورانت در سال ۱۹۰۸ شرکت جنرال موتورز را تاسیس کرد. پس از گذشت دو سال اعضای هیئت مدیره با او به مشکل خوردند و دورانت را اخراج کردند. او نیز سراغ دو راننده سوئیسی بهنامهای لوییس و آرتور شورلت رفت تا یک شرکت جدید را تاسیس کنند. دورانت میخواست این برند انقدر رشد کند که بتواند دوباره جایگاه پیشین را در اختیار بگیرد.
او نام خود را از این برند حذف کرد تا کسی شک نکند. پس از چندین سال نیز شورلت آنقدر رشد کرد و محبوب گردید که دورانت مجدد توانست جنرال موتورز را خریداری کند.
لوگوی جیپ در کنار حالت نوشتاری طرحی از یک جلوپنجره را دارد. بسیاری تصور میکنند جلوپنجره به کاربرد نظامی خودروهای این شرکت اشاره دارد و نماد مقاومت و آزادی سربازان هست. هرچندین باید بدانید که جلوپنجره در آغاز اصلا بخشی از لوگوی این برند نبوده و صرفا پس از گذشت سالها شاهد اضافه شدن آن بودهایم.
پیش از جنگ جهانی دوم ارتش آمریکا اعلام کرد که بهیک خودرو کوچک با مقاومت بالا نیاز دارد. شرکت Willys-Overland نیز خودرو ۴ در ۴ خود را در سال ۱۹۴۱ معرفی کرد. در آن زمان نیروهای آمریکایی و انگلیسی به سربازان تازهکار یا وسایل نقلیه استفاده نشده Jeep میگفتند. جالب اینکه خودروهای جدید آمریکایی نیز در اروپا با نام Jeep معروف شدند.
سرانجام کار بهجایی رسید که ویلیس مجبور گردید سالها درگیر دادگاه و روندهای حقوقی باشد تا بتواند برند Jeep برای خودروهای خود ثبت کند. جلوپنجره ۷ خطی هم سالها بعد با الهام از طراحی خاص ماشینهای این شرکت به لوگو اضافه گردید.
چندین اوقات معنی اشتباه لوگوی خودروها کاملا عامدانه شکل دریافت میکند. این مسئله در مورد پورشه صدق انجام میدهد. در آغاز پورشه بهعنوان سازنده خودروهای اسپرت ارزان شناخته میشد. روزی مکس هافمن (نماینده فروش خودروهای لوکس در نیویورک) با فردیناند پورشه جونیور جلسه گذاشت تا ماهیت برند پورشه تغییر کند. آنها میخواستند یک برند لوکس را در برابر جهانیان بگذارند. بنابراین لوگو را تغییر دادند.
کمکم این تصور ایجاد گردید که لوگوی پورشه نشاندهنده سابقه دیرینه یک خاندان اشرافی اروپایی هست و اسب موجود نیز به برند فراری ارتباط دارد. هرچندین در واقعیت این لوگو با ترکیب اتفاقی نمادهای شهر اشتوتگارت (که در گذشته محل پرورش اسب بود) و ایالت وورتمبرگ ساخته گردید. حتی خود واژه اشتوتگارت بهمعنی اسطبل اسب هست.
داستان پورشه بهخوبی نشان میدهد که همواره نمیشود بهدنبال معنی لوگوی خودروها باشیم. چندین اوقات آنها فقط برای شیک بودن طراحی شدهاند. البته این مسئله باعث نخواهد گردید کسی در کیفیت خودروهای پورشه شک کند. آنها چندینی پیش قویترین پورشه ۹۱۱ تاریخ را معرفی کردند.
داستان شکل گرفته در رابطه با معنی لوگوی مزدا نسبتاً ترکیبی از افسانه و واقعیت هست. بعضی افراد میگویند که بنیانگذار شرکت مزدا در ژاپن ریشه ایرانی داشته و این نام را نظر به ارتباط آن با دین زرتشتی انتخاب کرده هست. لوگوی فعلی نیز بهشکل بالهای آسمانی و به یکی از نمادهای زرتشت اشاره دارد. نظر به محبوبیت مزدا ۳ در ایران این داستان با استقبال جالبی مواجه گردید.
در واقعیت مدیرعامل شرکت مزدا فردی بهنام Jujiro Matsuda قرار دارای بود. او میخواست برای شرکت خود نامی معنادار و جهانی را انتخاب کند. ماتسودا متوجه گردید اهورامزدا بهعنوان خدای خرد و نور در دین زرتشت شناخته خواهد گردید. نیز این نام با اسم خود او نزدیکی دارد. بنابراین نام مزدا را برای خودروهای خود در نظر گرفت.
لوگوی کنونی شرکت مزدا دو بال را نشان میدهد. گرچه آنها صرفا نماد پیشرفت و حرکت هستند و لزوما ارتباطی با نمادهای دیرینه ایرانی ندارند.
دیدگاهها