به گزارش پول و تجارت، روزنامه ایران نوشت: ساعتهای طولانی در ترافیک فقط اعصاب راننده را خرد نمیکند؛ بلکه آرامآرام جان قطعات خودرو را هم دریافت میکند. از دمای موتور گرفته تا روغن گیربکس و مصرف سوخت، همه تحت فشار این توقفهای پیدرپی هستند.
در نگاه اول، ممکن هست تصور کنیم وقتی ماشین درجا کار انجام میدهد، فشاری به آن وارد نمیشود. اما واقعیت این هست که موتور در ترافیک سنگین، با وجود نبود جریان هوای کافی، باید مدام خودش را خنک کند. فن رادیاتور بیشتر از حالت عادی کار انجام میدهد و این یعنی مصرف برق بالا، استهلاک بیشتر دینام و حتی کاهش عمر باتری. دمای بالای محیط شهری در تابستان، بهویژه وقتی کولر هم روشن هست، فشار مضاعفی به سیستم خنککننده وارد انجام میدهد. اگر سطح مایع خنککننده یا ضدیخ پایین باشد، این گرما بهسرعت به موتور آسیب میزند و در درازمدت موجب تاب برداشتن واشر سرسیلندر خواهد گردید؛ یکی از پرهزینهترین تعمیرات ممکن.
گیربکس در ترافیک
چه خودروی شما دندهای باشد و چه اتومات، گیربکس در ترافیک یکی از بیشترین میزان استهلاک را تجربه انجام میدهد. در خودروهای اتوماتیک، زمانی که ماشین در حالت «Drive» و ترمز گرفته هست، روغن گیربکس همچنان در حال گردش و تحت فشار هست. این باعث بالا رفتن دمای روغن و کاهش عمر مفید آن خواهد گردید. در خودروهای دندهای نیز، فشردن مداوم کلاچ برای جلوگیری از حرکت، به مرور باعث آسیب به صفحه و دیسک خواهد گردید. کارشناسان توصیه میکنند در توقفهای بیش از چندین ثانیه، دستهدنده را در حالت خلاص بگذارید و پا را از کلاچ بردارید تا قطعات داخلی استراحت کنند.
موتور و سیستم خنککننده در سرما
در ترافیک زمستانی، موتور خودرو برخلاف تصور عمومی همچنان در معرض استهلاک بالاست. با وجود سرمای هوا، نبود جریان طبیعی سبب خواهد گردید فن رادیاتور مدام برای حفظ دمای کاری موتور فعال باشد. اگر مایع خنککننده مناسب در سیستم وجود نداشته باشد، امکان یخزدگی یا بخار در مسیرهای رادیاتور وجود دارد؛ مسألهای که میتواند به واشر سرسیلندر و پمپ آب آسیب بزند.
فشار مضاعف بر باتری و سیستم برق
در روزهای سرد، استفاده همزمان از بخاری، برفپاککن، چراغها و شیشهگرمکن، مصرف برق خودرو را افزایش میدهد. از آنجا که موتور در ترافیک در دور پایین کار انجام میدهد، دینام توان کافی برای شارژ کامل باتری ندارد و بار اضافه بر دوش باتری میافتد. به همین دلیل، خرابی یا ضعف باتری در زمستان بسیار شایعتر هست.
روغن سرد، مصرف سوخت گرم
در دمای پایین، روغن موتور غلیظتر خواهد گردید و تا گرم شدن کامل موتور بهخوبی در مجاری گردش نمیکند. در ترافیک، موتور زمان زیادی را در وضعیت نیمهگرم سپری انجام میدهد و این امر موجب کاهش کارایی روغن و افزایش مصرف سوخت خواهد گردید. بررسی سطح و کیفیت روغن در این فصل اهمیت ویژهای دارد.
نگهداری پیشگیرانه برای زمستان
ترافیک زمستانی اگرچه بهظاهر کمخطر هست، اما میتواند عمر مفید قطعات خودرو را بهطور محسوسی کاهش دهد. نگهداری مناسب از سیستم خنککننده، کنترل شارژ باتری و تعویض بهموقع روغن، سه اقدام کلیدی برای عبور ایمن از زمستان و ترافیکهای سرد آن هست.
رانندگی نرم، عمر بیشتر
ترافیک جزئی از زندگی شهری هست، اما امکان دارد با چندین عادت ساده از آسیب به خودرو جلوگیری کرد: حفظ فاصله منطقی با خودروی جلویی، حرکت نرم بدون شتاب و ترمزهای ناگهانی، بررسی منظم سطح روغن موتور و مایع خنککننده و خاموش کردن خودرو در توقفهای طولانی. شاید نتوانیم ترافیک را از خیابانها حذف کنیم، اما میتوانیم از خودرویمان در برابر فشار خاموش آن محافظت کنیم. ماشین هم مثل ما از ایستادن طولانی خسته خواهد گردید، فقط صدایش درنمیآید.
دیدگاهها