بازگشت سدان افسانه‌ای / کمری هیبرید دوباره به ایران آمد
کد خبر : ۸۱۳۷۲۱
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
-
زمان : ۱۱:۰۹
|
دسته بندی: خودرو

بازگشت سدان افسانه‌ای / کمری هیبرید دوباره به ایران آمد

در روزهایی که بازار خودروهای وارداتی متنوع‌تر شده، ورود تویوتا کمری هیبرید بار دیگر نگاه‌ها را به سمت کیفیت واقعی جلب کرده هست. طراحی چشم‌نواز، دوام بالا و سیستم هیبرید هوشمند از ویژگی‌های برجسته این سدان شرقی هست.

به گزارش پول و تجارت به نقل از تابناک، تویوتا کمری، نامی آشنا برای تمام علاقه‌مندان خودرو در ایران هست؛ خودرویی که سال‌ها نماد کیفیت، دوام و اصالت ژاپنی قرار دارای بود. روزگاری نه چندینان دور، داشتن کمری یعنی لمس آرامش و اطمینان پشت فرمان، یعنی یک سدان واقعی ژاپنی که تا آخرین کیلومتر عمرش، بدون دردسر می‌تاخت. اما امروز، قصه کمی متفاوت شده هست. حالا کمری‌هایی که به ایران می‌رسند، نه در ژاپن بلکه در چین تولید می‌شوند؛ و این یعنی یکی از آخرین سنگر‌های اصالت ژاپنی هم تسلیم سیاست‌های تولید انبوه و صرفه‌جویی جهانی شده هست.

البته نمی‌شود فراموش کنیم که چین دیگر آن کشور دهه‌ی نودی نیست که فقط کپی‌کار خودرو‌های غربی قرار دارای بود. حالا چین خود به یکی از قطب‌های تولید خودرو‌های هیبرید و الکتریکی بدل شده و بسیاری از برند‌های معتبر، شامل تویوتا، تولید محصولاتشان را به این کشور سپرده‌اند. اما با همه‌ی این پیشرفت‌ها، برای مشتری ایرانی که سال‌ها کمری را با نشان «ساخت ژاپن» می‌شناخت، شنیدن عبارت «مونتاژ چین» طعمی تلخ دارد. تلخ از این جهت که گویی هرچه روزی نماد کیفیت و اعتماد قرار دارای بود، حالا زیر سایه‌ی صرفه‌جویی و محدودیت‌های اقتصادی، رنگ باخته هست.

نسل جدید تویوتا کمری هیبرید که با کد XV۸۰ شناخته خواهد گردید، در دو نسخه‌ی مختلف در بازار ایران حضور دارد؛ یکی با موتور ۲ لیتری هیبریدی و دیگری با پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری هیبرید. نسخه‌ی پایه، ترکیبی از یک موتور بنزینی چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی هست که در مجموع ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید انجام می‌دهد. همین ترکیب باعث خواهد گردید تا مصرف سوخت خودرو تنها حدود ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر باشد؛ رقمی که برای یک سدان میان‌سایز به‌طور کامل چشم‌گیر هست. نسخه‌ی قوی‌تر با پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری، اما ۱۸۵ اسب بخار از موتور بنزینی و ۱۳۵ اسب بخار از موتور برقی دریافت می‌کند و در مجموع گشتاوری ۲۰۸ نیوتن‌متری ارائه می‌دهد. هر دو نسخه از گیربکس E-CVT ساخت شرکت AISIN استفاده می‌کنند که هماهنگی خیلی خوبی میان سیستم برقی و بنزینی ایجاد کرده هست.

اما وقتی صحبت از «تویوتا کمری» خواهد گردید، فقط اعداد و ارقام نیستند که اهمیت دارند. نسل جدید این خودرو با طراحی‌ای به‌روزتر و مدرن‌تر پا به میدان گذاشته هست. چراغ‌های جلو کشیده‌تر و تیزتر شده‌اند، خطوط بدنه پویاتر هست و داخل کابین هم فضای لوکس‌تر و مینیمال‌تری نسبت به نسل‌های قبل دارد. فاصله‌ی محوری ۲۸۲۵ میلی‌متری باعث شده فضای داخلی جادار و راحتی برای سرنشینان فراهم شود و کیفیت مواد استفاده‌شده، هنوز هم یادآور آن دوران طلایی کیفیت ژاپنی هست البته به مقداری.

اما همه‌ی اینها مانع از آن نخواهد گردید که این واقعیت تلخ را نادیده بگیریم: امروز حدوداً هیچ خودروی وارداتی در بازار ایران، ساخت کشور اصلی برندش نیست. هیوندای، کیا، نیسان، رنو، و حالا تویوتا؛ حدوداً تمام این برند‌ها نسخه‌های مخصوص بازار چین یا کارخانه‌های آسیایی خود را به ایران می‌فرستند. شاید در سطح جهانی این اتفاق طبیعی باشد، اما در بازاری مثل ایران که مشتریان برای برند و اصالت هزینه می‌کنند، این موضوع حس «تحقیر مصرف‌کننده» را القا انجام می‌دهد. گویی ما سهم‌مان از صنعت خودروی دنیا، فقط محصولات درجه دو و سه مونتاژی هست.

کمری چینی، هرچندین با همان طراحی و تکنولوژی ژاپنی عرضه خواهد گردید، اما در ذهن بسیاری از مشتریان ایرانی همان حس و اعتماد نسخه‌های ژاپنی را ندارد. این موضوع بیش از هر چیز، ریشه در نگاه احساسی و تاریخی ما به برند تویوتا دارد. ما کمری را با دوام ۵۰۰ هزار کیلومتری‌اش می‌شناختیم، با موتور‌های بی‌ادعایی که سال‌ها کار می‌کردند و هیچ‌وقت در جاده نمی‌ماندند. حالا اما، کمری هم از این مسیر جدا شده و به کالایی جهانی تبدیل شده که از شانگهای تا دبی و از تهران تا بانکوک، با نامی یکسان و کیفیتی متفاوت فروخته خواهد گردید.

 نسل جدید تویوتا کمری هیبرید از لحاظ فنی، طراحی و امکانات، یکی از بهترین گزینه‌های سدان وارداتی در بازار ایران هست. اما این حقیقت که نسخه‌های وارداتی آن از کارخانه‌های چینی بیرون می‌آیند، سایه‌ای از تردید بر ذهن خریداران قدیمی انداخته هست. چین خودرو‌های بدی نمی‌سازد، اما خاطره‌ی «تویوتای ژاپنی» هنوز در ذهن‌ها زنده هست. شاید روزی دوباره شاهد بازگشت نام «Made in Japan» روی پلاک کمری‌ها باشیم، اما فعلاً باید با واقعیت تلخ بازار جهانی کنار آمد: حتی نماد کیفیت ژاپنی هم حالا در چین ساخته خواهد گردید.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه