به گزارش پول و تجارت، بر اساس این طرح، فرهنگیان امکان داردند تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروهای داخلی وام دریافت کنند.
منابع این وام مستقیماً از بانک ملی تأمین خواهد گردید و نرخ سود اسمی آن ۱۸ درصد با دوره بازپرداخت ۸۴ ماهه (هفتساله) هست. مبلغ وام به حساب نمایندگیهای مجاز واریز شده و سند خودرو تا پایان اقساط در رهن بانک ملی باقی میماند. بدین ترتیب، مجموع بازپرداخت فرهنگیان در پایان دوره حدود یکمیلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد قرار دارای بود؛ یعنی بیش از ۵۳۰ میلیون تومان از این مبلغ صرف بهره و هزینه مالی خواهد گردید.
کارشناسان این حوزه میگویند این طرح یادآور مدلهای لیزینگی دهه ۹۰ در کشورهای شرقی هست؛ مکانیزمی شبهوام با نرخ بهره بالا که ضمن تأمین منافع بانکها و خودروسازان، فشار مالی قابلتوجهی بر دریافتکنندگان وارد انجام میدهد.
شرایط و مراحل دریافت وام
فرآیند دریافت این وام چندین مرحله دارد. متقاضیان باید:
از مسیر اعتبارسنجی و دریافت معرفینامه اداری عبور کنند،
دو ضامن رسمی معرفی کنند،
و پس از تأیید بانک، منتظر تخصیص شماره شاسی خودرو بمانند.
این مراحل حدود سه تا چهار هفته زمان میبرد. نیز، حق انتخاب خودرو محدود هست؛ فقط چندین محصولات ایرانخودرو و سایپا در فهرست طرح قرار دارند و امکان خرید از برندهای دیگر یا آزادسازی سند تا پایان اقساط وجود ندارد.
اقساط سنگین برای فرهنگیان
با احتساب نرخ سود و دوره بازپرداخت، قسط ماهانه وام حدود ۱۴٫۷ میلیون تومان برآورد خواهد گردید؛ رقمی که در بسیاری موارد از بخش عمده حقوق ماهانه فرهنگیان بیشتر هست. بنابراین، دریافتکنندگان وام باید بهمدت هفت سال بخش قابلتوجهی از درآمد خود را صرف بازپرداخت کنند.
سرانجام، نظر به تورم و افت ارزش ریال، ارزش واقعی خودروی خریداریشده پس از هفت سال کمتر از نیمی از مبلغ پرداختی خواهد قرار دارای بود؛ بهعبارت دیگر، فرهنگیان در پایان دوره، مالک خودرویی خواهند قرار دارای بود که هم از نظر فنی مستهلک شده و هم از نظر اقتصادی، ارزش واقعی خود را از دست داده هست.
دیدگاهها