ایده عرضه خودرو در بورس کالا چندین سالی هست که مطرح شده و همواره با دیدگاههای متفاوت همراه بوده هست. موافقان این روش را راهی برای شفافیت قیمتگذاری، کاهش واسطهها و نزدیکتر شدن قیمت بازار و کارخانه میدانند، در حالی که مخالفان اعتقاد دارند به جای عرضه در بورس، باید سیاست آزادسازی قیمت خودرو دنبال شود و قیمتگذاری بهطور کامل به بازار آزاد سپرده شود. با وجود این اختلاف نظرها، عرضه خودرو در بورس کالا ادامه پیدا کرده هست. پیشتر رئیس سازمان بورس نیز تأکید کرده قرار دارای بود: «یکی از شرایط عرضه خودرو در بورس این هست که کالا در انبارهای تولیدکننده یا واردکننده موجود باشد، نه اینکه مثلاً خودروی وارداتی هنوز در گمرک مانده و ترخیص نشده باشد.» این شرط برای حفظ شفافیت و اطمینان از واقعی بودن معاملات وضع شده است.
زهرا سعیدی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این باره گفته :در شرایطی که تولیدکننده از محل فروش در بورس به سود واقعی برسد، توان افزایش تیراژ، ارتقای کیفیت و حتی سرمایهگذاری روی پلتفرمهای جدید را پیدا انجام میدهد، وقتی سود اصلی به جیب خودروساز برود، انگیزه برای نوآوری و ارتقای محصول بالا میرود و سرانجام مردم هم از آن منتفع خواهند شد.
در طرح امروز، خودرو بهصورت گواهی سپرده کالایی وارد بورس خواهد گردید. هر ده هزار واحد گواهی معادل یک خودرو KMC T9 است و خریداران امکان داردند این اوراق را معامله کنند. در صورت تجمیع گواهیها به تعداد لازم، امکان تحویل خودرو فراهم خواهد گردید. این روش مزایای متعددی به همراه دارد؛ شامل شفافیت در قیمتگذاری که بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد گردید، کاهش نقش واسطهها و خرید و فروش از مسیر رسمی بورس، و نیز ایجاد امکان ورود سرمایهگذاران کوچکتر. برخلاف بازار سنتی خودرو که تنها خرید کامل خودرو ممکن قرار دارای بود، این بار افراد امکان داردند بخشی از گواهیها را تهیه کرده و در بازار ثانویه معامله کنند؛ هرچندین مشارکت خرد در مقایسه با کالاهایی مانند طلا یا زعفران محدودتر هست. از دیگر مزایا امکان دارد به نقدشوندگی نسبی اوراق پیش از تحویل خودرو و نیز امکان تأمین مالی برای تولیدکننده اشاره کرد که به توسعه فعالیتهای خودروساز کمک انجام میدهد.
عرضه گواهی سپرده KMC T9 از امروز را امکان دارد گامی تازه در مسیر نوآوری بازار خودرو دانست. این روش، ضمن ایجاد شفافیت بیشتر، امکان داردد مقدمهای برای تغییر ساختار سنتی معاملات خودرو در کشور باشد. حال باید دید استقبال خریداران و سرمایهگذاران از این ابزار مالی چگونه خواهد قرار دارای بود و آیا امکان داردد الگویی پایدار برای سایر خودروسازان نیز شود یا خیر.
دیدگاهها