جدیدترین دادههای ترافیکی اسنپ برای ۱۰ شهر پرتراکم ایران در مهر ۱۴۰۴ نشان میدهد که با وجود ترافیک مهرماه، شهروندان امکان داردند با جابهجایی هوشمندانه ۳۰ دقیقهای ساعت سفر خود، میانگین زمانی و هزینه سفرشان را به شکل قابلتوجهی کاهش دهند.
این تحلیلها حاکی از آن هست که نرخ تقاضا به عرضه پیش از ساعت ۶ و پس از ساعت ۷:۳۰ صبح متعادلتر شده و حجم ترافیک عصرچندین اوقات نیز پس از ساعت ۱۹ روندی کاهشی در پیش دریافت میکند.
با آغاز مهر و بازگشت دانشآموزان به مدرسه و اضافه شدن به جریان ترافیک شهری، دادههای جدید اسنپ از تغییراتی در الگوی رفتار ترافیکی ۱۰ کلانشهر ایران با بیشترین میزان سفر درونشهری خبر میدهد. بر اساس آمار سفرهای ثبتشده در ناوگان اسنپ، تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، اهواز، تبریز، رشت و ساری ۱۰ شهر پرتقاضا (درخواست سفر) در مهر ۱۴۰۴ هستند.
این گزارش که برای سومین سال متوالی منتشر خواهد گردید، با تمرکز بر روند تقاضای سفر، بازههای زمانی اوج ترافیک و تغییر رفتار کاربران، تصویری تحلیلی از الگوی تردد شهروندان در مهر امسال نسبت به مهر ۱۴۰۳ ارائه میدهد. هدف از انتشار این گزارش فراهم کردن زمینهای برای تحلیل دقیقتر شرایط ترافیکی و کمک به برنامهریزی بهتر در مدیریت سفرهای درونشهری هست.
به گزارش روابط عمومی اسنپ، بررسی دادههای سفرهای انجامشده با ناوگان اسنپ در ۱۰ شهر پرترافیک کشور طی هفته ابتدایی مهر ۱۴۰۴ نشان میدهد که ترافیک صبحچندین اوقات از ساعت ۶:۳۰ آغاز خواهد گردید و در ساعت ۷ صبح به بیشترین حد خود میرسد؛ در این ساعت شاهد بیشترین نسبت تقاضا به عرضه هستیم.
در مقابل، ترافیک عصرچندین اوقات نیز با نیمساعت جابهجایی زمانی در مقایسه با مهر ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶ آغاز شده و در ساعت ۱۸ به پیک میرسد. این دادهها نشان میدهد که شناوری ساعات کاری ادارهها در سال جاری، مشابه سال گذشته، باعث شده تا تمرکز ترافیک در ساعات اولیه روز افزایش یابد، اما بازه زمانی اوج ترافیک کوتاهتر شود.
در این میان دادهها نشان میدهد بیشترین تعداد درخواست سفر در هفته نخست مهر امسال مربوط به روز چهارشنبه بوده هست؛ در حالیکه در مهر سال گذشته، بیشترین تقاضا در روزهای یکشنبه ثبت شده قرار دارای بود.
در مقایسه با سال گذشته، تعداد درخواستهای سفر اسنپ در اوج ترافیک صبحچندین اوقات کاهش ۱ درصدی داشته هست. با وجود این کاهش ۱ درصدی درخواست سفر، به خاطر بهبود نرخ پذیرش کاربران راننده، تعداد سفرهای موفق به نسبت سال گذشته ۵.۸ درصد افزایش یافته هست.
بر اساس دادههای اسنپ، در این بازه حجم ترافیک ۲.۲ درصد کاهش داشته هست. بنابراین، ظاهراً بخشی از بهبود نرخ پذیرش کاربران راننده به همین کاهش حجم ترافیک صبحچندین اوقات برمیگردد.
علاوه بر کاهش ترافیک، دلایلی چون کاهش اختلال جیپیاس و افزایش استفاده از سفرهای اشتراکی را امکان دارد عوامل اثرگذاری بر افزایش نرخ پذیرش سفر و مدیریت بهرهوری ناوگان اسنپ دانست.
یکی از تغییرات مهم در الگوی سفرهای شهری، سهم ۶/۷ درصدی استفاده از سرویس«سفر اشتراکی» اسنپ در ساعات صبحچندین اوقات در مناطق تحت پوشش این سرویس هست. طبق دادههای تحلیلی اسنپ، بیشترین استفاده از سرویس سفر اشتراکی در مناطق پررفتوآمد پایتخت در ساعات ۵ تا ۶:۳۰ صبح ثبت شده و این امر اثر قابلتوجهی بر کاهش تقاضای همزمان و مدیریت عرضه در تهران داشته هست.
نیز افزایش استفاده از «سفر اشتراکی» بهطور مستقیم زمان آغاز سفرهای درونشهری را برای کاربران این سرویس جابهجا کرده و بنابراین به بهبود مدیریت تقاضا و عرضه در این بازه زمانی کمک کرده هست.
تحلیل نسبت تقاضا به عرضه نشان میدهد که مانند سال گذشته، نرخ تقاضا در ساعات ابتدایی روز سریعتر از عصر افزایش مییابد، اما در ساعات پرتردد عصر مدتزمان صرف شده در ترافیک بیشتر هست. به این معنی که عامل اصلی نوسان قیمتی سفرها در ساعات صبح بهنسبت تقاضا به عرضه و در ساعات عصر بیشتر بهحجم بالای ترافیک برمیگردد.
طبق جدیدترین آمارهای ترافیکی اسنپ، پیش از ساعت ۶ و پس از ساعت ۷:۳۰ صبح، نسبت تقاضا به عرضه متعادلتر خواهد گردید. این امر باعث خواهد گردید زمان انتظار کاربران کمتر شده و درخواستها سریعتر به سفر تبدیل شوند.
نیز، حجم ترافیک از ساعت ۱۹ تا ۱۹:۴۵ روندی کاهشی را آغاز انجام میدهد که تا پایان شب ادامه دارد. بهطوری که مدت زمان یک سفر استاندارد در این بازه بهطور قابل توجهی افت انجام میدهد و به سطح ساعات عادی نزدیک خواهد گردید. بنابراین کاربران با جابهجایی هوشمندانه ساعت سفر خود، حتی به مدت ۳۰ دقیقه، امکان داردند میانگین زمانی و هزینه سفرشان را کاهش دهند و سفری سریعتر و بهینهتر داشته باشند.
هماکنون حدود ۷ تا ۸ درصد از کل سفرهای درونشهری در ۱۰ شهر بزرگ کشور با تاکسیهای اینترنتی انجام خواهد گردید. اسنپ هم بهعنوان یکی از بازیگران این حوزه با انتشار منظم گزارشهای دادهمحور از الگوی سفر شهروندان در تلاش هست مشارکتی موثر در بهبود جریان ترافیک شهری و ارتقای تجربه سفر کاربران داشته باشد.
خانواده ما
دیدگاهها