به گزارش پول و تجارت، به نقل از سی ان ان، خریداران خودرو شاید نام "نکسپریا" (Nexperia) را نشنیده باشند، اما این شرکت هلندی تراشههایی تولید انجام میدهد که برای ساخت خودروها ضروریاند — و اکنون در مرکز یک مناقشه تجاری قرار گرفته که ممکن هست کارخانههای خودروسازی جهانی را به تعطیلی بکشاند و قیمت خودروها را که هماکنون در سطحی بیسابقه قرار دارند، باز هم بالاتر ببرد.
این مناقشه بخشی از تنشهای تجاری گستردهتر میان ایالات متحده و چین هست. ماجرای نکسپریا بهطور جدی از دسامبر گذشته آغاز گردید، زمانی که وزارت بازرگانی آمریکا شرکت مادر نکسپریا، یعنی شرکت چینی Wingtech Technologies را در فهرست شرکتهایی قرار داد که با محدودیتهای تجاری مواجه شدهاند.
سپس در ماه اکتبر امسال، وزارت بازرگانی چین صادرات چندین قطعات نهایی و زیربخشهایی را که در چین تولید میشدند و متعلق به نکسپریای چین و پیمانکاران فرعیاش بودند، ممنوع کرد. پس از این اقدام، دولت هلند کنترل نکسپریا را در دست گرفت.
این تنشها نگرانیهایی را درباره احتمال تعطیلی کارخانههای خودروسازی برانگیختهاند، زیرا تراشههایی که نکسپریا تولید انجام میدهد برای مونتاژ خودروها حیاتی هستند. نگرانی اصلی این هست که این مناقشه تجاری امکان داردد تولید این تراشهها را متوقف کند و جایگزینی برای آنها بهراحتی در دسترس نباشد.
اینکه چه زمانی، یا آیا اصلاً کارخانههای خودروسازی ناچار به توقف فعالیت خواهند گردید یا نه، هنوز مشخص نیست. اما کمبود تراشهای مشابه در دوران پس از همهگیری کرونا باعث تعطیلی موقت کارخانهها گردید و عرضه خودروهای نو را برای بیش از یک سال به شدت کاهش داد. آن کمبود نیز موجب افزایش شدید قیمت خودروهای نو و دستدوم گردید.
امروزه خودروها بهشدت وابسته به تراشههای کامپیوتری، ترانزیستورها و دیودها هستند — از تنظیم صندلی راننده گرفته تا کنترل میزان سوخت ورودی به موتور و تأمین نیروی ترمز. در صورت نبود این قطعات حیاتی، تولید خودرو کامل نخواهد گردید.
اگرچه نکسپریا در خارج از صنعت چندینان شناختهشده نیست، اما در وبسایت خود اعلام کرده که بیش از ۶۰۰۰ محصول تأییدشده برای استفاده در خودروها دارد و سالانه ۱۱۰ میلیارد قطعه ارسال انجام میدهد. این شرکت دارای ۱۲٬۵۰۰ کارمند در اروپا، آسیا و ایالات متحده هست. نکسپریا اعلام کرده که در حال کار روی برنامههای تداوم کسبوکار هست و "اطمینان دارد که راهحلی پیدا خواهد گردید. ".
اما گروههای تجاری خودروسازی چندینان خوشبین نیستند و نسبت به احتمال تعطیلی کارخانهها هشدار دادهاند.
جان بوزلا، مدیرعامل «اتحادیه نوآوری خودروسازی آمریکا» — گروه لابیگری که نماینده بسیاری از خودروسازان بزرگ هست — در بیانیهای بیان کرد:
«اگر ارسال تراشههای خودرویی بهزودی از سر گرفته نشود، تولید خودرو در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر مختل خواهد گردید و تأثیر آن به صنایع دیگر نیز سرایت انجام میدهد. مسئله بسیار جدی هست. ما خواستار حل سریع موضوع هستیم تا صنعت خودروسازی آمریکا و جهان در مسیر خود باقی بماند.»
انجمن خودروسازان اروپا نیز اعلام کرد که تأمین مجدد این قطعات ممکن هست ماهها طول بکشد، در حالیکه موجودی فعلی تراشههای نکسپریا تنها برای چندین هفته دیگر کفایت انجام میدهد.
زیگرید دِ فریس، مدیرکل این انجمن، در بیانیهای بیان کرد:
«خودروسازان طی سالهای اخیر تلاش کردهاند تا زنجیرههای تأمین خود را متنوع کنند، اما ریسک را نامکان دارد به صفر رساند. این یک مسئله فراگیر میانصنعتی هست که تعداد زیادی از تأمینکنندگان و حدوداً همه اعضای ما را درگیر کرده هست.»
او افزود:
«ما ناگهان خود را در این وضعیت هشداردهنده یافتهایم. حقیقتاً به راهحلهای سریع و عملگرایانه از سوی همه کشورهای درگیر نیاز داریم.»
طبق گفته یان ریچز، معاون ارشد شرکت تحقیقاتی TechInsights در حوزه خودروسازی، نکسپریا حدود ۴۰٪ از تراشههای بخش ترانزیستورها و دیودهای بازار خودرویی را تولید انجام میدهد.
خودروسازان هماکنون نیز با افزایش هزینهها بهخاطر تعرفههایی که دولت ترامپ وضع کرده، مواجهاند. هرچندین بسیاری از شرکتها این هزینهها را تاکنون جذب کردهاند، اما مؤسسه Kelley Blue Book هفته گذشته برآورد کرد که قیمت متوسط یک خودروی نو در آمریکا برای اولینبار از مرز ۵۰٬۰۰۰ دلار عبور کرده هست.
منبع: سی ان ان
دیدگاهها