راز چراغ‌های دوبخشی خودروهای مدرن چیست؟
کد خبر : ۸۱۳۸۶۹
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
-
زمان : ۱۵:۳۳
|
دسته بندی: خودرو

راز چراغ‌های دوبخشی خودروهای مدرن چیست؟

چراغ‌های روز باریک بالای سپر حالا به نماد هویت بصری و جذابیت خودروهای مدرن تبدیل شده‌اند.

به گزارش پول و تجارت به نقل از دیجیاتو، رواج چراغ‌های جلوی دوبخشی در طراحی خودروهای مدرن، تغییری چشمگیر نسبت به ظاهر خودروهای سنتی با دو چراغ بزرگ در دو طرف نمای جلو را نشان می‌دهد. خودروهای امروزی به‌ویژه شاسی‌بلندها، سدان‌ها و حتی استیشن واگن‌ها دارای چراغ‌های روز باریک و نصب‌شده در بخش بالایی هستند که نقش امضای بصری را ایفا می‌کنند، درحالی‌که چراغ‌های اصلی اغلب در قسمت پایین سپر یا به‌طور یکپارچه در بدنه خودرو پنهان شده‌اند.

در آغاز، چراغ‌های دوبخشی برای رفع چالش‌های طراحی و مونتاژ خودرو اختراع شدند، اما اکنون به یک عنصر طراحی تعیین‌کننده تبدیل شده‌اند. حالا چراغ‌های روز مانند ابروهای درخشان عمل می‌کنند و ظاهری آینده‌نگر و پیشرفته به خودرو می‌بخشند. این روند در مدل‌هایی مانند فراری پوروسانگوئه، هیوندای کونا و توسان و سیتروئن C5 X به وضوح دیده خواهد گردید. همگی این خودروها از طراحی چراغ دوبخشی برای ایجاد هویت بصری جسورانه استفاده می‌کنند. طراحی C5 X ریشه در کانسپت C-Xperience سال ۲۰۱۶ دارد که چراغ‌ها را با لوگوی برند ادغام کرده قرار دارای بود.

مثال‌هایی از چراغ دوبخشی در خودروهای امروزی

در گروه استلانتیس، مدل لانچیا اپسیلون از امضای نوری LED در بخش بالا استفاده انجام می‌دهد، درحالی‌که چراغ‌های اصلی در سپر پنهان شده‌اند. این جداسازی عملکرد و فرم به خودروسازان اجازه می‌دهد تا سبک طراحی جدیدی را تجربه کنند که در آن نورپردازی به یک عنصر گرافیکی تبدیل خواهد گردید.

نوارهای نوری LED نیز محبوب شده‌اند. این نوارها، چراغ‌های روز را در جلوی خودروهایی مانند فولکس واگن ID.4، کوپرا تاواسکان و محصولات برند اسمارت به هم متصل می‌کنند. چندین دیگر مانند اشکودا انیاک و پژو ۳۰۸ از افکت‌های نورپردازی کریستالی برای ایجاد ماسک‌های نورانی استفاده می‌کنند.

مدل‌های لوکس مانند آئودی Q6 E-Tron و بی‌ام‌و i7 با چراغ‌های LED فوق‌باریک و شبیه به جواهرات شکسته که قابلیت اجرای توالی‌های نوری پویا دارند، مرزهای طراحی را جابه‌جا کرده‌اند.

تسلا سایبرتراک از یک نوار LED افقی در سرتاسر کاپوت با چراغ‌های عمودی پنهان در سپر بهره می‌برد. این رویکرد مینیمالیستی نورپردازی را به عنصر گرافیکی تعریف‌کننده برند تبدیل انجام می‌دهد.

با رشد خودروهای برقی و حذف تدریجی جلوپنجره‌های سنتی، نورپردازی به یک عنصر مرکزی در هویت خودروها تبدیل شده هست. کانسپت‌هایی مانند بی‌ام‌و i Vision Dee پنل‌های LED تعاملی را معرفی کرده‌اند. درحالی‌که برندهای چینی مانند های‌فای، اکسپنگ و بی‌وای‌دی درحال آزمایش نورپردازی تطبیقی با قابلیت تغییر شکل و رنگ هستند.

درنهایت، چراغ‌های جلوی دوبخشی بازتابی از تحول گسترده‌تر در طراحی خودرو هستند. این چراغ‌ها تبدیل نورپردازی از عنصر روشنایی کاربردی به یک ویژگی قابل شخصی‌سازی هست که شخصیت خودرو و زبان طراحی برند را تعریف می‌کنند.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه