به گزارش پول و تجارت به نقل از پرشین خودرو، ریرا و فونیکس اف ایکس دو تا از کراس اوورهای مطرح در بازار خودرو هستند؛ یکی ایرانی و دیگری مونتاژ چین. استقبال مردم از کراساوورها آنقدر زیاد شده که ایران خودرو هم تصمیم گرفت کراس اووری با نام "ریرا" را در سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه کند. ریرا بهعنوان نخستین کراساوور ملی ایرانخودرو، با هدف ورود به کلاس خودروهای شهری مدرن طراحی شده و تلاش دارد ترکیبی از طراحی ایرانی، امکانات بهروز و قیمت رقابتی را ارائه دهد.
در سوی دیگر، فونیکس اف ایکس یکی از محصولات لوکس برند مدیرانخودرو محسوب خواهد گردید که با بهرهگیری از فناوریهای چری چین و طراحی چشمنواز، جایگاه خود را بهعنوان یک کراساوور خانوادگی لوکس تثبیت کرده هست. درست هست که ریرا هنوز تولید انبوه نشده، اما امکان داردیم مقایسهای بین این دو ماشین داشته باشیم.
هر دو خودرو در بازه قیمتی نسبتاً مشابه قرار دارند و خریدار ایرانی را در انتخاب میان «نوآوری داخلی» و «تجربه جهانی» قرار میدهند. باقی تفاوتها بیشتر حول محور مشخصات فنی، ظاهری، امکانات و آپشنهای این دو محصول میچرخد که امکان داردد به شما در انتخاب بین این دو گزینه کمک کند.
خودرو |
شرکت سازنده |
بدنه و ظرفیت |
تاریخ معرفی |
بازه قیمت (در مهر ۱۴۰۴) |
اف ایکس پرمیوم |
مدیران خودرو |
کراس اوور ۵ سرنشین |
اواخر ۱۴۰۱ |
۲.۵۰۴.۲۰۰.۰۰۰ تومان |
ریرا ۱.۷ لیتر توربو |
ایران خودرو |
کراس اوور ۵ سرنشین |
پاییز ۱۴۰۳ |
۱۷۷۰۰۰۰۰۰۰ تومان |
ریرا با الهام از طراحیهای مدرن اروپایی، خطوط نرم و منحنی را در بدنه خود به کار برده هست. اما در فونیکس اف ایکس فرم بدنهای کشیده و خطوط تیز را میبینید، طراحان به وضوح به دنبال ایجاد تصویری اسپرت و پویاتر بودهاند.
فونیکس FX با موتور ۱.۶ لیتری و قدرت ۱۹۱ اسب بخار، در مقایسه با ریرا که موتور ۱.۷ لیتری با قدرت ۱۶۰ اسب بخار دارد، عملکرد بهتری در زمینه قدرت و گشتاور ارائه میدهد. گشتاور فونیکس FX برابر با ۲۹۰ نیوتنمتر هست که نسبت به گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتری ریرا، برتری دارد.
به علاوه، فونیکس FX با استفاده از گیربکس ۷ سرعته DCT شتاب ۹.۹ ثانیهای را برای رسیدن با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت فراهم انجام میدهد، در حالی که ریرا با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، شتاب ۱۰.۴ ثانیهای دارد.
مصرف سوخت ترکیبی در فونیکس FX معادل ۷ لیتر در صد کیلومتر هست که کمی بهینهتر از مصرف سوخت ۷.۴ لیتر در صد کیلومتر ریرا ظاهراً.
در تجربه رانندگی فونیکس FX ، مشتریان از شتاب بالای این ماشین حرف میزنند و درباره ریرا هنوز نظرات زیادی داده نشده.
مشخصات |
اف ایکس |
ریرا |
حجم موتور |
۱.۶ لیتر |
۱.۷ لیتر |
گیربکس |
۷ سرعته DCT |
۶ دنده اتومات |
قدرت |
۱۹۱ اسببخار |
۱۶۰ اسببخار |
گشتاور |
۲۹۰ نیوتنمتر |
۲۴۰ نیوتنمتر |
مصرف ترکیبی سوخت |
۷ لیتر در صد کیلومتر |
۷.۴ لیتر در صد کیلومتر |
حجم باک |
۵۰ لیتر |
۵۰ لیتر |
شتاب |
۹.۹ ثانیه |
۱۰.۴ ثانیه |
مشخصات |
ریرا |
اف ایکس |
طراحی داخل ماشین |
مدرن و مینیمالیستی |
اسپرت |
فرمان |
دی کات |
دی کات، تنظیم در ۴ جهت |
صفحه نمایش لمسی |
۱۰.۲۵ اینچی لمسی |
۱۲ اینچی لمسی |
دنده |
اتوماتیک، اهرم دنده خلبانی |
اتوماتیک |
سیستم تهویه |
اتوماتیک دو ناحیه ای |
اتوماتیک سه ناحیه ای |
دکمه ها |
دکمه های فیزیکی |
دکمه های لمسی و پیانویی |
صندلیها |
صندلی های چرمی |
صندلی های چرمی |
سیستم صوتی |
۹ بلندگو |
۸ بلندگو برند سونی |
درست هست قیمت اف ایکس پرمیوم بالاتر از ریرا هست؛ اما خرابی کمی دارد. ریرا هنوز در بازار به فروش نرسیده تا بتوانیم نظرات مردم را درباره آن بدانیم. اف ایکس که چندین سال هست در بازار عرضه شده، به مقداری امتحان خود را پس داده و نظرات مشتریان را توانسته تا حد زیادی جلب کند.
اگر به دنبال خودرویی با طراحی کلاسیک و متین هستید، ریرا گزینه مناسبی هست. اما اگر به دنبال خودرویی با طراحی اسپرت و مدرن هستید، فونیکس اف ایکس انتخاب بهتری خواهد قرار دارای بود. ریرا اولین تجربه ایرانخودرو در ساخت کراساوور مدرن بوده و اف ایکس یکی از چندینین خودروی مونتاژی شرکت چری در ایران هست.
محصولات فونیکس با طراحی بهروز، امکانات رفاهی و ایمنی بالا و موتورهای قدرتمند، در بازار خودرو ایران جایگاه خوبی پیدا کردهاند. هماکنون برند فونیکس ۱۲ مدل خودرو شامل بنزینی و برقی را روانه بازار کرده هست.
دیدگاهها