بدترین خودروهای وارداتی را بشناسید
کد خبر : ۸۱۳۹۱۹
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
-
زمان : ۱۷:۳۱
|
دسته بندی: خودرو

بدترین خودروهای وارداتی را بشناسید

بازار خودروهای وارداتی کشور به صحنه‌ای از بدعهدی، حذف هدفمند امکانات و افزایش‌های غیرشفاف قیمت بدل شده هست، به طوری که مصرف‌کنندگان برای خرید خودروهای موردنظر خود با مشکلات جدی و نوسانات شدید قیمتی مواجه هستند.

به گزارش پول و تجارت به نقل از فرارو، حجم بی‌سابقه تغییرات ناگهانی در مشخصات فنی از حذف امکانات اساسی گرفته تا تحویل مدل‌های غیرهمخوان با تعهد اولیه و افزایش قیمت‌های بی‌ضابطه پس از عقد قرارداد با واردکننده، ده‌ها پرونده حقوقی علیه واردکنندگان خودرو را در سازمان‌های حمایت و وزارت صمت گشوده هست. از کیا K ۵ تا لکسوس NX و تویوتا BZ ۴ هر کدام به دلایلی متفاوت جای خود را در لیست بدترین وارداتی‌ها تثبیت کرده‌اند. در ادامه ۹ خودرو پرحاشیه سال ۱۴۰۴ معرفی خواهند گردید.

کیا K۵

کیا K۵ وارداتی یا همان کیا اپتیما به نمادی از نارضایتی خریداران بدل گردید؛ این خودرو که قرار قرار دارای بود بصورت فول‌آپشن به دست مشتریان برسد و حتی قرارداد آن امضا شده قرار دارای بود، با پایه‌ترین‌ترین امکانات عرضه گردید.

نسخه تحویلی هرمس خودرو در واقع همان کیا K۵ لوآپشن بازار چین قرار دارای بود که بدون سقف پانوراما، گرمکن صندلی‌های عقب و سنسور پارک ۳۶۰ درجه وارد بازار گردید.

به علاوه، نحوه قیمت‌گذاری هم حاشیه‌ساز گردید؛ نسخه فول‌آپشن ۲.۶ میلیارد قیمت خورده قرار دارای بود، اما هرمس خودرو مدل‌های کم‌آپشن کیا را با مبلغ ۳.۰۴۹ میلیارد تحویل داد.

حتی چندین گزارش‌های رسانه‌ای از مغایرت در برچسب فنی خودرو‌های سری دوم K۵ Deluxe هرمس خبر می‌دهند؛ نسخه‌هایی که به‌جای برچسب کارخانه‌ای کره‌ای حاوی شناسه مدل و شماره موتور با پیشوند JF۶۱۱، برچسب داخلی فارسی‌سازی‌شده دریافت کرده‌اند و در آن بخشی از مشخصات فنی نسخه صادراتی شامل نوع گیربکس ۸ AT Sport حذف شده هست. همین تفاوت ظاهری زمینه شائبه تعویض برچسب فنی و نصب لیبل ثانویه پس از ورود را فراهم کرده؛ موضوعی که اکنون در وزارت صمت تحت عنوان «احتمال مونتاژ نیمه‌داخلی بدون مجوز» در حال بررسی رسمی هست.

کیا اسپورتیج

کیا اسپورتیج GT Line وارداتی هم از دو زاویه نمره منفی دریافت می‌کند. دو واردکننده تجربه تلخی برای خریداران کیا اسپورتیج رقم زدند. کوشا خودرو با تاخیر چهارماهه تحویل خودرو از فروردین تا پایان تیرماه و نیز الزام خریداران به امضای اقرارنامه انصراف از شکایت با اعتراضات گسترده مواجه گردید. این شرکت حتی بخشی از آپشن‌ها شامل سیستم هشدار نقطه کور و هد‌لایت آداپتیو را از نسخه تحویلی حذف کرد. شمار شکایت‌های ثبت‌شده علیه کوشا تا مرداد به بیش از ۲۷۰ مورد رسید و برای چندین هفته در صدر جدول نارضایتی واردکنندگان ۱۴۰۴ قرار گرفت.

کیا

هرمس خودرو علاوه بر ناهموار ساختن مسیر تحویل کیا اپیتما، تیپ اسپورتیج را هم با حواشی بسیاری همراه کرد. فاصله قیمتی اسپورتیج‌های هرمس و مدل‌های مشابه در شرکت‌های رقیب بیش از یک میلیارد تومان قرار دارای بود. علت این اخلاف فاحش قیمت نیز در ثبت اشتباه تجهیزات غیراستاندارد مانند صندوق برقی و دوربین ۳۶۰ درجه به‌عنوان آپشن رسمی نهفته هست؛ اقدامی که قیمت تمام‌شده اسپورتیج را بطور مصنوعی تا ۴.۹ میلیارد تومان بالا برد.

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا وارداتی سایپا هم امسال گل کاشت! خودرویی که قرار قرار دارای بود نماد بازگشت برند تویوتا به کشور باشد، اما به‌دلیل ایرادات جدی در نحوه تحویل و قیمت‌گذاری، جای خود را در لیست بدترین خودرو‌های سال تثبیت کرد.

طبق قرارداد‌های فروش‌فروردین، سایپا وعده فروش نسخه هیبریدی کرولا با آپشن‌های کامل شامل نمایشگر ۱۰ اینچی، حسگر باران و رادار جلو را داده قرار دارای بود، در حالی که تویوتا‌های تحویلی تیر و مرداد در نسخه پایه با موتور ۱.۶ لیتری غیرهیبرید و بدون رادار بودند. همین اختلاف سطح آپشن‌ها به ثبت بیش از ۱۸۰ مورد شکایت انجامید.

افزون بر این، نحوه اعلام قیمت نهایی نیز جنجال‌آفرین گردید؛ سایپا پس از تاخیر در ترخیص، قیمت نهایی را حدود ۲۹۵ میلیون بیشتر از پیش‌فروش زمستان اعلام کرد و دلیل آن را افزایش تعرفه ارزی و هزینه بیمه ساحلی دانست، در حالی که بسیاری از خریداران قرارداد قیمت قطعی امضا کرده بودند.

نیز هنگام تحویل نخستین محموله، ضعف جدی نرم‌افزاری تویوتا کرولا‌های سایپا و مشکل اتصال بلوتوث در شرایط استاندارد گزارش گردید.

لکسوس NX

قیمت نهایی لکسوس NX اریک موتور هنگام تحویل از رقم قراردادی ۵.۸۵ میلیارد به ۶.۲۳ میلیارد تومان افزایش یافت؛ رشدی نزدیک به ۳۸۰ میلیون تومان (۶.۵ درصد).

نیز دو آپشن اصلی نمایش سر بالا (HUD) و گرمکن فرمان در نسخه‌های تحویلی حذف شده قرار دارای بود. شماری از خریداران هم خودرو خود را با فاکتور‌های اصلاح‌شده و بدون اطلاع قبلی تحویل گرفتند. بطوریکه اکنون پرونده این تخلف با عنوان رسمی «عدم تطابق تجهیزات تحویلی با قرارداد» در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حال رسیدگی هست.

لکسوس RX

قیمت نهایی لکسوس RX ۵۰۰ h وارداتی اریک موتور از ۷.۱۴ میلیارد در قرارداد‌های زمستان ۱۴۰۳ به حدود ۷.۵۸ میلیارد تومان افزایش یافته که رشدی نزدیک به ۴۴۰ میلیون تومان را نشان می‌دهد.

در کنار این، اصلی‌ترین انتقاد خریداران به ضعف خدمات پس از فروش و کمبود قطعات بدنه مربوط خواهد گردید. مالکان نسخه‌های تحویلی خرداد و تیر ۱۴۰۴ گزارش‌هایی از عدم موجودی قطعاتی مانند چراغ جلو، مه‌شکن و سپر در انبار ثبت کرده‌اند که تهیه آنها بین ۴۵ تا ۶۰ روز طول کشیده هست.

نیسان جوک

شرکت برساوش موتور در پاییز ۱۴۰۳ وعده واردات نیسان جوک اصل ژاپنی را داد و حتی در اسناد اولیه نوع خودرو به‌صورت «وارداتی CBU» درج شده قرار دارای بود. همزمان با تحویل، اما خریداران متوجه شماره شناسایی (VIN) با پیشوند «SJN» و برچسب فنی داخلی «BPJ‑TBR» شدند. عباراتی که از مونتاژ این خودرو در خط CKD گروه سایپا تبریز حکایت دارند. اسناد وزارت صمت نیز نشان می‌دهد هیچ مجوز واردات رسمی برای جوک CBU در سال ۱۴۰۳ ثبت نشده و پروژه به‌صورت داخلی تغییر مسیر داده هست.

بدین‌ترتیب، خریداران علاوه بر تحویل نسخه‌های مونتاژ داخل، با ایراد‌هایی همچون ناهماهنگی مشخص در بخش ستون C و نشتی جزئی آب از درز سقف مواجه شدند.

ون کارنیوال

هرمس خودرو در مرحله پیش‌فروش وعده نسخه فول‌آپشن با سیستم تهویه مستقل ردیف سوم و ظرفیت هشت‌نفره داده قرار دارای بود، اما در تحویل نهایی، خودرو با حذف تهویه ردیف سوم، کاهش صندلی‌ها به شش عدد و تریم داخلی ساده‌تر عرضه گردید.

قیمت ون کارنیوال ۲۰۲۵ بیش از ۴۷۰ میلیون تومان نسبت به قرارداد اولیه افزایش یافت و پروسه تحویل آن نیز با تاخیر دو‌ماهه همراه گردید.

نسخه‌های تحویلی کارنیوال هم مانند پرونده K۵ از پیشوند فنی VIN JF۶۱۱ استفاده کرده‌اندکه احتمال مونتاژ نیمه‌داخلی بدون مجوز رسمی را تقویت انجام می‌دهد. نیز بخشی از تحویلی‌های فروردین دارای نقص در سیستم اندروید خودرو بوده‌اند.

تویوتا BZ ۴

نخستین کراس‌اوور تمام‌برقی تویوتا در ایران از همان ابتدا با چندین ابهام جدی روبه‌رو گردید. تعداد واقعی خودرو‌های واردشده به کشور کمتر از ۲۰ دستگاه قرار دارای بود و اغلب نمونه‌ها به صورت نمایشی یا برای آزمایش‌های فنی در اختیار نمایندگی‌ها قرار گرفتند، نه برای فروش عمومی.

به علاوه، نسخه‌های عرضه‌شده فاقد نرم‌افزار کامل ناوبری تویوتا Smart Connect بودند و دسترسی به سرویس‌های ابری در ایران به طور کامل مسدود ماند.

نیز افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و اصلاح تعرفه انرژی، قیمت نهایی را از رقم ۳.۱۸ میلیارد پیش‌فروش به محدوده ۳.۶ میلیارد تومان نزدیک کرد.

تویوتا BZ ۳

سدان تمام‌برقی تویوتا و بی‌وای‌دی چین در حد نمونه آزمایشی به کشور رسید و پروژه فروش عمومی آن متوقف گردید. دلیل توقف پروژه واردات تویوتا BZ ۳، اختلاف میان طرف‌های چینی و ژاپنی بر سر منبع تامین باتری Blade قرار دارای بود که سرانجام مانع صدور مجوز نهایی وزارت صمت برای واردات انبوه گردید.

برد این مدل ۵۲۰ کیلومتر قرار دارای بود، اما بررسی‌های فنی داخلی نشان داد که برد واقعی خودرو در شرایط آزمایشی ایران حدود ۴۴۰ کیلومتر هست و بدین ترتیب از محدوده استاندارد اعلامی تویوتا پایین‌تر قرار گرفت. هم‌اکنون تنها دو دستگاه از این خودرو به عنوان نمونه فنی در محوطه آزمایشی ایرتویا نگهداری خواهد گردید و عرضه عمومی آن تا اطلاع بعدی به حالت تعلیق درآمده هست.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه