موزه لوور، پربازدیدترین موزه جهان، روز یکشنبه پس از وقوع سرقتی در «تالار آپولون» (Galerie d'Apollon)، محل نگهداری جواهرات سلطنتی فرانسه، ناگهان تعطیل گردید. سرقتی در روز روشن که طی آن مجموعهای از جواهرات گرانبهای دوران ناپلئون به طرز ماهرانهای ربوده گردید.
پلیس فرانسه تحقیقات خود را برای یافتن سارقانی که هشت قطعه جواهر را دزدیدهاند، آغاز کرد. در همین حال، افکار عمومی میپرسد: آنها چطور توانستند وارد لوور شوند؟ و اصلاً چه کسی ممکن هست خریدار چنین گنجینهای باشد؛ مثلاً گردنبندی که خود ناپلئون به همسرش هدیه داده قرار دارای بود.
طی یک عملیات بسیار حرفهای، چهار سارق نقابدار با کامیونی در جادهی کنار رود سن، مقابل موزه لوور توقف کردند. حوالی ساعت ۹:۳۰ صبح؛ یعنی درست نیم ساعت پس از اینکه درهای اصلی موزه به روی بازدیدکنندگان باز گردید؛ سارقان در ضلع جنوبی ساختمان بودند. آنها سوار بر کامیونی مجهز به بالابر سبدی و نردبان کشویی قابل تنظیم، خود را به پنجره بالکن طبقه دوم رساندند.
به گفته مقامات، سارقان در این نقطه با استفاده از یک فرز زاویهای (سنگ فرز) و سایر ابزارهای برقی، راه خود را به داخل باز کردند.
آنها ویترینهای شیشهای را شکستند و جواهرات را برداشتند، اما بهمحض به صدا درآمدن آژیر هشدار موزه و مطلع شدن نگهبانان، خیلی سریع از محل گریختند و با موتورسیکلت از صحنه دور شدند. به گفته لورن نونیز، وزیر کشور فرانسه، کل این ماجرا کمتر از ۱۰ دقیقه طول کشید. او این سرقت را کار «تیمی مجرب که بهوضوح موقعیت را شناسایی کرده بودند» توصیف کرد.
وزارت فرهنگ فرانسه اعلام کرد که هشت قطعه به سرقت رفته؛ اما تاج فوقالعاده گرانبهای ملکه اوژنی، همسر ناپلئون سوم، در میان آنها نیست؛ سارقان هنگام فرار این تاج را بر زمین انداختهاند. آنها نیز الماس «ریجنت» (Regent) را که ارزش آن توسط حراجی ساتبیز بیش از ۶۰ میلیون دلار (۴۵ میلیون پوند) برآورد خواهد گردید، جا گذاشتند.
۸ قطعه از جواهرات سلطنتی ربوده گردید، در حالی که سارقین گرانبهاترین تاج و الماس را در موزه جا گذاشتند
از میان اقلام مسروقه امکان دارد به یک نیمتاج، یک جفت گوشواره و یک گردنبند یاقوت کبود از مجموعه جواهرات ملکه ماری-آمیلی و ملکه هورتنس، و نیز قطعاتی از مجموعه جواهرات ماری-لوئیز اشاره کرد.
تمامی این جواهرات در «آپولون» نگهداری میشدند، تالاری که در سال ۱۶۶۱ توسط لوئی چهاردهم (پادشاه خورشید) ساخته گردید. این تالار که مملو از ورقهای طلا و نقاشیهای باشکوه هست، بعدها الهامبخش «تالار آیینهها» در کاخ ورسای قرار دارای بود.
ماجرای سرقت بلافاصله به عرصهی سیاست کشیده گردید. ژردن باردلا رهبر راست افراطی از این فرصت برای حمله به امانوئل مکرون استفاده کرد، رئیسجمهوری که درگیر پارلمانی ازهمگسیخته و بیثبات هست.
باردلا در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «لوور نماد جهانی فرهنگ ماست. این سرقت، که به دزدان اجازه داد جواهرات سلطنتی فرانسه را بربایند، تحقیری غیرقابلتحمل برای کشور ماست. زوال دولت تا کجا پیش خواهد رفت؟»
ژردن باردلا رهبر راست افراطی فرانسه، بلافاصله امانوئل مکرون را به باد انتقاد گرفت
مکرون در واکنش بیان کرد: «فرانسه این آثار را بازخواهد گرداند و عاملان آن به دست عدالت سپرده خواهند گردید. سرقت از لوور، حمله به میراثی هست که ما آن را گرامی میداریم، زیرا بخش از تاریخ ماست.»
لورن نونیز، وزیر کشور، این حادثه را «سرقتی بزرگ» توصیف کرد و بیان کرد که طی سالهای گذشته، تدابیر امنیتی موزه تقویت شدهاند و حالا در چارچوب طرح نوسازی چندینمیلیون یورویی، بیشازپیش افزایش خواهند یافت.
آثار شاخص موزهی لوور تحت تدابیر امنیتی شدیدی نگهداری میشوند؛ برای مثال تابلوی مونالیزا پشت شیشه ضدگلوله در محفظهای با آبوهوای کنترلشده قرار دارد. اما سرقت روز یکشنبه بهوضوح نشان داد که حفاظت از تمام ۳۳ هزار شیء موجود در لوور به طور یکسان مستحکم و مؤثر نیست. این حادثه، رسوایی دیگری برای موزهای هست که پیشازاین نیز زیر ذرهبین قرار دارای بود.
تمامی آثاری که در موزه لوور نگهداری میشوند، تحت تدابیر امنیتی یکسانی نیستند
ماگالی کونل، معلم فرانسوی اهل حومه لیون که همان روز از موزه بازدید میکرد، چیزی را به خبرنگاران بیان کرد که در ذهن بسیاری از مردم میگذشت: «چطور ممکن هست وسط روز با بالابر به سمت پنجره بروند و جواهرات را ببرند؟ حقیقتاً باورکردنی نیست که چنین موزه مشهوری، چنین شکافهای امنیتی آشکاری داشته باشد.»
موزهی لوور در طول تارخ خود بارها قربانی سرقتهای بزرگ شده که شاید بزرگترین آن، سرقت تابلوی مونالیزا در سال ۱۹۱۱ باشد.
در آن زمان یک دکوراتور ایتالیایی به نام وینچنزو پروجیا که مدتی کوتاه در موزه کارکرده قرار دارای بود، با لباس یکی از کارکنان موزه وارد گردید و وقتی کسی مراقب نبود، تابلوی داوینچی را از دیوار برداشت و مخفیانه از موزه خارج گردید. او بعدها دستگیر گردید و نقاشی را به موزه بازگرداندند.
حادثهی معروف دیگری نیز در سال ۱۹۵۶ رخ داد، زمانی که یکی از بازدیدکنندگان تکهسنگی به سمت لبخند مونالیزا پرتاب کرد. ضربه باعث گردید لایهای از رنگ در نزدیکی آرنج چپ نقاشی جدا شود و همین اتفاق تصمیم موزه برای قراردادن اثر پشت شیشهی محافظ را تسریع کرد.
خانواده ما
دیدگاهها