به گزارش پول و تجارت به نقل از ایلنا، حجت الاسلام عبدالکریم بهجتپور عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره راهاندازی اتاق عفاف و حجاب و فعال شدن ۸۰ هزار آمر به معروف در تهران بیان کرد: حقیقتاً من تمایل ندارم در این موضوع الان وارد شوم. مشکلی که در مورد قانون وجود دارای بود این قرار دارای بود که عمدتاً بر مسائل با برخورد انتظامی تأکید میکرد و این قانون با محوریت آن موضوع و نادیده گرفتن بحثهای مربوط به فرهنگسازی و نظام تربیتی مناسب و ترک وظایف در زمینه فرهنگسازی قبل از امر به معروف و نهی از منکر، قطعاً به نتیجه نمی رسید.
وی ادامه داد: الان هم در این مسئله که مسئله امر به معروف و نهی از منکر هست اگر زیرساختهای فرهنگی و آموزشی به این مسئله کمک نکند و این همیا ران را به خوبی تبیین نکنند باز به نتیجه نخواهد رسید. یعنی نه اینکه کارشان کار بدی باشد چراکه اینها نمیخواهند کار انتظامی و برخورد شدید کنند بلکه میخواهند تذکر لسانی بدهند. تذکر لسانی هم در جایی مؤثر هست که شما بتوانید آن را به هنجار تبدیل کنید و جلوی ناهنجاریها را بگیرید.
عضو هیات علمی فرهنگ و پژوهشگاه اسلامی تصریح کرد: من در بحث عفاف و حجاب حرفم این بوده هست که در دو کتاب هم به آن اشاره کردهام که مسئله شماره یک ما در کشور پاکدامنی و عفت هست. ما باید برای پاکدامنی و عفت در جامعه مان که بسیار هم گسترده هست، کار کنیم. یعنی عفت در لباس هست و عفت در بدن نمایی هست؛ چه برای مرد و چه برای زن نیز این مقوله به مواردی مانند عفت کلامی و عفت نگاه، عفت استماع هم مربوط خواهد گردید. ما ابتدا باید روی این موضوعات کار می کردیم.
حجاب نمایانگر زنان عفیفه هست نه اینکه باعث عفت جامعه شود
بهجت پور تصریح کرد: بعد از آن حجاب نمایانگر زنان عفیف هست و نه اینکه باعث عفت جامعه شود. وقتی یک جامعه عفیف باشد، حجاب نشاندهنده این هست که این زنان با زنان دیگری که برای آنها باکی نیست که مورد بیانات زبانی غیراخلاقی باشند، متفاوت هستند و حجابی که در اسلام مطرح شده هست، این هست.
نسبت عفاف و حجاب نه برای خودمان روشن شده و نه برای مردم
وی ادامه داد: الان اگر بخواهیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم، آن هم معلوم نیست به دنبال حجاب هستیم یا به دنبال عفاف و نسبت این دو نه برای خودمان روشن شده و نه برای مردم مان. در این فضای مبهم و مه آلود به نظر می رسد در عین حالی که آنها دلسوزی می کنند اما قاعدتا باید این اقدام ثمر چندانی نداشته باشد.
وی درباره اینکه آیا نوع اقدامات باعث عدم انسجام ملی نخواهد گردید، در حالی که بعد از جنگ مقام معظم رهبری بارها تاکید بر حفظ انسجام ملی داشته اند، بیان کرد: حتما حتما. ببینید امر به معروف و نهی از منکر به معنی برخورد نیست. یعنی برخوردی که باعث انشقاق اجتماعی باشد و یا گسل اجتماعی ایجاد کند. اشتباه بزرگ همین هست. ما بناست به خواهر یا برادر خودمان دلسوزانه و مشفقانه بگوییم که هنجارها را مراعات کنید چراکه جامعهتان آسیب میبیند، خانوادهتان آسیب میبیند. امر به معروف باید مهربانانه باشد. اگر به مهربانی و ادبیات کریمانه و ادبیات مشفقانه صحبتی با مردم شود و تذکری داده شود نه باعث گسل اجتماعی خواهد گردید و نه شقاق اجتماعی. اگر به طور مثال وقتی یک خانم یا آقایی غیبت میکنند من به آنها بگویم که چرا غیبت میکنید و کاری میکنید که بد مردم گسترش پیدا کند آیا این باعث شقاق اجتماعی خواهد گردید؟
عضو هیات علمی فرهنگ و پژوهشگاه اسلامی در پاسخ به این سوال که درباره حجاب ممکن هست نظر به اتفاقاتی که پیش از این افتاده هست جامعه پذیرای امر به معروف و نهی از منکر نباشد نظر شما در این باره چیست، تصریح کرد: بله، این درست هست و خواستم بگویم که در این مسئله باید درست ورود کرد اگر در این مسائل درست ورود کنیم و تذکر لسانی کریمانه بدهیم، دلسوز باشیم و نه دشمن کسی که اشتباه می کند و غافل شده هست، موثر خواهد گردید. امروز تصویری از زن درست کرده اند که تصور دختران ما این هست که این تصویر مثلا تصویر درستی هست و براساس آن تشخص اجتماعی اش در این هست که پوشش او مناسب نباشد و بدتر از آن بدن را نمایان کند، اما اگر از نگاه معقول به آن پرداخته شود و گفته شود که چه برنامه ای برای این زنان هست و این برنامه چه خطراتی برای آنها دارد، خود زنان ما آنقدر اهل معرفت هستند که به اصطلاح دامن به این برنامه ها نزنند.
حجت الاسلام بهجت پور تاکید کرد: عرض من این هست که اگر امر به معروف و نهی از منکر که تذکر لسانی هست، مودبانه و موقرانه و دلسوزانه صورت بگیرد موجب شقاق اجتماعی نیست. اما اگر این را تبدیل کنیم به اینکه باز پلیس بیاید و پلیس بگیرد و زندانی کنیم و هزینه برای نظام داشته باشد، اصلا به صلاح نیست.
دیدگاهها