به گزارش پول و تجارت به نقل از ایسنا، سالهاست که بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو با چالش تأمین کالاهای با کیفیت و معتبر روبهروست؛ بازاری که به گفته فعالان صنفی، در سایه واردات بیضابطه و نبود نظارت کافی بر تولید و محصولات موجود در بازار، عرصه را برای تولیدکنندگان و واردکنندگان واقعی تنگ کرده هست.
متاسفانه عدم نظارت سازماندهی شده بر بازار در کنار تعدد واردکنندگان و تولیدکنندگان، وضعیت را به سمت و سوی کشانده که توانایی تشخیص قطعات و لوازم یدکی با اصالت برای بسیاری دشوار شده هست و این در حالی هست که از اردیبهشت ۱۴۰۲ و پیرو قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر گردید تا واردات تنها از مسیر تخصیص ارز رسمی انجام شود، اما همچنان بخش قابل توجهی از کالاهای بیکیفیت و حتی تقلبی از مبادی رسمی یا غیررسمی وارد بازار خواهد گردید.
ضرورت بازنگری در نظام واردات قطعات خودرو
در این رابطه نیز، چندی پیش، سید احمد حسینی - رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران با انتقاد از واردات غیرتخصصی و لزوم ساماندهی بر بازار، بر ضرورت بازنگری در نظام واردات قطعات خودرو تأکید و خاطرنشان کرد: ترخیص کاران و کسانی که کار آنها صرفا واردات (غیر تخصصی) هست و به صورت تخصصی واردات انجام نمیدهند و احتمالا به چندین از رانتها نیز متصل هستند، به راحتی، میتوانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند.
به گفته وی بسیاری از کالاها و قطعات بی کیفیت و تقلبی توسط همین افراد وارد میشوند که در بازار وجود دارد و با قیمت کالاهای با کیفیت در بازار به فروش میرسند و سود تفاوت قیمت ارز آن به حدی زیاد هست که قابل تصور نیست.
یکی از مهمترین دغدغههای صاحبان و مالکان وسایل نقلیه، تامین قطعه و لوازم یدکی با کیفیت و به اصطلاحی اصلی بوده و حجم انواع قطعات مختلف و متفرقه در بازار قطعات و لوازم یدکی به حدی فراوان هست که تشخیص کیفیت را برای بسیاری با چالش روبرو ساخته هست
در طرف دیگر، طی سالهای اخیر، یکی از مهمترین دغدغههای صاحبان و مالکان وسایل نقلیه، تامین قطعه و لوازم یدکی با کیفیت و به اصطلاحی اصلی بوده و حجم انواع قطعات مختلف و متفرقه در بازار قطعات و لوازم یدکی به حدی فراوان هست که تشخیص کیفیت را برای بسیاری با چالش روبرو ساخته هست.
برای مثال، زمانی که تعمیرکار قصد تعویض قطعهای را داشته باشه گزینههای زیادی رو با قیمتهای مختلف مطرح انجام میدهد که دست شما را برای انتخاب قطعهای که قرار هست بر روی خودرو نصب شود، باز میگذارد.
حالا اگر شما قصد داشته باشید قطعه مورد نظر خود را به شخصه و از بورس قطعات تهیه کنید با حجم بزرگی از بستهبندیهای متنوع قطعات و لوازم یدکی با قیمتهای مختلف روبرو میشوید که تشخیص اصلی بودن یا اصالت کیفیت آن، حتی برای خیلی از متخصصین هم دشوار هست.
برای پیدا کردن پاسخ این سوالات به بورس لوازم یدکی و قطعات خودرو در خیابان چراغ برق رفتیم تا بپرسیم چرا برای هر قطعه این حجم از برندها، بستهبندیها، کیفیت و قیمتهای مختلف وجود دارد و علت آن را جویا شدیم.
جعبه سازی قطعات بی کیفیت در جعبه قطعات با برندهای معتبر
یکی از فروشندگان قدیمی و با سابقه در این بازار بیان میکند: بخش مهمی از اینکه چرا قطعات تولیدی و موجود در بازار با چندین قیمت و کیفیت مختلف در بازار وجود دارد، به وزارت صمت و نظارت بازرسان واحدهای تولیدی باز میگردد که اجازه خروج کالا را برای مصرف در بازار میدهند به طوری که انواع و اقسام قطعات با کیفیتهای مختلف در بازار وجود دارد و اگر واحدهای نظارتی که استانداردهای بیشتری را در نظر بگیرند و قیمت نیز در کنترل وزارتخانه باشد، امکان دارد بیان کرد که با مشکلات کمتری در این رابطه روبرو خواهیم قرار دارای بود.
به گفته این عضو اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در گذشته تنها تعداد انگشت شماری کارخانه و واحد تولیدی وجود دارای بود که با یکدیگر در رقابت بر سر کیفیت و قیمت بودند، اما امروز در این حوزه صدها واحد تولیدی ریز و درشت وجود دارد که همین موضوع باعث خواهد گردید که دیگر رقابت سالمی بر سر کیفیت و قیمت شکل نگیرد.
این فعال صنفی خاطرنشان کرد: در کنار مسائلی که گفته گردید، واردات بی رویه با قیمتها و کیفیتهای پایین به این مسئله شدت بخشیده و متاسفانه چندین از فعالان سودجو نیز جعبه سازی قطعات بی کیفیت در جعبه قطعات با برندهای معتبر و با کیفیت را انجام داده و مردم نیز از این مسئله اطلاعی ندارند که همین موضع به اعتبار این بازار ضربه شدیدی وارد کرده هست.
به گفته وی متاسفانه هر محصول و قطعهای با هرگونه کیفیت، با یک شناسه کالایی وارد کشور خواهد گردید. برای مثال، بهترین قطعات وارد شود، یک کد شناسه وارداتی اخذ انجام میدهد و یک جنس بی کیفیت درجه چندم نیز همان کد شناسه وارداتی دریافت انجام میدهد که نشان میدهد در این جا تفکیکی برای کیفیت کالا انجام نشده هست.
وی در پایان بیان کرد: چندین زمانها به خصوص غروب، شاهد آن هستیم که چندین از جعبههای چینی در تعداد بسیار بالایی در سطلهای زباله انداخته شده و صبح قطعات درون آن جعبهها در بسته بندی قطعات کرهای به مردم عرضه خواهد گردید.
فروشندگانی که نه آدرس مشخصی دارند ، نه مالیاتی پرداخت میکنند!
در ادامه یکی دیگر از فروشندگان با انتقاد از ظهور قطعه فروشی به صورت اینترنتی و در بستر فضای مجازی و عدم توانایی نظارت بر محل فروش این افراد و اصالت سنجی قطعات بیان کرد: متاسفانه چندین از فعالان این صنف، در محلهایی فعالیت میکنند که نه آدرس مشخصی از آنها وجود دارد و نه مالیاتی پرداخت میکنند و هیچ تخصصی در این زمینه ندارند.
بی شک ادامه این روند، در شرایطی که بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو با چالشهای زیادی روبرو هست بیش از هر زمانی، به زیان مصرف کننده نهایی و در کنار آن به زیان فروشندگان قطعات با کیفیت منجر خواهد گردید و اگر فکری به حال ساماندهی این بازار نشود، در بر همان پاشنه قبلی میچرخد.
دیدگاهها