توضیح مهم جایگاهداران درباره تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین
کد خبر : ۸۱۴۳۳۷
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۹
-
زمان : ۱۵:۴۷
|
دسته بندی: اسلایدر

توضیح مهم جایگاهداران درباره تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین

پول و تجارت: سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت بیان کرد: بر اساس جلسات کارشناسی که داشتیم، به این نتیجه رسیده ایم و خوشبینیم که دولت نیت اش این نیست که با ابزار جداسازی هزینه حق العمل و هزینه توزیع، قیمت بنزین را بالا ببرد.

به گزارش پول و تجارت به نقل از تسنیم، رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور در بیان کرد وگویی تلویزیونی اظهار دارای بود: مصوبه اخیر هیئت وزیران، مصوبه خوبی از لحاظ کارشناسی هست، چرا که با لحاظ تمامی موارد در اقتصاد کشور، حوزه انرژی و سوخت، یک مصوبه ای تدوین شده که در آن تحت عنوان راهبردها، مشارکت تمامی دستگاه ها را هدفگذاری کرده هست.

 وی افزود: در این مصوبه موارد مختلفی ذکر شده شامل مباحثی در خصوص کاهش قاچاق سوخت، ساماندهی سهمیه ها بر اساس پیمایش واقعی و اینکه همچون گذشته به صورت سالیانه قیمت سوخت افزایشی مبتنی بر تورم داشته باشد و دیگر شاهد جمع شدن فنر قیمتی نباشیم، همینطور به مبحث سی ان جی و متنوع سازی سبد سوخت و اسقاط ناوگان فرسوده توجه شده هست.

نواز با بیان اینکه این مصوبه برای اجرا نیاز به کمک دارد و کارشناسان باید در مورد آن نظر بدهند، بیان کرد: الان به ازای هر لیتر فروش گازوئیل که بیشتر فروش آن به قیمت ۳۰۰ تومان در هر لیتر هست، دریافتی که جایگاه از مصرف کننده دارد ۳۰۰ تومان هست و دولت ۸۵ تومان هم به ازای هر لیتر به جایگاه می دهد که صرفا با ۳۸۵ تومان در لیتر، فقط هزینه توزیع جبران شود؛ هزینه حمل و مالیات و انتقال در کالای گازوئیل با فرض اینکه نرخ کالای گازوئیل را صفر در نظر بگیریم، در خصوص توزیع گازوئیل به ازای هر لیتر چندین هزار تومان فقط با هزینه های بومی، نه قیمت جهانی و منطقه ای، دولت زیان می دهد.

وی ادامه داد: در مورد بنزین هم نظر به اینکه اکثریت فروش بنزین به نرخ ۱۵۰۰ تومان هست، درآمد دولت به ازای هر لیتر بنزین زیر ۲۰۰ تومان هست.

سخنگوی صنف جایگاهداران خاطرنشان کرد: اگر قیمت ها واقعی سازی بشود و نرخ کالای بنزین را صفر درنظر نگیریم، دولت در توزیع بنزین هم زیان ده هست.

وی افزود: در سالیان گذشته بعد از اجرای خیلی بد در سال ۹۸، فنر قیمتی همینطور فشرده نگه داشته شده، وقتی درآمد دولت از فروش سوخت حداقل ها را تأمین نمی کند، با بخش خصوصی، توزیع، انتقال و حمل، انقباضی برخورد می شود و انتظار این هست وضعیت را تحمل کنند یعنی حق العمل واقعی سازی نشود و با تأخیر انجام شود، این تحمل می شود اما آسیب های پشت آن شامل تعدیل نیرو، و دیر شدن تعمیرات و به روزسازی تجهیزات را کسی نمیبیند.

نواز در پاسخ به اینکه آیا طبق مصوبه هیئت وزیران که ذکر کرده هزینه کارمزد جایگاه ها از مصرف کننده نهایی اخذ شود به معنای افزایش نرخ بنزین هست؟، تصریح کرد: اشاره به حق العمل جایگاه ها در این بند از مصوبه کاملا تخصصی هست و اصلا آن بند اشاره به افزایش نرخ بنزین نمی کند، توضیح آن بند از مصوبه هیئت وزیران این هست که اگر زمانی دولت قیمت بنزین و گازوئیل را افزایش داد، این تفکیک را در قیمت سوخت و قیمت حق العمل جایگاه ها و هزینه حمل لحاظ خواهد کرد.

وی ادامه داد: سال که عوض می شود، به جای اینکه جایگاه ها از ابتدای فروردین بتوانند هزینه های حق العمل خود را بگیرند، برای همین جداسازی، ۶ ماه زحمت می کشیم، دولت به این نتیجه رسیده که باید شفاف شود؛ الان هم حق العمل جایگاه ها و هزینه حمل از مصرف کننده نهایی دریافت می شود اما تفکیک آن مشخص نیست و ما باید هر ساله، هزینه ها و آنالیز را ارائه دهیم تا مشخص و جداسازی شود اما بر اساس مصوبه جدید، از ابتدا هزینه ها مشخص و این جداسازی صورت می گیرد.

سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت خاطرنشان کرد: بر اساس جلسات کارشناسی که داشتیم، به این نتیجه رسیده ایم و خوشبینیم که دولت نیت اش این نیست که با ابزار جداسازی هزینه حق العمل و هزینه توزیع، قیمت بنزین را بالا ببرد.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه