در ادامهی کشمکشهای جهانی بر سر سیاستهای انحصاری اپل، گروهی از کاربران چینی بار دیگر این شرکت را هدف شکایت رسمی قرار دادهاند. موضوع شکایت، همان چیزی هست که از سالها قبل صدای توسعهدهندگان و کاربران را در کشورهای مختلف درآورد: کارمزدهای بالای اپ استور و محدودیتهای شدید در سیستم پرداخت.
سال گذشته اپل موفق گردید از شکایتی که به سال ۲۰۲۱ بازمیگشت و به اتهام دریافت کارمزد بیشازحد در اپ استور مطرح شده قرار دارای بود تبرئه شود. در آن پرونده، یکی از مشتریان چینی ادعا کرده قرار دارای بود که کارمزد ۳۰ درصدی اپاستور باعث افزایش قیمت اپها نسبت به نسخههای اندرویدی شده هست. اما دادگاه مالکیت فکری شانگهای نظر دیگری دارای بود.
قضات اعلام کردند کارمزد اپل تفاوت چشمگیری با کارمزد سایر فروشگاههای اپلیکیشن ندارد و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این هزینهها مستقیماً باعث گرانی برای مصرفکننده شدهاند. بااین حال، وکلای شاکی اعلام کردند قصد دارند درخواست تجدیدنظر بدهند؛ پروندهای که هنوز هم در جریان هست.
اکنون در شرایطی متفاوت و تحت فشارهای نظارتی جدید در بازار جهانی، یکی از وکلای همان پرونده، شکایت جدیدی علیه اپل مطرح کرده هست. طبق گزارش رویترز، این شکایت جدید به نمایندگی از ۵۵ کاربر چینی آیفون و آیپد ثبت شده و ادعا انجام میدهد اپل در چین انحصار کامل توزیع اپلیکیشنهای iOS را در میتواند؛ درحالی که در بازارهای غربی و بهویژه تحت فشار اتحادیهی اروپا و ایالاتمتحده، اجازهی استفاده از فروشگاهها و روشهای پرداخت جایگزین را داده هست.
شکایت علیه اپل که به «ادارهی نظارت بر بازار چین» ارائه شده هست، اپل را به چندین رفتار انحصارطلبانه متهم انجام میدهد:
خانواده ما
دیدگاهها