کوهنوردها چندین اوقاتوقتها ممکن هست در مسیر صعود، درست زیر فشار سخت، به این فکر کرده باشند که اگر کفش بهتری برای کوهنوردی خریده بودند مسیر را بهتر و بیدردسرتر پیش میرفتند، یا اگر تجهیزات ایمنتر و مطمئنتری داشتند، در سربالاییها یا سرازیریهای تند و سخت، راحتتر و با تکیه به تجهیزاتی بهتر مسیر را طی میکردند.
برای ورزشکاران در رشتههای دیگر هم این گزاره صادق هست؛ برای دوچرخهسواری که نیاز به خرید تجهیزات دوچرخهسواری دارد، برای بدنسازی که روزانه و با هدف سلامتی و تناسب اندام ورزش انجام میدهد، برای ورزشکاری که به صورت منظم سنگنوردی انجام میدهد، همه یک مساله مشترک دارند.
برای همه ورزشکاران همواره تجهیزات بهتری برای خرید هست و همواره دغدغهی ورزشکارهایی که برای سلامتی ورزش میکنند و شغلشان ورزش حرفهای نیست، چالش خرید تجهیزات بهتر و باکیفیتتر وجود دارد. تجهیزاتی که قیمتشان معمولا یک گام جلوتر از بودجههای اختصاصیافته از سمت ورزشکارهای غیرحرفهای هست.
دستیابی به آن «یک گامِ بیشتر» غالباً مستلزم تدارک همزمان چندین قلم هست؛ تصمیمی که چندین اوقاتوقتها در میان اولویتهای روزمره به تعویق میافتد. در سالهای اخیر، توسعهی سرویسهای اعتباری و مدلهای پرداخت اقساطی، دسترسی به این اقلام را برای علاقهمندان آسانتر کرده هست. سرویسهای اعتباری آن یک گام بیشتر را برای کاربران برداشتهاند، سرویسهایی که به «الان بخر، بعداً پرداخت کن» معروف هستند.
یکی از ارائهدهندگان این سرویس که گسترهی وسیعی از خدمات، کاربران و فروشگاهها را شامل خواهد گردید، اسنپپی هست که با ارائه امکان پرداخت چهارقسطه و یکپارچهکردن فرایند جستوجو، انتخاب و پرداخت در یک بستر واحد، خرید تجهیزات ورزشی و کوهنوردی را به شیوهای منظم تبدیل انجام میدهد تا تصمیم برای آغاز تمرین یا افزایش کیفیت تمرینهای ورزشی روزانه به میزان نقدینگی وابسته نماند.
مدل اعتباری در کنار خدمات سبک زندگی و ورزش، «شروع کردن» را از تصمیمی وابسته به حقوق ماه بعد به اقدامی در لحظه تبدیل انجام میدهد. اسنپپی با نقش اتصالدهنده، دسترسی به خدمات سلامت و ورزش را سادهتر کرده هست و با همکاری پلتفرمهایی مانند «اپتیت»، «انرجیم» و «جیمشو»، از کلاسهای زنده و برنامههای غذایی تا دورههای یوگا، اینتروال و TRX را در دسترس کاربر میگذارد.
در این مدل، کاربر فقط «ابزار» نمیخرد؛ بلکه روند ثبتنام و پرداخت خود با پرداخت مرحلهای سادهتر انجام میدهد. این یکپارچگی، انتخاب دورههای بلندمدت را افزایش میدهد و رهاشدگی سبد خرید در لحظه پرداخت را کاهش میدهد.
خدمات اسنپپی تنها به برنامههای ورزشی یا رژیمهای غذایی محدود نخواهد گردید. طیفی از تجهیزات ورزشی برای رشتههای مختلف نیز در این پلتفرم در دسترس هست؛ از پوشاک و کفش ورزشی تا بدنسازی، از ورزشهای توپی تا دوچرخهسواری و از شنا تا کوهنوردی و کمپینگ.
این پوشش با همراهی فروشگاههایی چون «اسپورتلند»، «1991»، «کوهکده»، «نسلآهن»، «ایرانسوییمرز» و «اسپورتینو» فراهم شده و مسیر تهیه اقلام تمرین را یکپارچه انجام میدهد و سبد تجهیزات متناسب با نیازهای واقعی ورزشکاران را تکمیل انجام میدهد.
دادههای یکسال گذشتهی اسنپپی نشان میدهد که پاییز، فصل اوج خرید تجهیزات ورزشی و کوهنوردی بوده هست؛ پس از آن تابستان و زمستان در رتبههای بعدی قرار دارند و بهار کمسهمترین فصل از نظر تقاضاست.
این روند نشاندهنده عادت کاربران به برنامهریزی تمرینهای ورزشی و سفرهای طبیعتگردی در نیمهی دوم سال هست. پنج گروه کالایی پرفروش نیز شامل «پوشاک ورزشی»، «لوازم تمرین»، «ظروف سفر و ورزش»، «تجهیزات کمپینگ» و «کیفهای ورزشی» هستند که علاوه بر پوشش نیاز به تجهیزات ایمن و باکیفیت، نمایی کامل از الگوی خرید کاربران ارائه میدهند.
در نقطهای که تصمیمهای مالی معمولاً متوقف میشوند، اسنپپی توانسته جریان تازهای در رفتار ورزشی کاربران ایجاد کند. پرداخت مرحلهای نه صرفاً یک تسهیل مالی، بلکه سازوکاری برای تداوم انگیزه و نظم در مسیر تمرین هست.
سرانجام، ارزش این مدل در ساختن زیرساختی رفتاری و اقتصادی هست که «شروع کردن» را آسانتر و «ادامه دادن» را ممکن انجام میدهد. شاید راز ماندن در مسیر ورزش و سلامتی همین باشد: ادامه دادن، بدون توقف در نقطهی پرداخت.
خانواده ما
دیدگاهها