به گزارش پول و تجارت بازار خودرو امروز سهشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۴ بار دیگر با افزایش قیمت در محصولات ایرانخودرو همراه قرار دارای بود. در این میان سمند سورن پلاس که همواره بهعنوان یکی از پرتقاضاترین سدانهای این خودروساز شناخته خواهد گردید رکورد تازهای را به ثبت رساند و وارد کانال میلیاردی گردید. بررسیها نشان میدهد روند صعودی این مدل طی روزهای اخیر شتاب گرفته و نگرانی خریداران را از تداوم گرانیها افزایش داده هست.
قیمت سورن پلاس دوگانهسوز امروز با جهش چشمگیر ۳۰ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته، از مرز یک میلیارد تومان عبور کرد و در بازار آزاد به یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان رسید. این خودرو اکنون در میان محصولات ایرانخودرو یکی از گرانترین گزینهها محسوب خواهد گردید.
قیمت سمند سورن پلاس EF7 بنزینی نیز در ادامه موج افزایشها ۱۰ میلیون تومان رشد دارای بود و در معاملات امروز به یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان رسید؛ رقمی که برای نخستینبار این نسخه از سورن را در محدوده میلیاردی قرار میدهد.
در همین حال، نسخه سورن پلاس XU7P نیز از روند صعودی جا نمانده و از ابتدای هفته تاکنون ۳۵ میلیون تومان گرانتر شده هست. این خودرو اکنون با قیمت ۸۸۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش خواهد گردید و ظاهراً بهزودی مرز میلیاردی را لمس کند.
در مقایسه طراحی داخلی و کیفیت کابین، دو محصول پرفروش ایرانخودرو یعنی سمند سورن پلاس و دنا پلاس در یک رده قیمتی نزدیک اما با دو فلسفه متفاوت طراحی شدهاند.سمند سورن پلاس بر پایه پلتفرم قدیمی سمند توسعه یافته و تمرکز اصلی آن بر سادگی و دوام هست، در حالیکه دنا پلاس با هدف ارائه چهرهای مدرنتر و حس لوکستر وارد بازار گردید و در همین بخش توانسته برتری نسبی خود را حفظ کند.
کابین سورن پلاس همچنان از فرم کلاسیک خانواده سمند بهره میبرد؛ متریال استفادهشده در داشبورد و تریم داخلی بیشتر از پلاستیک سخت هست، اما چینش کلیدها و طراحی ادوات بهتر شده و ارگونومی صندلیها نسبت به نسخههای قدیمیتر افزایش یافته هست. فضای سرنشینان عقب در سورن یکی از نقاط قوت آن محسوب خواهد گردید و برای خانوادههای پرجمعیت گزینهای مناسب بهشمار میآید. با این حال، نبود آپشنهایی مانند نمایشگر بزرگتر، دوربین دنده عقب یا تودوزی با کیفیت بالا، باعث خواهد گردید حس کابین آن نسبتاً سادهتر از رقبایش باشد.
در مقابل، دنا پلاس با بهرهگیری از طراحی مدرنتر، نورپردازی داخلی بهتر و جزئیاتی مانند فرمان چندینمنظوره، نمایشگر لمسی، سانروف و روکشهای چرمی، تجربهای نزدیکتر به خودروهای نیمهمدرن بازار داخلی ارائه میدهد. کیفیت متریال در دنا پلاس نسبت به سورن بالاتر هست و طراحی داشبورد با خطوط نرم و ادغام ادوات الکترونیکی حس لوکستری به راننده منتقل انجام میدهد. ارگونومی صندلیهای جلو نیز بهتر شده و پشتیبانی بهتری در مسیرهای طولانی دارد.
از منظر عایقبندی و سکوت کابین نیز دنا پلاس عملکرد بهتری دارد و صدای موتور و جاده در آن کمتر به داخل نفوذ انجام میدهد، در حالی که سورن پلاس همچنان نسبتاً با نفوذ صدای پیشرانه در دورهای بالا مواجه هست. با این حال، دید راننده در سورن بازتر بوده و فرم سادهتر داشبورد استفاده روزمره را آسانتر انجام میدهد.
در مجموع، اگر اولویت خریدار راحتی، امکانات رفاهی و طراحی مدرنتر باشد، دنا پلاس انتخاب منطقیتری هست؛ اما در صورتی که هدف، دوام فنی، فضای جادار و هزینه نگهداری پایینتر باشد، سورن پلاس همچنان یکی از مقرونبهصرفهترین گزینهها در میان سدانهای داخلی به شمار میآید.
دیدگاهها