به گزارش پول و تجارت به نقل از ایسنا، در مراسم بیست و نهمین دوره آیین روز ملی صادرات که امروز (سهشنبه - ۲۹ مهر ۱۴۰۴) برگزار گردید، محمدعلی دهقاندهنوی - رئیس سازمان توسعه تجارت ایران - ضمن تبریک این روز به صادر کنندگان اظهار کرد: امروز را بهانهای قرار دادیم تا یادآور شویم که توسعه صادرات غیر نفتی، اصلیترین عامل توسعه اقتصادی کشور هست و صادرکنندگان اصلیترین عامل پیوند میان بازار ایران و بازارهای جهانی هستند.
او در ادامه صحبتهای خود بیان کرد: سال گذشته که اولین سال فعالیت دولت چهاردهم قرار دارای بود، ما موفق شدیم رکورد ۱۵.۶ درصدی رشد و رقم حدودا ۵۸ میلیارد دلار را در صادرات به ثبت برسانیم. در ابتدای سال جاری به خاطر مشکلاتی مثل قیمت محصولات فولادی و پتروشیمی و جنگ ۱۲ روزه، شاهد رشد منفی بودیم، اما موفق شدیم در پایان شش ماه اول سال به رقم ۲۶ میلیارد دلار برسیم که همان سال قبل هست. امیدواریم در پایان سال رشد مثبت نیز ثبت کنیم.
معاون وزیر صمت با بیان اینکه سه راهکار برای بهبود شرایط صادرات کشور وجود دارد، توضیح داد: ما باید سه استراتژی تسهیل و رفع موانع صادرات، توسعه تجارت آزاد و ترویج صادرات محوری را در دستور کار قرار دهیم.
او با بیان اینکه شورای عالی صادرات و کمیته تهاتر به منظور رونق بخشی به صادرات غیر نفتی احیا گردید و بازارچههای مرزی و تجارت مرزی را رونق دادهایم، تصریح کرد: در سال اخیر کارتهای بازرگانی را ساماندهی کردیم و مشکلات ورود موقت با همکاری گمرک رفع گردید. نیز ۹ پایانه صادراتی در کشور راهاندازی شده هست. جایگاه شرکتهای مدیریت صادرات را نیز برای صادرکنندگان خرد احیا کردیم و نیز موافقتنامههای آزاد و ترجیحی را با کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا، آفریقا و ... بهمنظور تسهیل و رونق بخشی به صادرات پیش میبریم.
در ادامه نیز صمد حسنزاده - رئیس اتاق بازرگانی ایران - اظهار کرد: صادرات یعنی نمایش چهره ایران در بازارهای جهان. با وجود همه مشکلات صادرکنندگان ما تلاش میکنند تا تحریمها را کنار زده و به پایداری ارزی و تجاری کشور کمک کنند. امیدواریم با جلسات کارگروه بانک مرکزی و اتاق بازرگانی ایران، شاهد ساماندهی و بهبود هر چه بیشتر شرایط کشور برای توسعه تجارت باشیم.
او با تاکید بر اهمیت عبور تاجران از صادرات مواد خام کشور، تصریح کرد: در حالی که بازارهای کشورهای همسایه ظرفیت بالایی برای صادرات دارند، متاسفانه مشکلات زیرساختی و گمرکی از اصلیترین موانع تجارت هستند. برای انکه بتوانیم شاهد توسعه تجارت باشیم باید به موضوعاتی مثل هدفمند سازی مقررات در تمامی کریدورهای کشور، تقویت ابزارهای مالی و صادراتی و ارتقاء استاندارهای برندهای ایرانی توجه کنیم. ما باید با گامی واقعگرایانه پیش برویم تا به موفقیت برسیم.
او در پایان صحبتهای خود بیان کرد: باید نگاه صادرات محور در تمام ساختار اقتصادی کشور نهادینه شود و نمیشود وظیفه سنگینی مثل توسعه تجارت بر عهده یک وزارتخانه باشد، بلکه باید تمامی دستگاههای دولتی برای رشد این بخش تلاش کنند.
دیدگاهها