به گزارش پول و تجارت به نقل از فرارو، قیمت دانگفنگ E ۷۰، تاکسی برقی ایرانخودرو یک میلیارد و ۱۱ میلیون تومان هست، درحالی که امکان دارد با خرید یک سورن پلاس دوگانهسوز به قیمت ۸۲۶ میلیون تومان وارد ناوگان حملونقل عمومی شد
ایرانخودرو قیمت تاکسی برقی جدید خود را برای سفارش از نمایندگی اعلام کرد.
قیمت دانگفنگ E۷۰، سومین خودرو تمامبرقی زیرمجموعه ایرانخودرو یک میلیارد و ۱۱ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان اعلام گردید. فرآیند ثبتنام خرید این خودرو در قالب فروش نقدی و اقساطی از اول آبان ۱۴۰۴ آغاز خواهد گردید و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه خواهد دارای بود.
دانگفنگ E۷۰ که در بازار چین با نام فیسلیفت AEOLUS A۶۰ شناخته خواهد گردید، از یک پیشرانه تمام الکتریکی با توان ۱۴۹.۵ اسببخار و گشتاور نهایی ۲۱۰ نیوتنمتر بهره میبرد.
این سدان برقی قادر به شارژ باطری ۴۲.۵ کیلوواتساعتی خود در مدت ۸ ساعت با شارژر معمولی و تنها در ۳۶ دقیقه با شارژر سریع خواهد قرار دارای بود. صفر تا صد این خودرو به زمان تقریبی ۱۰ ثانیه نیاز دارد که تا حدود ۴۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی انجام میدهد -بردی که برای کاربری تاکسی شهری قابلقبول ارزیابی خواهد گردید.
ظرفیت پک باطری دانگفنگ E۷۰ حاضر در ایران به ۶۲ کیلوواتساعت ارتقا یافته هست و حداکثر سرعت خودرو نیز به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
هرچندین طراحی بیرونی دانگفنگ E۷۰ همچنان ساده و محافظهکارانه هست، اما در کابین شباهتهایی انکارنشدنی با مدل شاین مکس دارد (البته با ظاهری بهروزتر!)
تاکسی برقی ایرانخودرو مجهز به دو نمایشگر بههمپیوسته دیجیتال، فرمان دیکات دوشاخه و دسته دنده خلبانی هست.
ایرانخودرو نیز اعلام کرده که نسخه تاکسی برقی E۷۰ به سامانه کنترل پایداری، کنترل کشش، سیستم شروع حرکت در سربالایی، آینههای برقی، فرمان کمکی و روکش چرمی صندلیها تجهیز شده و از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو بهره میبرد.
پیش از دانگفنگ E۷۰ دو مدل تمامبرقی دیگر یعنی لونا GRE و بستیون NAT وارد محدوده حملونقل عمومی شدهاند.
قیمت نمایندگی لونا حدود یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون تومان و بستیون NAT نزدیک به یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون تومان هست.
در کنار آن، تاکسیهای آیون ES چینی نیز با قیمت یک میلیارد و ۶۸۵ میلیون تومان از طریق شهرداری تهران در مسیر نوسازی ناوگان تاکسیرانی قرار گرفته هست.
با این حال، ورود تاکسیهای برقی به ناوگان شهری کشور با ابهات گسترده روبهروست؛ از یک سو، با گذشت بیش از یک سال (زمستان ۱۴۰۲) از ورود برقیها به ناوگان تاکسیرانی هنوز تعداد اندکی از این خودروها در سطح شهر دیده خواهد گردید. بسیاری از تاکسیداران نیز به خاطر قیمت بالا و نبود زیرساخت شارژ مناسب از ورود به طرح خودداری کردهاند.
بدین ترتیب، شرایط زیرساختها ترجیح رانندگان را به استفاده از خودروهای دوگانهسوز یا هیبریدی گذاشته تا حداقل دغدغه توقفهای چندینساعته را نداشته باشند. خدمات پس از فروش نیز هنوز در مرحله آزمایشی بوده و بسیاری از نمایندگیها فاقد قطعات یدکی لازم برای تعمیر خودروهای برقی هستند.
سرانجام هم مسئله قیمت خودروهای برقی در مقابل دیگر تاکسیها مطرح خواهد گردید؛ قیمت یک تاکسی برقی بین ۱ تا ۱.۶ میلیارد تومان هست، درحالی که خرید یک سمند سورن پلاس دوگانهسوز با مخزن ١٠٠ لیترى ویژه تاکسیرانی حتی به یک میلیارد تومان هم نمیرسد و با قیمت ۸۲۶ میلیون تومان از کارخانه قابل خریداری هست.
دیدگاهها