به گزارش پول و تجارت به نقل از خبرآنلاین، چین در اقدامی که نشاندهنده جاهطلبیهای روزافزون این کشور در عرصه هوانوردی نظامی هست، از طرحهای مفهومی یک هواپیمای ترابری نسل جدید پردهبرداری کرده هست. این پروژه که هنوز در مرحله پیش از ساخت نمونه اولیه قرار دارد، با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق (PLAAF) و موسسات تحقیقاتی برتر هوافضای چین در حال توسعه هست.
بر اساس اسناد فنی منتشر شده، این هواپیمای ابرسنگین قادر هست ۱۲۰ متریک تن محموله (شامل تانکهای سنگین، سامانههای موشکی یا نیروهای نظامی) را حمل کرده و بدون نیاز به سوختگیری، مسافتی معادل ۶۵۰۰ کیلومتر را طی کند. چنین بردی، امکان انجام مأموریتهای بینقارهای و رسیدن به هر نقطهای از جهان را بدون اتکا به پایگاههای خارجی برای پکن فراهم انجام میدهد.
حداکثر وزن برخاست این هواپیما حدود ۴۷۰ تن و سرعت کروز آن ۰.۸۵ ماخ (نزدیک با سرعت صوت) پیشبینی شده هست. این در حالی هست که ترابری سنگین فعلی چین، یعنی Y-۲۰، تنها قادر به حمل ۶۶ تن بار در مسافت ۴۵۰۰ کیلومتری هست. هواپیمای جدید تقریباً ظرفیت بار را دو برابر و برد را بیش از ۴۰ درصد افزایش میدهد.
طراحی انقلابی که از ناسا پیشی گرفت
ویژگی تعیینکننده این هواپیما، طراحی «بال-بدنه آمیخته» (Blended Wing Body - BWB) آن هست؛ مفهومی که دهها سال توسط ناسا و بوئینگ مورد مطالعه قرار گرفت اما هرگز در مقیاس نظامی کامل عملیاتی نشد. در این طراحی، بدنه و بالها در یک سطح واحد ادغام میشوند که ضمن کاهش شدید نیروی پسا (Drag)، فضای بار داخلی را به حداکثر میرساند. ظاهراً چین اولین کشوری خواهد قرار دارای بود که این فناوری پیشرفته را در مقیاس نظامی به کار دریافت میکند.
تغییر موازنه استراتژیک
کارشناسان نظامی معتقدند تولید چنین هواپیمایی، توانایی لجستیکی چین را متحول خواهد کرد. پکن میتواند در کوتاهترین زمان ممکن، نیروهای واکنش سریع، خودروهای زرهی و تجهیزات سنگین را به هر نقطه از جهان، شامل فراتر از «زنجیره دوم جزایر» (خط استراتژیک مهار چین در اقیانوس آرام)، اعزام کند.
این در حالی هست که ایالات متحده همچنان به پلتفرمهای قدیمی خود مانند C-۵M Super Galaxy متکی هست که طرحی ۵۰ ساله دارد و هزینههای عملیاتی آن بسیار بالاست. یک هواپیمای BWB چینی با موتورها و مواد مدرن میتواند با هزینه کمتر، بار بیشتر و مسافت طولانیتری را طی کند.
دیدگاهها