به گزارش پول و تجارت گروه آب و انرژی: مصطفی رجبی مشهدی معاون وزیر نیرو در گفتگو با بازار در پاسخ به این سوال که که چه تعداد قطعه در این صنعت استفاده میشه و تقریبا چند درصد آنها در داخل تولید و چقدرش وارد می شود؟ گفت: بسته به نوع فناوری نیروگاه های حرارتی که شامل نیروگاه های گازی، سیکل ترکیبی و بخار و همچنین ظرفیت نیروگاه کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس و سازنده آن متفاوت است.
او ادامه داد: به عنوان مثال یک توربین گازی سایز بزرگ رایج در کشور حدود ۷۰۰۰ قطعه منحصر به فرد دارد که با احتساب سایر بخش های نیروگاه همچون تجهیزات کمکی bop صدها هزار قطعه در یک نیروگاه بکار رفته است. از این تعداد بیش از ۹۰ درصد از قطعات میتوان گفت در داخل کشور تولید می شود.
به گفته معاون وزیر نیرو، در تجهیزات با فناوری های بالا نظیر توربین، ترانسفورماتور، کلیدها و تجهیزات اندازه گیری به خودکفایی کامل نزدیک شده ایم. به عنوان مثال در برخی نیروگاههای قدیمی کشور دیگر هیچ منبع جهانی جهت تامین قطعات وجود ندارد و با تلاش و تحقیق و توسعه شرکت های دانش بنیان داخلی قطعات در داخل کشور خودمان ساخته شده و حتی با کیفیتی بالاتر از نمونه های اصلی مورد بهره برداری قرار می گیرند.
رجبی مشهدی درباره میزان واردات تجهیزات مورد نیاز صنعت برق نیز گفت: در حوزه ساخت داخل صنعت نیروگاهی دانش فنی مورد نیاز جهت ساخت اکثر قطعات وجود دارد منتهی در برخی حوزه ها بدلیل ملاحظات صرفا اقتصادی همچنان قطعاتی به میزان محدود وارد می شود.
برنامهریزی شده حدود ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی تا اوج بار امسال، نسبت به اوج بار سال گذشته، وارد مدار شود. این افزایش ظرفیت میتواند به کاهش فشار در دوره اوج مصرف کمک کند
او در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه های وزارت نیرو برای گذر از پیک تابستان نیز گفت: وزارت نیرو برنامهای با عنوان «۱۴ مگاپروژه» را به شرکتهای زیرمجموعه ابلاغ کرده و چند محور اصلی را دنبال میکند. یکی از مهمترین محورها، افزایش ظرفیت تولید است؛ بهطوری که برنامهریزی شده حدود ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی تا اوج بار امسال، نسبت به اوج بار سال گذشته، وارد مدار شود. این افزایش ظرفیت میتواند به کاهش فشار در دوره اوج مصرف کمک کند.
او با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۲۰ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی برای تولید حداکثری در تابستان باید انجام شود، گفت: عدم تعمیرات به موقع نیروگاه ها می تواند هزینه های گزافی را به نیروگاه داران تحمیل کند.
ظرفیت تجدید پذیرها ها ۴ برابر شد
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین ادامه داد: توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر، بویژه خورشیدی، نیز در دستور کار قرار دارد. طبق آمار ارائهشده، ظرفیت تجدیدپذیر کشور از ابتدای دولت از حدود ۱۲۵۰ مگاوات به بیش از ۴۶۵۰ مگاوات رسیده است؛ یعنی در عمل نزدیک به چهار برابر شده است. این رشد برای تنوعبخشی به سبد تولید برق مفید است، هرچند ماهیت تولید تجدیدپذیرها وابسته به شرایط تابش و باد است و باید در برنامهریزی شبکه، این محدودیتها نیز دیده شود.
او همچنین از برخورد جدی با مشترکان بد مصرف خبر داد و افزود: با توسعه هوشمندسازی در وزارت نیرو و شرکت توانیر، امکان شناسایی مشترکان بدمصرف و پرمصرف فراهم شده است؛ تاکنون حدود هفت میلیون کنتور هوشمند نصب شده و تلاش برای افزایش این تعداد ادامه دارد.
معاون وزیر نیرو، بخش خانگی را یکی از تعیینکنندهترین بخشها در مدیریت پیک تابستان دانست و گفت: با اقداماتی مانند اجرای پویش تنظیم دمای وسایل سرمایشی روی ۲۵ درجه، برنامههای آموزشی و اطلاعرسانی، پیشبینی میشود خانوادهها بتوانند با اقداماتی ساده، دستکم ۱۰ درصد در مصرف برق صرفهجویی کنند. اهمیت این عدد از آن جهت است که حتی کاهش محدود مصرف در بخش خانگی، در مقیاس ملی میتواند بخش قابل توجهی از فشار شبکه را کم کند. به بیان دیگر، اگر مصرف خانگی در ساعات اوج بار کنترل شود، امکان تأمین برق پایدار برای سایر بخشها، بویژه بخشهای مولد و صنعتی، افزایش خواهد یافت.
دیدگاهها