به گزارش پول و تجارت سید محمدرضا هاشمی روز شنبه در نشست شورای معادن خراسان جنوبی با قدردانی از سازمان نظام مهندسی معدن، اظهار کرد: انتظار میرود این مجموعه بیش از گذشته بر ظرفیتهای معدنی استان و فرصتهای همکاری با استانهای فراه و هرات افغانستان متمرکز شود تا نتایج ملموسی برای توسعه خراسان جنوبی به همراه داشته باشد.
وی با تاکید بر ضرورت بهرهگیری از دانش فنی و آموزش در حوزه معدن افزود: باید از ظرفیت شرکتها و متخصصان استفاده و زمینه انتقال دانش و تجربه را فراهم کنیم تا از فرصتهای موجود به بهترین شکل بهرهبرداری شود.
استاندار خراسان جنوبی پیشنهاد برگزاری نشست مشترک با فعالان معدنی افغانستان را مطرح کرد و یادآور شد: لازم است نشستی با حضور فعالان معادن استانهای فراه و هرات و سرمایهگذاران خراسان جنوبی برگزار شود تا زمینه همفکری، هماندیشی و سرمایهگذاری مشترک در بخش معدن فراهم شود.
وی همچنین بر استفاده از ظرفیت نمایندگی وزارت امور خارجه در استان برای توسعه تعاملات اقتصادی با افغانستان تاکید کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه تخصصی معدن در خراسان جنوبی با حضور فعالان معدنی افغانستان میتواند نقش مؤثری در توسعه همکاریهای دوجانبه ایفا کند.
هاشمی درباره تمدید پروانههای معدنی نیز تصریح کرد: تمدید مجوزها باید بر اساس کار کارشناسی انجام شود و نباید به بهانهای برای کاهش فعالیت معادن یا تعدیل نیرو تبدیل شود.
وی با قدردانی از اقدامات انجام شده در حوزه صدور پروانههای اکتشاف و بهرهبرداری عنوان کرد: نباید اجازه دهیم معادن فعال استان تعطیل شوند و لازم است با مدیریت مناسب، از ظرفیتهای موجود به نحو مطلوب صیانت شود.
استاندار خراسان جنوبی همچنین خواستار پیگیری موضوع حقوق دولتی معادن شد و گفت: در این زمینه باید با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسات هماهنگی برگزار شود تا حمایت بیشتری از معادن خراسان جنوبی انجام شود.
وی با اشاره به مسئولیتهای اجتماعی بهرهبرداران معادن افزود: شرکتهای معدنی باید حسابهای بانکی خود را در استان خراسان جنوبی متمرکز کنند و استفاده از نیروهای بومی را در اولویت قرار دهند، زیرا کاهش منابع بانکی استان بر توان پرداخت تسهیلات و خدمات بانکی به مردم تأثیر مستقیم دارد.
دیدگاهها