نقد طراحی تیگو ۷ پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

نقد طراحی تیگو 7 پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

تیگو ۷ پرو مکس یکی از جدیدترین محصولات فونیکس است و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی فونیکس تیگو ۷ پرو مکس را انجام می دهیم.

این روزها تب و تاب طراحی، تولید و عرضه کراس اوورها ( خودروهای شاسی بلندی که بر پایه پلت فرم خودروهای سدان یا در اصطلاح عامیانه سواری توسعه یافته اند) توسط خودروسازان از یکسو و استقبال زیاد مشتریان در کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و نیز آسیایی شدت و سرعت زیادی گرفته است. در این بین کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در دورانی که حضور کراس اوورهایی از برندهای مطرح خودروسازی بدلیل شرایط سخت تحریمی در این بازارِ تشنه، بسیار کمرنگ شده و یا بطور کلی از بین رفته، شاهد رقابت تنگاتنگ شرکت های تولید کننده و واردکننده دولتی و خصوصی در معرفی، تولید و عرضه کراس اوورهایی از برندهای “چینی” هستیم.

نقد طراحی تیگو 7 پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

مدیران خودرو به عنوان نماینده چری چین در بازار ایران نیز در این زمینه بسیار فعال عمل کرده و همواره محصولات بروز این برند چینی را با فاصله زمانی اندک از معرفی ان در بازار چین و نیز سایر بازارهای صادراتی چری, در ایران نیز عرضه کرده و توانسته تنوع مناسبی را به بازار پرتلاطم و البته محدود کشور بدهد, هر چند که همواره نسبت به نحوه قیمت گذاری و کیفیت مونتاژ مدل های چری انتقاداتی وجود داشته و دارد.

نقد طراحی تیگو 7 پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

با این حال چری تیگو ۷ پرو مکس یکی از جدیدترین محصولات چری در بازار ایران می باشد که قرار است به عنوان نسخه قوی تر و لوکس تر تیگو ۷ پرو با تغییراتی جزئی در ظاهر و عمیق در داخل کابین عرضه شده و با برادر ناتنی خود یعنی فیدلیتی پرستیژ به رقابت بپردازد. مطلبی که در ادامه مطالعه می کنید نقد و بررسی ویژگی های طراحی این فرزند تازه نفس مدیران خودرو در نمای بیرونی و داخل کابین می باشد.

طراحی تیگو ۷ پرو مکس در بدنه

در سال ۲۰۱۲ بود که کمپانی چری، در نمایشگاه خودروی پکن با معرفی کانسپت TX، خود و به نوعی خودروسازی چین را وارد مرحله جدیدی از طراحی خودرو کرد و بسیاری از سرعت پیشرفت خودروسازی چین در این زمینه شگفت زده شدند. در ادامه و در سال۲۰۱۶, چری با معرفی کراس اوور تیگو۷ که بر اساس همان کانسپت TX طراحی و تولید شده بود که با فاصله زمانی اندکی نیز به بازار ایران راه یافت و در آن برهه زمانی لقب لوکس ترین و البته گران قیمت ترین محصول چینی بازار را با خود یدک می کشید و بار دیگر توانست تحسین منتقدان و کارشناسان حوزه خودرو در ایران را نیز به خود جلب کند. چرا که چری با معرفی تیگو۷, فلسفه و زبان طراحی اختصاصی خود را معرفی کرد که بر خلاف گذشته چری، این بار خبری از کپی و یا الگو برداری های ناشیانه از محصولات مطرح اروپایی، آمریکایی و یا آسیایی نبود، اتفاقی که در آن زمان و در بین محصولات خودروسازی چین غریب و نا آشنا بود, هرچند که به دلیل پیروی طراحی تیگو۷ از ترند یا مد روز طراحی, وجود برخی شباهت ها با محصولات مطرح اروپایی انکار ناپذیر بود.

نقد طراحی تیگو 7 پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

با این حال و پس از موفقیت هایی که چری با مدل تیگو۷ کسب کرد, تصمیم گرفت تا از مدل جدید آن با نام Tiggo 7 Pro و با طراحی کاملا متفاوت و دگرگون شده و بر پایه فلسفه جدید طراحی این برند رونمایی کند. چری در تیگو ۷ پرو, رویکرد زیبایی شناختی جدیدی را به کار برد که اولین المان و ویژگی آن را در جلوپنجره های بزرگ جلو تحت عنوان Sunshine Galaxy یا ماتریس کهکشانی می توانستید مشاهده کنید. جلوپنجره ای که با فرم چند ضلعی خود و استفاده از الگوهایی به شکل الماس سه بعدی در آن, علاوه بر آن که جزئیات بصری زیادی را به این نما اضافه کرده بود، تداعی کننده آسمان شب نیز بود.

نقد طراحی تیگو 7 پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

اما در نسخه پرومکس, ضمن حفظ ویژگی های بصری نسخه پرو، تغییراتی جزئی در فرم پردازی جلوپنجره و سپر به وجود آمده است که بر ویژگی های تجملی آن افزوده است که از جمله آن می توان به اضافه شدن یک نوار کرومی در اطراف فریم جلوپنجره اشاره کرد که این بار به شکل یک برش تیز و شمشیری شکل تا زیر چراغ های جلو امتداد یافته است و چری از آن به عنوان جلوپنجره الماسی شکل یا (Diamond-shaped front grille) یاد می کند که بر تقویت ویژگی های زیبایی شناختی و برجسته تر کردن آن افزوده است.

نقد طراحی تیگو 7 پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

در راستای تغییرات صورت گرفته در جلوپنجره, سپر نیز تغییراتی را در حجم پردازی ها و ورودی های هوای آن تجربه کرده است و فرم پردازی جدید آن چهره ای به مراتب پویا تر به تیگو هفت پرو مکس بخشیده است, ضمن اینکه استفاده از سه نوار عمودی به جای دو نوار افقی چراغ های روشنایی در روز بر روی سپر, کمی بر مدرن تر کردن عناصر نمای جلو کمک کرده است.

چراغ های باریک و LED ماتریسی که سه برابر چراغ های هالوژنی نوردهی بهتری دارند, با تم گرافیکی تیره خود و برخلاف تیگو ۸ پرو و پرو مکس, به جلوپنجره متصل شده اند که چری ان ها را Tigger Eyes یا چشمان ببر می نامد. ترکیب این چراغ ها با سپرهای زاویه دار و هندسی که چراغ های روشنایی در روز نیز بر روی آن قرار گرفته است نمایی خشن، عضلانی و جسورانه ای را به نمایش گذاشته است. هر چند که ساختار گرافیکی آن همچنان بدون تغییر باقی مانده است و از نقاط ضعف این نما به شمار می آید.

نقد طراحی تیگو 7 پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

در نمای جانبی بر خلاف نمای قبلی هیچگونه تغییری را مشاهده نمی کنیم. همانند تیگو ۸ پرومکس, سه خط شخصیتی, تشکیل دهنده کلیت این نما می باشدکه البته از ساختاری به مراتب اسپرت تر در مقایسه با تیگو ۸ پرو مکس برخوردارند. این خطوط شخصیتی که تحت عنوان Life in Motion شناخته می شود, اولین بار توسط جیمز هوپ(James Hope ) مدیر طراحی سابق فورد, دایملر کرایسلر و جنرال موتورز در محصولات چری پیاده سازی شده است.

نقد طراحی تیگو 7 پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

این سه خط شامل یک خط کمر(beltline) بالایی که به صورت افقی و سراسری از چراغ های جلو تا چراغ های عقب امتداد یافته که حسی از استحکام و ثبات را تداعی می کند. در کنار آن دو خط شخصیتی دیگر وجود دارد که یکی بر روی گلگیر و قسمتی از در عقب و دیگری در بالای رکاب های پایین درها قرار دارند که فرمی گرد و منحنی داشته که تداعی کننده حسی از پویایی و حرکت را مطابق با ترند و مد امروزی می باشند.

نقد طراحی تیگو 7 پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

نکته دیگری که در نمای جانبی تیگو ۷ پرو مکس به چشم می خورد, فرم DLO یا فریم دور شیشه های جانبی است که در قسمت ستون های C و D و در لچکی عقب, جدا از اینکه به لحاظ بصری در عقب را به در صندوق بار متصل کرده و حالتی یکپارچه ایجاد نموده است, به لحاظ فرمی نیز یادآور BYD Tang EV600 می باشد. از دیگر ویژگی های این نما می توان به رینگ های ۱۸ اینچی که البته هیج تغییر فرمی را تجربه نکرده اند, خط سقف کمانی و روف ریل (باربند) یکپارچه با قابلیت حمل بار تا ۵۰ کیلوگرم اشاره کرد.

نقد طراحی تیگو 7 پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

در نمای عقب اما با طراحی به مراتب ساده تر اما هماهنگ در مقایسه با دو نمای دیگر تیگو ۷ پرو مکس جدید روبه رو هستیم که استفاده از یک چراغ باریک و یک تکه که این بار نوشته فونیکس(Fownix) روی آن جایگزین لوگو فونیکس در مرکز چراغ ها شده است و به همراه یک سپر عضلانی که در بر گیرنده دو سراگزوز تزئینی است، نمایی بروز و در عین حال اسپرت را به نمایش می گذارد. اما نکته ای که در این نما وجود دارد، درب صندوق آن است که از فرمی ساده به همراه یک برآمدگی برخوردار است و از آنجا که محل نصب پلاک در زیر آن و بر روی سپر نصب شده، با نمایی به اصلاح لخت و عریان رو به رو می شویم که ارتفاع خودرو را بلندتر از آنچه که هست نشان می دهد. ضمن اینکه فرم چراغ های عقب, هرچند بسیار نامحسوس اما شباهت هایی با دوج دورانگو نیز دارد.

نقد طراحی تیگو 7 پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

طراحی کابین تیگو ۷ پرومکس

در داخل کابین اما بر خالف نمای ظاهری تغییرات گسترده تری در مقایسه با نسخه قبلی تیگو ۷ پرومکس صورت گرفته است و شاهد فضا و داشبوردی تقریبا مشابه و یکسان با برادر بزرگ تر خود یعنی تیگو ۸ پرو و پرو مکس هستیم که از سبک طراحی مینیمال و مدرنی برخوردار است و از جمله ویژگی های آن می توان به نمایشگر و کلاستر یکپارچه ۳/۱۲ اینچی در کنار پنل لمسی کنترل سیستم تهویه اشاره کرد که سبب کاهش شلوغی های بصری گذشته و لوکس تر شدن کابین شده است. با این حال استفاده از تریم تیره مشکی/ خاکستری کلیت فضا را اسپرت تر کرده که با شخصیت و ویژگی های تیگو ۷ پرومکس سازگارتر می باشد.

نقد طراحی تیگو 7 پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

علاوه بر این طراحی صندلی ها, بخصوص در ردیف جلو کاملا ارگونومیک بوده و به خوبی بدن را احاطه می کنند و در مسافت های طولانی راحتی قابل قبولی را در کنار ویژگی هایی مانند تنظیمات برقی به همراه گرمکن و سردکن صندلی ها فراهم می کند. ضمن اینکه با توجه به استفاده از پلت فرم مشترک با نسخه قبلی و نیز با داشتن فاصله محوری ۲۶۷۰ میلی متری از فضای مناسبی در این کلاس برخوردار است.

نقد طراحی تیگو 7 پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

کلام پایانی در مورد طراحی تیگو ۷ پرو مکس

اما در پایان اگر بخواهیم به عنوان نتیجه گیری و به دور از هرگونه تعصبی نسبت به طراحی ظاهری Tiggo7 Pro به عنوان یک کراس اوور سایز متوسط نظر دهیم، باید بگوییم که تیگو۷ جدید از ظاهر و استایلی زیبا و هماهنگ، جسور، پویا و به مراتب اسپرت تر در مقایسه با تیگو۸ پرو برخوردار است.

نقد طراحی تیگو 7 پرو مکس ؛ مدرن، پویا و مینیمال

اما نکته ای که در مورد زبان طراحی تیگو ۸ پرو وجود دارد, در مورد تیگو ۷ پرو نیز صدق می کند و آن روبه رو بودن با یک زبان و فلسفه طراحی محافظه کارانه و‌ نه ساختار شکنانه در محصولات چری می باشد. بطوری که اگر طراحی و استایل ظاهری آن را با نسل قبل خود مقایسه کنیم، با ظاهری مواجه می شویم که شباهت های بیشتری را با محصولات اروپایی و کره ای می توان یافت که این نشان دهنده عدم جسارت و نیز ریسک پذیری طراحان چری در ارائه یک زبان طراحی بدیع و نوآورانه می باشد. نکته ای که در سایر محصولات چری مانند تیگو ۸, اریزو ۶ پرو و… نیز به وضوح قابل لمس است.

ویدیو معرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *