افزایش پیشرانه‌های اقتصادی و گسترش بازار سرمایه

عباس هادی افروز پایگاه خبری پول و تجارت ، افت ارزش دلار به عنوان یکی از پیشران‌های موثر وضعیت سودآوری شرکت‌ها و بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار داده است. همچنین، بحث افزایش نرخ سود بین‌بانکی و نرخ سود اوراق با درآمد ثابت نیز در جریان بوده است. در این مدت، شاخص کل نیز افزایشی را تجربه کرده و پس از آن شاهد عرضه‌های سنگین از سمت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سهامداران حقوقی بودیم. این عرضه‌های سنگین با وجود گزارش‌های خوب شرکت‌ها برای سال ۱۴۰۱ و گزارش‌های ماهانه خوب، منجر به عقب‌نشینی سهامداران شد و باعث اصلاح شاخص کل و قیمت سهام شد. بعضی از شرکت‌ها نیز افت‌های بیش از ۲۰درصدی را تجربه کردند.

در این میان، فروشندگان و سهامدارانی که اقدام به فروش سهام کرده و هیجانی عمل می‌کنند، باید بدانند که پیشرانی اقتصادی کماکان صعودی است و شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ حداقل ۱۰ تا ۲۰درصد رشد خواهند داشت. همچنین، فصل مجامع در پیش است و شرکت‌های بورسی که در سال گذشته حدود ۸۰۰هزار میلیارد تومان سود شناسایی کردند، بخشی از آن را در قالب سود تقسیمی بین سهامداران توزیع خواهند کرد و بخشی دیگر را به صورت سرمایه‌گذاری مجدد وارد بازار خواهند کرد.

در این میان، سهامداران باید صبوری پیشه کنند و سهامی را که وضعیت سودآوری مساعدی دارند، انتخاب کنند. چنانچه گشایش‌های اقتصادی و سیاسی رخ دهد، نیز شاهد کاهش هزینه‌های مبادلاتی شرکت‌های صادرات‌محور و افزایش صادرات شرکت‌های کامودیتی‌محور خواهیم بود. بنابراین، دیدگاهی که کاهش نرخ ارز سودآوری شرکت‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، درست نیست، چرا که در حال حاضر نرخ ارزی که شرکت‌ها بر اساس آن محصولات خود را می‌فروشند، پایین‌تر از دلاراست و این امر به نفع صادرات‌کنندگان و سودآوری شرکت‌های صنعتی و تولیدی است. همچنین، اگر نرخ سود بین‌بانکی افزایش پیدا کند، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران برای سودآوری بیشتر به سمت سهام شرکت‌های بانکی و مالی روی می‌آورند که این موضوع نیز موجب افزایش قیمت سهام و شاخص کل بازار می‌شود.

به طور کلی، با توجه به پیشرفت اقتصادی و بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲، به نظر می‌رسد که بازار سهام ایران به عنوان یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاری در داخل و خارج از کشور برای سال جاری خواهد بود. با این حال، همواره توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاران قبل از هرگونه تصمیم گیری درباره سهام، با تحلیل و بررسی دقیق وضعیت شرکت‌ها و بازار سرمایه، از درک کامل و واقعی از ریسک‌ها و فرصت‌های موجود برخوردار شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *