تامین مالی جمعی، مشارکت امن و سودآور 

تامین مالی جمعی، مشارکت امن و سودآور 

در تامین مالی جمعی که ترجمه فارسی Crowdfunding است، کسب‌وکارهایی که نیاز به سرمایه و به ویژه سرمایه در گردش دارند، پروژه و طرحی را تعریف و به یک عامل مراجعه می‌کنند و آن عامل با توجه به مجوزهایی که از نهادهای ذیربط یعنی شرکت فرابورس ایران دریافت کرده، آنها را ارزیابی می‌کند و سپس این اطلاعات به شرکت فرابورس ارائه شده و نسبت به صدور یک نماد برای پروژه آن شرکت اقدام می‌کند…

به گزارش پول و تجارت، در تامین مالی جمعی که ترجمه فارسی Crowdfunding است، کسب‌وکارهایی که نیاز به سرمایه و به ویژه سرمایه در گردش دارند، پروژه و طرحی را تعریف و به یک عامل مراجعه می‌کنند و آن عامل با توجه به مجوزهایی که از نهادهای ذیربط یعنی شرکت فرابورس ایران دریافت کرده، آنها را ارزیابی می‌کند و سپس این اطلاعات به شرکت فرابورس ارائه شده و نسبت به صدور یک نماد برای پروژه آن شرکت اقدام می‌کند. پس از آن روی پلتفرمی که آن عامل مجوز دارد، طرح منتشر می‌شود و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند در آن پروژه شرکت کنند و ضمن اینکه در بحث تولید و پروژه‌ها مشارکت می‌کنند، می‌توانند از سود علی‌الحساب با توجه به شرایط پروژه به صورت ماهانه، ۳ یا ۶ ماهه و حتی پایان دوره برخوردار شوند و جدای از سرمایه‌گذاری امن، سود نیز کسب کنند. با توسعه ابزارهای مالی و فناوری اطلاعات این زیرساخت فراهم شد که افراد و اشخاص به ویژه حقیقی بتوانند با اندک پولی که دارند در طرح‌ و پروژه‌های اقتصادی مشارکت کرده و از سود حاصله بهره‌ ببرند. شرکت فرابورس ایران به مجموعه‌هایی که صلاحیت لازم را دارند مجوز عاملیت اعطا می‌کند، مجموعه‌هایی که می‌توانند شرکت‌ها را ارزیابی کرده و روی سکوها برای مردم عرضه کنند. در این زمینه و همچنین حوزه فعالیت های شرکت فاینتک با سید سیاوش میرحسینی، مدیر سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین شرکت فاینتک گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

* در رابطه با سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین فعالیت و عملکرد آن توضیح دهید.
شرکت سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین متعلق به شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فراز ایده نوآفرین تک (فاینتک) است که یک نهاد مالی است و تمام مجوزهای لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت فرابورس دریافت و از سال ۹۶ فعالیت خود را در حوزه‌های مختلف به ویژه تامین مالی جمعی آغاز کرده است. سهامداران این مجموعه صندوق‌های پژوهش فناوری غیردولتی از جمله صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران، صندوق توسعه فناوری‌های نوین، صندوق توسعه فناوری‌ ایران، صندوق پژوهش فناوری دانشگاه تهران و چند صندوق دیگر هستند. خدمات فاینتک به جز تامین مالی جمعی بحث‌های مربوط به مدیریت دارایی از جمله سبدگردانی صندوق درآمد ثابت، صندوق سهامی، صندوق بازارگردانی، خدمات تحلیل و مشاوره سرمایه‌گذاری و مشاوره مربوط به پذیرش، اوراق، صکوک و ارزشگذاری شرکت‌هاست.
سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین به عنوان یکی از عاملان فعال در این حوزه که بحث سکوی تامین مالی جمعی را دارد، سعی کرده است با اخذ ضمانت‌نامه‌های تعهد پرداخت از پروژه‌ها و شرکت‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل برساند. علاوه بر این که شرکت در فرآیند ارزیابی بسیار دقیق ارزیابی شده و در کمیته اعتباری داخلی رتبه‌بندی و واجد شرایط شناخته می‌شود، شرکت نیاز دارد نسبت به اصل سرمایه سرمایه‌گذار ضمانت پرداخت ارائه کند که هدف از این کار به صفر رساندن ریسک نکول در رابطه با اصل دارایی سرمایه‌گذاران است. بنابراین می‌توان از نظر امنیت سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران این اطمینان را داد که اصل سرمایه محفوظ بوده و تحت هیچ شرایطی از بین نخواهد رفت. در سکوی تأمین مالی جمعی هم‌آفرین تاکنون ۹۳ طرح موفق و بیش از ۵۶۰ میلیارد تومان تامین مالی جمعی داشتیم، حدود ۶۸ میلیارد تومان نیز در ۵۶۰ مرحله سودهای علی‌الحساب پرداخت کرده‌ و تاکنون هیچ طرح نکول شده و شکست خورده‌ای نداشتیم.

* برای جذب سرمایه‌گذاران و جلب اطمینان آنها چه اقداماتی انجام شده است؟
نکته قابل توجه بحث کلاهبرداری در این حوزه است که امروزه بسیار شاهد آن هستیم. افرادی با سوءاستفاده از مجوز سکوها در شبکه‌های مجازی اقدام به کلاهبرداری کرده و با سودهای نامتعارف افراد را فریب می‌دهند. پیگیر بحث‌های قانونی آن هستیم اما توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران اقدامات امنیتی لازم راجع به استعلامات مربوطه به مجوزها و همچنین خود سکو و سایت آن را انجام دهند تا سرمایه‌گذاری مطمئنی رقم بخورد. تمام اطلاعات سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین در شرکت فرابورس ایران از جمله مجوزها، نماد و وضعیت طرح‌ها قابل استعلام است. جدای از آن سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند در طرح‌های کراد فاندینگ یا همان تامین مالی جمعی مشارکت کنند، با ورود به سایت سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین می‌توانند در بخش جزئیات طرح، هرگونه اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاری امن، مطمئن و پرسود را برای خود به دست آورند. به این شکل که در سایت سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین خلاصه گزارش ارزیابی شرکت تا جایی که امکان افشای اطلاعات به لحاظ قانونی وجود داشته باشد، به افراد ارائه می‌کنیم. قرارداد بین سرمایه‌گذار، عامل و سرمایه‌پذیر را بارگذاری می‌کنیم و ضمانت‌نامه مربوط به آن طرح را نیز سرمایه‌گذاران می‌توانند در سایت مشاهده کنند. همچنین این قابلیت را فعال کردیم که افراد بتوانند به صورت آنلاین ضمانت‌نامه و اطلاعات موجود را از سامانه‌های مربوطه همچون سامانه سپام و مجموعه فرابورس استعلام کنند. لازم به ذکر است که مشارکت در این طرح‌ها ضمن این‌ که از سمت فرابورس گواهی شراکت صادر می‌شود، همگی معاف از مالیات هستند که بخشنامه‌های مربوط به آن را هم در سایت اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و سرمایه‌گذاران می‌توانند سرمایه‌گذاری امن و مطمئن را تجربه کنند و در عین حال در پروژه‌های تولیدی، صنعتی، بازرگانی و کارآفرینی و اشتغالزایی کشور نیز کمک کنند.

* در زمینه تامین مالی ارزی چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟
نهاد قانون‌گذار و رگولاتور یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت فرابورس ایران اخیرا دستورالعمل تامین مالی ارزی را نیز ابلاغ کرده‌اند و به زودی این شرایط فراهم می‌شود که افراد حتی خارج از کشور نیز بتوانند به صورت ارزی در طرح‌ها شرکت کنند و به صورت ارزی از سودها برخوردار شوند. با توجه به بحران‌های اقتصادی و نوسانات قیمت ارز و نیاز کشور، این کار به ارزآوری و اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند، ضمن اینکه تمامی این منابع مالی و ارزی می‌تواند در پروژه‌ها صرف شود و سودآوری مطمئنی را برای خود رقم بزند.

* درباره ضمانتنامه‌ها بیشتر توضیح دهید؟
سیاست سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین در راستای حفظ منافع سرمایه‌گذاران، دریافت ضمانتنامه تعهد پرداخت بوده است. عملکرد این ضمانتنامه چه بانکی باشد یا صادره از صندوق‌های پژوهش فناوری، به این صورت است که در قبال ارزیابی انجام شده توسط بانک یا صندوق و وثیقه‌هایی که دریافت کرده است، اصل سرمایه را در قالب ضمانتنامه به عامل ارائه می‌کند که اگر اتفاقی برای پروژه یا شرکت افتاد، بانک یا صندوق پژوهش فناوری متعهد به پرداخت اصل آن مبلغ بدون فوت زمان می‌شود. این نکته که ضمانتنامه تعهد پرداخت ظرف ۲۴ ساعت قابلیت نقدشوندگی دارد، اطمینان خاطر خیلی خوبی را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا از بعد سرمایه‌گذاری و اصل سرمایه آسوده خاطر باشند.

* در زمینه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و نحوه تقاضای آنها توضیح دهید.
شرکت‌های سرمایه‌پذیر یا متقاضیان سرمایه می‌توانند با مراجعه به سایت سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین و ارسال اطلاعات لازم، درخواست تامین مالی خود را ارائه کنند. معمولا از لحظه تکمیل مدارک تا زمانی که ارزیاب مشخص و گزارش ارزیابی برای آن تهیه و در کمیته اعتباری بررسی و نهایی شود، حدود یک هفته تا ۱۰ روز زمان می‌برد در نتیجه سعی کردیم در سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین فرآیندهای این پروسه را به صورت چابک مدیریت کنیم تا کمترین زمان ممکن را صرف آن کنند و شرکت‌ها در کوتاهترین زمان بتوانند طرح خود را بعد از دریافت نماد روی سکوی تامین مالی ببرند. جذابیت موجود برای شرکت‌ها این است که مجموعه‌ای با نرخ متعادل می‌تواند تامین مالی را با دغدغه کمتری انجام دهد، ضمن اینکه اصل سرمایه به مدت معمولا یکسال برای متقاضی سرمایه باقی می‌ماند و بسته به نوع پروژه فقط سودها را به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌کند و در بازه زمانی قابل توجهی اصل پول نزد متقاضی سرمایه باقی می‌ماند که این جزو نقاط مثبت آن است. از طرف دیگر بحث معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌ها نیز در این حوزه اعمال می‌شود و می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند که می‌تواند نرخ تامین مالی را برای شرکت‌ها مقداری کاهش دهد تا پول را در بازار ارزان‌تر تهیه کنند. نکته دیگر اینکه تمامی عقود برمبنای عقود شرعی و اسلامی بسته می‌شود و در جلسات متمادی با اساتید حقوق و فقه بررسی و بارها مرور و بازطراحی شده تا از لحاظ فقهی و شرعی هم سرمایه‌گذار و هم سرمایه‌پذیر آسوده خاطر باشند.

* آینده تامین مالی جمعی را چطور می‌بینید؟
به نظر می‌رسد بازار رو به گسترش، توسعه‌یافته و در حال رشدی برای تامین مالی جمعی وجود دارد که هم شرکت‌ها و هم سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت بازی برد-برد از این شرایط استفاده کنند زیرا هم سرمایه‌پذیر که پول دریافت می‌کند تا پروژه خود را پیش ببرد و هم سرمایه‌گذار که ضمن مشارکت با منابع مالی خرد از سود نسبی و مطمئن خوبی برخوردار می‌شود، از منافع آن بهره می‌برند و منابع مالی به سمت بازارهای مولد و کمک‌کننده به اقتصاد هدایت می‌شوند. همچنین در کنار آن، موارد دیگری همچون کارآفرینی و اشتغال نیز رقم می‌خورد. بنابراین آینده این صنعت و فضا بسیار روشن و گسترده به نظر می‌رسد، ضمن اینکه تعداد زیادی مجوز توسط شرکت فرابورس صادر شده و فعالان این حوزه نیز به مرور شناخت پیدا می‌کنند. لازم است رسانه‌ها در بحث فرهنگ‌سازی این موضوع فعالیت بیشتری کنند و تامین مالی جمعی را به مردم و به ویژه اشخاص حقیقی بیشتر بشناسانند تا ضمن سرمایه‌گذاری امن بتوانیم به اقتصاد کشور در شرایط بحرانی موجود کمک کنیم و آینده روشنی را بسازیم.

  • ساره صابری – خبـرنــگار
  • شماره ۵۳۶ هفته نامه اطلاعات بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *