سازوکار جدید برای ارتقای سواد مالی سهامداران طراحی شود

سازوکار جدید برای ارتقای سواد مالی سهامداران طراحی شود

لطف‌اله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: کسانی که در امر سرمایه‌گذاری تخصص کافی ندارند با ورود به بازار سرمایه و مواجه با برخی اتفاقات دچار ضرر و زیان می‌شوند، بنابراین، باید سازوکارهای لازم برای ارتقای سواد مالی افراد برای ورود به این بازار فراهم شود.

به گزارش پول و تجارت،لطف‌اله سیاهکلی، با اشاره به توسعه ابزارهای مالی و ضرورت سواد مالی همه سهامداران و سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه اظهار داشت: به طور کلی نیاز به سواد مالی و الزام آن برای ورود افراد و سهامداران به بازار سرمایه آنطور که باید احساس نشده است. بنابراین، ضرورت دارد آموزش و فرهنگسازی برای سهامداران خُرد از اهداف اصلی بازار سرمایه باشد و فعالان بازار و رسانه‌ها نیز در بحث آموزش باید بستر را برای ترویج این فرهنگ فراهم کنند.

وی با بیان این که نداشتن سواد مالی لازم افراد را با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد کرد، افزود: کسانی که تخصص لازم در امر سرمایه‌گذاری ندارند با ورود به بازار سرمایه و مواجه با برخی اتفاقات دچار ضرر و زیان شده و اعتماد خود را نسبت به بازار از دست می‌دهند. بنابراین، باید سازوکار دقیق ضرورت ارتقای سواد مالی افراد برای ورود به بازار فراهم شود.

سیاهکلی به توسعه ابزارها در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از انواع واسطه‌های مالی، نقشی اساسی در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افراد در بازار سرمایه ایفا می‌کنند. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در کشورهای توسعه یافته، این صندوق‌ها نقش مهمی در سرمایه‌گذاری دارند.

وی تصریح کرد: باتوجه به شرایط مختلف سرمایه‌گذاران از لحاظ میزان دانش و شناخت آن‌ها از بازار سرمایه و میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارند، می‌توان جایگزین‌های متنوع و مناسبی را به جای خرید مستقیم سهام شرکت‌های بورسی مطرح کرد. یکی از این جایگزین‌ها صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که در طی سال‌های گذشته بازدهی‌های مناسب و قابل توجهی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده‌اند.

کاهش مالیات بر تولید، بهترین مشوق برای سرمایه‌گذاران

وی درباره کاهش نرخ مالیات بر تولید عنوان کرد: کاهش مالیات یک نوع افزایش درآمد برای سرمایه گذار محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این که کاهش نرخ مالیات بر تولید تصمیم صحیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ است، اظهار داشت: در بازار سرمایه و تولید هر چه کیفیت و کمیت تولید افزایش پیدا کند در طولانی مدت سود قابل توجهی نصیب دولت شده و بهترین مشوق برای سرمایه‌گذاران است.

هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت تولید

وی با بیان این که برای رشد اقتصادی باید اجازه داد بخش خصوصی به تمامی پروژه‌ها ورود کند و دولت ضمن نظارت، از تولید نیز حمایت کند، تصریح کرد: تولید باید از سوی بخش خصوصی و مردم مدیریت شود. رونق اقتصادی و تولید در کشور زمانی به شکوفایی می‌رسد که مشارکت و انگیزه مردم برای ورود به عرصه اقتصاد و تولید افزایش یابد و دولت امکانات و ابزارهای فعالیت تولیدی در کشور را با قیمت ارزان و شرایط آسان در اختیار مردم بگذارد.

سیاهکلی خاطرنشان کرد: باید سرمایه های کشور به سمت تولید حرکت کند و مردم به جای سرمایه‌گذاری در بانک به سمت بازار سرمایه و ابزارهای آن هدایت شوند تا تولید کشور جانی دوباره بگیرد.

منبع:پایگاه خبری بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *