سرمایه‌گذاری: راهکارها و تکنیک‌های موثر برای سودآوری

سرمایه‌گذاران با هدف کسب بازدهی وارد بازارهای مالی می‌شوند. نکته اساسی و مهم اینجاست که تا چه زمانی افرادی که در بازارها وارد می‌شوند در آن‌ها ماندگار می‌شوند؟ پاسخ این سوال باز می‌گردد به برنامه‌ریزی، اهداف، داشتن استراتژی و  میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار.

برای سرمایه‌گذاری موفق در بورس و سایر بازارها، داشتن یک برنامه هدفمند امر مهمی به‌شمار می‌آید. برنامه‌ریزی می‌تواند شامل مواردی هم‌چون میزان سرمایه‌ مورد نظر جهت شروع، مدت‎‌زمان سرمایه‌گذاری، ترکیب دارایی‌ها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری باشد.

 

انواع استراتژی‌های سرمایه‌گذاری

تمامی بازارهای مالی می‌توانند با یکدیگر شباهت‌ها و تفاوت‌هایی داشته باشند. بنابراین، بهتر است ویژگی‌های انواع بازارها را مورد بررسی قرار داد. اما، تشکیل سبدی از انواع دارایی‌ها می‌تواند باعث تنوع در سبد دارایی شده و ریسک سرمایه‌گذاری در دور‌های زمانی مختلف را کاهش دهد. یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری، استفاده از صندوق مختلط است. این صندوق‌ها به دلیل دارا بودن ترکیب دارایی منعطف، امکان تنوع‌بخشی در دارایی‌ها را با استفاده از سهام، اوراق با درآمد ثابت و سایر دارایی‌ها افزایش داده و با ریسک تقریبا متوسطی می‌توان در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری مستقیم در بازارهایی مثل بورس، طلا و … را دارند، بهتر است با مهارت‌هایی مثل تحلیل تکنیکال، تابلوخوانی و تحلیل بنیادی آشنایی پیدا کنند. تحلیل تکنیکال استراتژی مناسبی جهت کسب سود در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و میان مدت با استفاده از نمودار قیمت یک دارایی است.

 

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال امکان شناسایی نقاط ورود و خروج در یک سهم یا دارایی را به طور نسبی مشخص می‌کند. در تحلیل تکنیکال با استفاده از نمودار قیمت می‌توان مشاهده کرد که در گذشته تقاضا در کدام نقاط قیمتی شکل گرفته است. در نتیجه، با استفاده از اندیکاتورهایی مثل میانگین‌های متحرک، شاخص قدرت نسبی (RSI) و نسبت‌های فیبوناچی می‌توان نواحی مناسب قیمتی را جهت ورود یا خروج از یک دارایی در تایم‌فریم (دوره‌های زمانی) مختلف بررسی کرد.

تحلیل تکنیکال ابزارها و سبک‌های متنوعی را در اختیار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. یکی از محبوب‌ترین این روش‌‌ها پرایس اکشن است. پرایس اکشن به معنی عملکرد قیمت بوده و تفسیر ساده‌تری از تحلیل تکنیکال است. با استفاده از این استراتژی می‌توان خطوط عرضه و تقاضا در یک نمودار را مشخص کرده و با استفاده از کندل‌ها وضعیت یک سهم یا دارایی را بررسی کرد. کندل شناسی یک روش کاربردی در تشخیص رفتار فروشندگان و خریداران در بازه‌های زمانی مختلف است. معمولا معامله‌گران روزانه از کندل‌ها برای پیش‌بینی روند معاملات استفاده می‌کنند.

استفاده از تحلیل تکنیکال برای سودآوری در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و حتی بلند‌مدت در تمامی بازارها می‌تواند مناسب باشد.

 

 

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی یکی از استراتژی‌های مناسب جهت سرمایه‌گذاری بلند‌مدت است. در تمامی بازارهای مالی استفاده از مولفه‌های بنیادی مثل تحلیل اقتصاد کلان، به سرمایه‌گذاران در داشتن تصویری نسبت به آینده کمک می‌کند. به همین دلیل استفاده از تحلیل بنیادی در بین تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران در بازار بورس محبوب است. در تحلیل بنیادی بررسی صورت‌های مالی و اقلام وابسته به آن نقش مهمی دارد.

یکی از بهترین استراتژی‌ها برای کسب سود از طریق تحلیل بنیادی، بررسی ضرایب مالی سهام شرکت‌ها است. نسب‌های مالی می‌توانند نشان‌دهنده این باشد که یک سهم زیر ارزش واقعی خود قرار دارد یا بالای ارزش واقعی خود در حال معامله شدن است. از مهم‌ترین نسبت‌های مالی، نسبت‌های ارزش بازار هستند که می‌توان به نسبت قیمت به سود محقق شده (P/E)، نسبت قیمت به ارزش دفتری (P/B)، نسبت قیمت به فروش (P/S) اشاره کرد.

تحلیل بنیادی می‌تواند استراتژی مناسبی برای تشخیص سهام سودآور در بلندمدت باشد. معمولا تحلیلگران بنیادی عوامل تاثیرگذار بر روند سودآوری یک شرکت را بررسی می‌کنند. نرخ ارز، نرخ بهره، ریسک صنعت، قیمت‌های جهانی و … می‌توانند در سودآوری یک شرکت اثر مستقیمی داشته باشند.

 

تحمل ریسک و سود

کسب سود در بازارهای مالی با صرف ریسک ارتباط مستقیمی دارد. باید این واقعیت را در نظر داشت که سهام، طلا، ارز و … دارای نوسان بوده و امکان زیان در این نوع از دارایی‌ها وجود دارد. بنابراین، در بازارهای مالی عدم قطعیت وجود داشته و ممکن است تحلیل‌ها همیشه درست نباشند. مدیریت ریسک در چنین شرایطی لازم است. یکی از راه‌های مدیریت ریسک، تعیین حد ضرر و حد سود برای یک دارایی است.

 

در مدیریت حرفه‌ای یک سبد دارایی، تنوع‌بخشی یکی از بهترین روش‌های کنترل ریسک است. این تنوع‌بخشی می‌تواند با تشکیل سبدی از سهام، اوراق درآمد ثابت، طلا و اوراق مشتقه باشد.

 

صندوق تضمین اصل سرمایه یک سبد کم‌ریسک و متنوع از انواع دارایی‌ها مثل سهام، اوراق با درآمد ثابت و گواهی سپرده کالایی مثل طلا و زعفران است. این صندوق دارای انعطاف پذیری بالایی بوده و در زمانی که بازار بورس روند صعودی دارد می‌تواند بخش زیادی از دارایی خود را به سهام تبدیل کند. زمانی که بازار بورس شرایط مساعدی نداشته، این صندوق قابلیت تبدیل بخش زیادی از دارایی خود به اوراق بدون ریسک را دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای این صندوق مدیریت حرفه‌ای و فعال توسط مدیران سرمایه‌گذاری متخصص و با‌ تجربه است.

 

برای کسب بازدهی مناسب در بازارهای مالی توصیه می‌شود از انواع استراتژی‌ها استفاده کرد. بهتر است به کمک تحلیل تکنیکال و بنیادی، سبدی ترکیبی از سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تشکیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *