سه پروژه سودآور آریاساسول مورد توجه سهامداران

سه پروژه سودآور آریاساسول مورد توجه سهامداران

بازار؛ گروه بورس: مجمع شرکت آریاساسول با حضور حداکثری سهامداران در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد. در این جلسه ضمن اطلاع سهامداران از گزارش عملکرد شرکت از چشم‌انداز ترسیمی شرکت هم مطلع شدند که شامل اجرای سه پروژه مهم و سودآور است که تا دو سال آینده عملیاتی می‌شوند.

عملکرد مثبت آریاساسول زیر سایه تحریم‌ها
شرکت آریاساسول با وجود تحریم‌ها، به دلیل ورود به بازارهای جدید آسیایی از جنوب‌شرق تا هند و چین توانسته درآمد صادراتی‌اش را بهبود ببخشد. هرچند نرخ تسعیر ارز به ادامه رشد درآمد صادراتی شرکت کمک دوچندان کرده و به دلیل حاشیه سود مناسب در سال گذشته نیز عملکرد خوبی از خود نشان داده است. این شرکت در سال ۱۴۰۲ معادل ۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد فروش مقداری داشته و درآمد فروش شرکت به ۳۳.۹ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ به عبارتی فروش این شرکت نسبت به سال گذشته رشد ۲۳درصدی را تجربه کرده است. البته در سال ۱۴۰۲ سود ناخالص شرکت ۱۴ هزار میلیارد تومان محاسبه شده که نسبت به سال گذشته رشد 34 درصدی داشته است. سود عملیاتی شرکت هم ۵ درصد بالاتر از سال گذشته ثبت شده است.

مدیریت شرکت پلیمر آریاساسول با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها در سال ۱۴۰۲ موفق عمل کرده چون بر اساس چشم‌انداز و برنامه تجاری بلندمدت، پایداری عملکرد در تولید محصولات، رکورد تولید و فروش را هم ثبت کرده است

در پایان سال مالی دوره میزان سود انباشته شرکت ۱۲۲۳۳ 12 هزار میلیارد تومان شد که ۹۹۰۱ هزار میلیارد تومان آن مطابق مصوبه هیات‌مدیره به صورت نقدی بین سهامداران توزیع و ۲۳۳۱ میلیارد تومان آن را ذخیره شده است الباقی به سود انباشته منتقل می‌شود. در نهایت این شرکت از ۸۰۵ تومان سود هر سهم ۷۲۰ تومان آن را به صورت مستقیم تقسیم خواهد کرد. به عبارت ساده‌تر باید گفت؛ مدیریت شرکت پلیمر آریاساسول با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها در سال ۱۴۰۲ موفق عمل کرده چون بر اساس چشم‌انداز و برنامه تجاری بلندمدت، پایداری عملکرد در تولید محصولات، رکورد تولید و فروش را هم ثبت کرده است. البته باید اذعان داشت دستیابی به بالاترین رتبه اعتباری ایران برای چهارمین‌بار و کسب رتبه ناشر برتر بورسی از دیگر دستاوردهای شرکت در سال ۱۴۰۲ است.
رشد مستمر فروش، وصول کامل مطالبات و پیشبرد عملیات اجرایی طرح احداث واحد جدید ۳۰۰ هزار تنی پلی‌اتیلن سنگین و متوسط، پروژه جداسازی محصول جانبی C3+، رعایت الزامات زیست‌محیطی از تعهدات هیات‌مدیره نسبت به برنامه‌های رشد و توسعه شرکت بوده که با همکاری کارکنان محقق شده و پیش رفته است.

طرح‌های توسعه‌ای چراغ راه توسعه
این شرکت طرح توسعه احداث واحد پلی‌اتیلن جدید با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین را تا پایان سال شهریور ۱۴۰۴ به منظور افزایش سودآوری از طریق تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش تولید و سودآوری پایدار ایجاد خواهد کرد.

پس از بهره‌برداری از واحد جداسازی C3+ ، سالانه حدود ۱۷/۵ هزار تن اتان، ۲۴/۳ هزار تن پروپیلن، ۳/۴ هزار تن پروپان، ۷۰/۶ هزار تن سی۴ کات ، ۴۹.۲ هزار تن گازولین تولید می‌شود. اتان، پروپیلن و پروپان در فرآیند تولید شرکت مصرف و سی۴ کات و گازولین به فروش خواهد رسید

در حال حاضر سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن اتیلن مازاد بر مصرف واحدهای موجود به فروش می‌رسد که پس از احداث و بهره‌برداری واحد پلی‌اتیلن جدید، در این واحد مصرف و مابقی خوراک مورد نیاز به میزان ۱۰۰هزار تن نیز از سایر تولیدکنندگان خریداری خواهد شد. طرح پلی‌اتیلن با ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی تا نیمه ۱۴۰۴ پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید که سالی ۱۰۰ میلیون دلار سودآوری خواهد داشت.
پروژه احداث واحد جداسازی C3+ با ظرفیت سالانه ۱۶۵ هزار تن به منظور افزایش سودآوری از طریق تکمیل زنجیره ارزش اجتناب از سوزاندن C3+ و جلوگیری از کاهش ظرفیت واحد الفین، افزایش تولید و سودآوری پایدار، همچنین بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی از تاکیدات هیات‌مدیره شرکت است.

سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن محصول فرعی C3+ تولیدی شرکت پلیمر آریاساسول پس از احداث و بهره‌برداری واحد جداسازی C3+ در این واحد مصرف و مابقی خوراک مورد نیاز به میزان ۶۵ هزار تن نیز از تولیدکنندگان منطقه خریداری خواهد شد. پس از بهره‌برداری از واحد جداسازی C3+ ، سالانه حدود ۱۷/۵ هزار تن اتان، ۲۴/۳ هزار تن پروپیلن، ۳/۴ هزار تن پروپان، ۷۰/۶ هزار تن سی۴ کات ، ۴۹.۲ هزار تن گازولین تولید می‌شود. اتان، پروپیلن و پروپان در فرآیند تولید شرکت مصرف و سی۴ کات و گازولین به فروش خواهد رسید. همچنین سودسازی سالانه ۱۰ میلیون دلار با بهره‌برداری از طرح C3+ محقق خواهد شد.

سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن محصول فرعی سی تری پلاس تولیدی شرکت آریاساسول پس از احداث و بهره‌برداری این واحد در واحد مصرف شده و مابقی خوراک مورد نیاز به میزان ۶۵ هزار تن نیز از تولیدکنندگان منطقه خریداری می‌شود.
همچنین با توجه به پیشرفت ۴۴ درصدی طرح کوره دهم واحد الفین تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. در واقع پروژه ایجاد کوره دهم الفین به منظور افزایش زمان در سرویس بودن کوره‌ها و کمتر شدن تعداد دفعات کک‌زدایی و در نتیجه کاهش استهلاک کویل‌های واحد، الفین کاهش مصرف انرژی به حداقل رساندن ریسک کاهش تولید و افزایش تولید پایدار با توجه به نتایج گزارش فنی و مطالعات امکان‌سنجی به تصویب هیات‌مدیره شرکت رسیده است.
با توجه به اینکه خط انتقال آب خلیج فارس پیشرفت ۶ درصدی دارد، پروژه‌ها در راستای تامین نیازهای شرکت در حال عملیاتی شدن هستند. از طرف دیگر به دلیل طرح‌های توسعه‌ای شرکت افزایش سرمایه را ضروری می‌داند اما فعلا جزو برنامه‌های اولویت‌دار شرکت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *