سکوها،ساترا،صدا و سیما،سه ضلع ناهمگون

سجاد غنی پور خبرنگار پول و تجارت ، پس از کش و قوسهای فراوان و جنجالهای بسیار بالاخره در جلسه ی شهریور ماه ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی،مقرر گردید مجوز ساخت و انتشار تولیدات صوت و تصویر به صدا و سما واگذار گردد و ساترا بعنوان سازمان زیر مجموعه صدا و سیما در این حوزه،به فعالیت خود ادامه دهد.البته از بسیاری قبل مشخص بود که نتیجه ی این کشمکش بین سکوها و ساترا به کجا میرسد.

پلتفرمها گله مند از این نکته بودند که ساترا یک نهاد قانونی برای فرآیند دریافت مجوز و انتشار سریالها و برنامه هایی که به منظور انتشار از سکوها ساخته میشوند نیست.اما ساترا این حق را برای خود محفوظ می پنداشت.ولی زمانیکه پای صدا و سیما هم به این قضیه باز شد این کشمکش،رنگ و بویی دیگر به خود گرفت.

برکسی پوشیده نیست که سازمان صدا و سیما بدلیل تغییر رویکرد سیاست برنامه سازی و سریال سازی که در سطح کلان آن اتفاق افتاده، دچار ریزش مخاطب گردیده.از طرفی صرف هزینه های هنگفت و عدم نتیجه گیری قابل قبول در راستای آن هزینه ها،انتقادات بسیاری را متوجه مدیریت صدا و سیما کرد.

تقابل صدا و سیما و پلتفرمهای اینترنتی در جهت جذب مخاطب تا اینجای کاربه نفع سکوهاست.کافی ست نگاهی گذرا به سریالهای منتشر شده ، در همین ۴ ماه اخیر از پلتفرمها بیندازیم تا تنوع متعدد این آثار را جهت جلب مخاطب توسط پلتفرمها دریابیم.

قهوه ی ترک( درام اجتماعی) عقرب عاشق( تخیلی درام) حیثیت گمشده( معمایی) دادزن( طنز) خائن کشی( تاریخی درام) و…

به این لیست باید رئالتی شوها را هم اضافه کرد،با این تنوع خاص و منحصربفرد جای تعجب ندارد که تلویزیون به تکاپو جهت مهار سکوها بپردازد.با مصوبه ی اخیرنیز دست صدا و سیما برای القای سلیقه خود در ساخت و برنامه سازی بازتر از قبل میشود.حال باید دید واکنش سازندگان صوت و تصویر سکوها به این مصوبه چیست و آیا تلویزیون میتواند سلیقه ی خود در ارتباط با برنامه سازی به سازندگان تحمیل کند؟؟

و آیا تلویزیون موفق به برگشت مخاطب از دست رفته اش با این فرار رو به جلو خواهد شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *