نااطمینانی سرمایه‌گذاران باعث بلاتکلیفی در بازار سهام شده است

به گزارش جعفر محمدی خبرنگار پول و تجارت ، در هفته جاری، بازار سرمایه ایران با شاخص کل بورس که در نخستین روز هفته با رشدی محدود به پایان رسید، همچنان در شرایطی از تلاطم قرار دارد. انتظارات برای پایداری بازار در پرتلاطم‌ترین هفته‌ها و ماه‌های اخیر برآورده نشده و نااطمینانی سرمایه‌گذاران را بیش‌تر کرده است.

عوامل مختلفی مانند بلاتکلیفی سهامداران، اخبار ضدونقیض سیاستگذاران، نامطمئنی مذاکرات هسته‌ای و برخی موانع اقتصادی از جمله نرخ خوراک در صنعت پتروشیمی، بهره مالکانه در صنایع معدنی و قیمت‌گذاری دستوری در گروه‌های خدماتی، باعث شده بازار سرمایه به سمت نوسانات کاهشی حرکت کند.

بلاتکلیفی‌های کنونی در بازار سرمایه، نتیجه سیاستگذاری‌های مختلفی است که در دوره‌های مختلفی اعمال شده است و حتی راهبردهای حمایتی نیز در بورس تهران جوابگو نبوده‌اند. این بلاتکلیفی‌ها معمولاً سبب آب‌شدن سرمایه خرد بازار در سال‌های گذشته و هدایت ناامن سهامداران به سمت بازارهای موازی شده‌اند.

در حالی که بخش عمده‌ای از منابع مسدود شده خودرو به بازار سهام می‌رسید، اخبار آزادسازی بخشی از این منابع در هفته گذشته بازار سهام را تحت تاثیر قرار نداد و موجب نااطمینانی سرمایه‌گذاران شد. این ابهامات و نااطمینانی‌ها در بازار سرمایه ایران باعث لطمات فراوانی به بازار وارد شده و مانع از صعود بازار شده است.

بنابراین، با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه، باید از چشم‌انداز تاریک سیاستگذاری‌های اقتصادی هشدار داده شود. برای رفع بلاتکلیفی‌های بازار سهام، باید موانع اقتصادی اصلاح شده و ناامنی‌های سیاستگذاری‌های اقتصادی برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *