تامین مالی سینما، تئاتر و موسیقی از طریق بازار سرمایه

تامین مالی سینما، تئاتر و موسیقی از طریق بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه به تشریح بسترهای تامین مالی سینما، تئاتر و موسیقی از طریق ابزارهای نوین مالی از طریق بازار سرمایه پرداخت.

به گزارش پول و تجارت،امین آذریان با اشاره به بسترهای تامین مالی سینما و تئاتر و موسیقی از طریق ابزارهای نوین مالی در جهان گفت: ایجاد بستر مالی مناسب و زمینه‌سازی برای مشارکت افراد در تامین مالی پروژه‌های هنری یا همان تامین مالی جمعی، از سوی افراد بسیار از طریق اینترنت انجام می‌شود؛ به طوری که در سال ۲۰۱۵، میزان تامین مالی جمعی در دنیا حدود ۳۴ بیلیون دلار تخمین زده شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تامین مالی جمعی، یکی از راهکارهای نوین برای تمین منابع مورد نیاز استارتاپ‌ها است. مثلا اگر شما به عنوان یک شرکت استارتاپی در واشنگتن دیسی تصمیم به تامین مالی جمعی داشته باشید، در واقع یکی از بهترین روش‌های تامین مالی را برگزیده‌اید؛ اما اگر استارتاپی ساکن ایالت میسی سیپی هستید، باید اعلام کنم که اگر می‌خواهید موفق شوید راه دیگری را انتخاب کنید.

وی ادامه داد: در آخرین آمار منتشرشده توسط موسسه ۱CCA، بهترین و بدترین ایالت‌های آمریکا برای تامین مالی جمعی معرفی شدند که در میان آنها واشنگتن دیسی، نیویورک، ورمنت، و کالیفرنیا بهترین و موفق‌ترین ایالت‌ها برای تامین مالی جمعی، و میسیسیپی، نبراسکا، آرکانساس، آیوا، و آلاباما از بدترین و شکست‌خورده‌ترین شهرها برای تامین مالی جمعی بوده‌اند.

به گفته آذریان، تامین مالی جمعی در آمریکا که به صورت آنلاین انجام می‌شود، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا با جمع‌آوری نقدینگی لازم، مراحل رشد استارتاپ خود را فراهم کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: بزرگترین پلتفرم‌های تامین مالی جمعی در آمریکا (سکوی تامین مالی جمعی) حدود پنج پلتفرم هستند که در زمینه‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهند و بیشتر آنها در قالب پروژه‌های هنری فعال هستند. این پلتفرم‌ها درواقع وبسایت‌هایی هستند که به صورت آنلاین، بخش مالی را تامین می‌کنند.

وی اضافه کرد: پلتفرم کیکاستارتر بزرگترین پلتفرم معاملاتی تامین مالی جمعی است که در آوریل ۲۰۰۹ در نیویورک شروع به کار کرد و در زمینه تامین مالی پروژه‌های هنری و سینمایی فعالیت می کند. این پلتفرم ترجیح می‌دهد از تعداد بسیاری از متقاضیان به صورت داوطلبانه نقدینگی جذب کند تا اینکه از عده‌ای محدود، مقدار زیادی پول جمع کند.

به گفته آذریان، پلتفرم کیکاستارتر با موفقیت‌های روزافزون روبه‌رو شد و توانست با جذب پروژه‌های هنری مختلف، حدود ۱۲۴ هزار و ۹۳۵ پروژه را با موفقیت تامین مالی و حدود ۳.۵۰ بیلیون دلار نقدینگی جمع‌آوری کند. یکی از مشخصه‌های بارز این پلتفرم، روش «همه یا هیچ» است؛ به این معنی که اگر پروژه‌ای نتوانست به هدف موردنظر در خصوص تامین مالی برسد، نیازی نیست که مبلغی را به عنوان حق کمیسیون به این پلتفرم پرداخت کند، اما پروژه‌های موفق در زمینه تامین مالی ۵ درصد کمیسیون و ۳ درصد هزینه معاملات را پرداخت خواهند کرد.

وی افزود: پلتفرم ایندیهگوگو نیز در ژانویه ۲۰۰۸ در سانفرانسیسکو فعالیت خود را آغاز و به عنوان راه حل جایگزین برای تامین مالی پروژه‌های هنری فعالیت کرد. ایندیهگوگو به سرعت رشد کرد و توانست میزبان تامین مالی دیگر پروژه‌ها باشد.

آذریان ادامه داد: یکی از مشخصه‌های متفاوت این پلتفرم اینست که به پروژه‌ها امکان می‌دهد اگر موفق به جمع‌آوری میزان نقدینگی هدف خود نشدند، میزانی از نقدینگی جمع‌آوری شده را به کار برند تا پروژه پیش برود. ویژگی دیگر هم این است اگر بیش از میزان هدف، نقدینگی جمع‌آوری شد، ۵ درصد کمیسیون به ۹ درصد خواهد رسید و این میزان علاوه بر ۳ درصد ثابت بابت معاملات و تراکنش مالی هر پروژه خواهد بود.

وی تصریح کرد: از ژانویه ۲۰۱۴، ایندیهگوگو میزبان شرکتها و پروژه‌های بیشتری نسبت به کیکاستارتر بود. این پلتفرم میزبان ۲۳۱ هزار و ۹۰۰ پروژه و کیکاستارتر میزبان ۲۱۸ هزار و ۸۶۹ پروژه بود. بااین حال، میزان موفقیت پروژه‌های کیکاستارتر بیشتر بود و در حدود ۶۸ هزار و ۹۸۴ پروژه کیکاستارتر، و ۲۶ هزار و ۲۷۲ پروژه ایندیهگوگو به هدف اولیه تامین مالی خود رسید.

آذریان گفت: براساس آمار منتشرشده، کیکاستارتر ۳۱,۵ درصد و ایندیهگوگو ۱۱,۳ درصد در زمینه کاری خود موفق بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه پلتفرم پلج میوزیک را سومین پلتفرم موفق که از سال ۲۰۰۹ پروژههای هنری تامین مالی می‌کند، عنوان کرد و افزود: این تامین مالی توسط تعداد بسیاری از مردم صورت می‌گیرد و محدودیتی برای حضور در آن وجود ندارد. نحو کار این پلتفرم هم مانند کیکاستارتر، همه یا هیچ است. به این ترتیب که اگر تأمین مالی موردهدف صورت نگیرد، مبلغ جمع‌شده به پروژه تخصیص پیدا نمی‌کند. وجه تمایز این پلتفرم این است که از پروژه‌هایی که موفق به تأمین مالی ۱۰۰ درصدی شدهاند، ۱۵ درصد کمیسیون میگیرد، زیرا مدعی است که ۹۰ درصد از پروژه‌هایی که در ماه بر عهدۀ این پلتفرم است، با موفقیت کامل تامین مالی میشود.

وی همچنین افزود: پلتفرم سید اند اسپارک (بذر و جرقه) پلتفرم معاملاتی، ویژه تامین مالی فیلمها و برنامه‌های تلویزیونی بوده و در لس‌آنجلس مشغول به فعالیت است و در دسامبر ۲۰۱۲ فعالیت خود را آغاز کرده و توانسته است جامعه‌ای از فیلمسازان مستقل و هالیوودی را پدید آورد که تمامی فعالیتهای تأمین مالی پروژه‌ها را بر عهده بگیرند. این پلتفرم ادعا میکند که حدود ۷۵ درصد از پروژه‌های تحت اختیار خود را با موفقیت به پایان برده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، هزینه کمیسیون این پلتفرم برای پروژه‌هایی که با موفقیت انجام می‌شود، ۵ درصد است.

به گزارش تسنیم؛این کارشناس بازار سرمایه در پایان اذعان داشت: پلتفرم بارن رایزر مخصوص تامین مالی تولیدات ارگانیک کشاورزی است و در سال ۲۰۱۴ با ۱۸۷ پروژه موفق، فعالیت خود را آغاز کرد. بیشترین تامین مالی صورت گرفته توسط این پلتفرم ۹۳ هزار دلار بوده است. حق کمیسیون این پلتفرم از پروژه‌های موفق ۵ درصد است و از پروژه‌هایی که به هدف نهایی تامین مالی نرسند، هیچ کمیسیونی دریافت نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *